Dodaj publikację
Autor
Magdalena Linowska
Data publikacji
2018-06-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
60

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wiosna wokół nas – Poranny Krąg, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku.
 Pobierz (docx, 18,9 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZESPOŁOWYCH ZAJĘĆ

REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH

Wiosna wokół nas – Poranny Krąg, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku.

Data: …………

Czas trwania: 1h, 60 minut

Miejsce i godzina zajęć: sala 107, godz. 1000

Prowadzący zajęcia: Magdalena Linowska

Zespół nr 2

Cele ogólne

przybliżenie pory roku „wiosny” poprzez wielozmysłowe oddziaływanie

kształtowanie umiejętności komunikowania się

rozwijanie umiejętności poznawczych

kształtowanie relacji pomiędzy nauczycielem i wychowankami opartych na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa

Cele operacyjne:

Wychowankowie:

witają się

masują dłonie

słuchają opowiadania o wiośnie

wystukują rytm na bębenku wspólnie z nauczycielem

dotykają ziemię, manipulują w niej dłońmi

zwracają uwagę na rówieśników

dotykają roślin

wąchają zapach cytrynowy

czekają na swoją kolej

doświadczą ciepłego i miłego kontaktu z nauczycielem

w akceptowany sposób prezentują emocje

Metody pracy:

słowna,

pokazu, obserwacji i naśladownictwa

metoda F.Affolter

aktywności własnej

stymulacji polisensorycznej „Poranny Krąg”

wzmocnień pozytywnych

Środki dydaktyczne:

zdjęcie latarenki jako symbol zapowiadający aktywność

lampka zapachowa

latarenka

olejki zapachowe – cytrynowy

krem kosmetyczny o zapachu cytrynowym

piosenki o wiośnie

ziemia

miska

bębenki

chustka koloru zielonego

kwiatki w doniczce

zielone gałązki drzew i trawa

sok z cytryny z cukrem

zielone zasłonki

odgłosy ptaków z youtube.com (Internet z zestawu komputerowego)

Forma pracy: indywidualna, zespołowa

Przebieg zajęć:

Część wstępna

Zdjęcie „latarenki” jako sygnał zapowiadający „Poranny krąg”

Poranny krąg: kolor zielony (kolor wiosny) Zapalam świeczkę w latarence na wysokości wzroku wychowanków. Zapach cytryny ze świeczki unosi się w powietrzu.

Przywitanie: delikatny masaż dłoni każdego z wychowanków, towarzyszy mu piosenka: „Witaj Sylwia, witaj Sylwia, jak się masz? Jak się masz? Wszyscy cię witamy, wszyscy cię witamy. Bądź wśród nas, bądź wśród nas”

Zapach cytrynowy działa antyseptycznie, pobudza apetyt, ożywia

Część właściwa

Krótka charakterystyka pory roku – wiosny. Pokazywanie i dotykanie przez wychowanków wiosennych kwiatów, kwitnących gałązek drzew oraz trawy. Podlewanie bratków w doniczce.

Spotkanie z żywiołami: Symbolem jesieni jest ziemia: dotykanie, rozcieranie ziemi na dłoniach wychowanków. Podanie ziemi wychowankom do powąchania.

Pokazuję wychowankom bębenek – jest to stymulacja wzrokowa i słuchowa

Stymulacja słuchowa: demonstrowanie instrumentu muzycznego: na bębenku gra nauczyciel, potem podaje instrumenty wychowankom. Dzieci grają samodzielnie lub z pomocą nauczyciela. Prezentacja piosenek o tematyce wiosennej z youtube.com i wspólne muzykowanie na bębenkach.

Zakładanie na głowy wychowanków zielonych chust – dziecko samodzielnie bądź z pomocą nauczyciela ściąga chustę.

Podaję wychowankom na łyżce sok cytryny z cukrem – stymulacja smakowa

Zakończenie

Gaszenie świeczki z latarenki. Nauczyciel podnosi latarenkę na wysokość wzroku wychowanków. Zdmuchuje płomień świeczki w zasięgu ich wzroku. Demonstruje zgaszoną świeczkę w latarence jako symbol zakończenia zajęć.

Bibliografia:

Kielin J., „Rozwój daje ...