Dodaj publikację
Autor
Aneta Augustyniak
Data publikacji
2018-08-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
121

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian zawiera zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności z działu "Podstawy genetyki" do podręcznika "Świata biologii" - wyd."Nowa Era". Szczególna uwaga zwrócona jest w nim na sprawdzenie stopnia opanowania umiejętności rozwiązywania krzyżówek genetycznych.
 Pobierz (doc, 129,5 KB)

Podgląd treści


SPRAWDZIAN DLDA KL III GIMNAZJUM
„PODSTAWY GENETYKI”

Imię i nazwisko ucznia - ……………………………..

1.Przyporządkuj terminy do ich definicji: 3p.
kariotyp, homozygota, fenotyp, genotyp, heterozygota, allel,

a. Wszystkie cechy organizmu, które można zaobserwować -……………………………………
b. Organizm, u którego występują dwa różne allele danego genu - ………………………………
c. Zespół genów warunkujących określone cechy organizmu - ………………………………….
d. Jedna z wersji genu warunkującego daną cechę organizmu - ………………………………….
e. Osobnik posiadający dwa takie same allele danego genu - …………………………………….
f. Zestaw wszystkich chromosomów w komórce somatycznej - ………………………………….

2.Uzupełnij poniższe zadania, pamiętając o prawie czystości gamet: 2p.
a) homozygota dominująca pod względem danego genu wytwarza ………. % gamet z allelem dominującym tego genu.
b) Heterozygota pod względem danego genu wytwarza …….. % gamet z allelem recesywnym tego genu.

3.. Podkreśl trzy cechy dziedziczne człowieka. 1p.
opalenizna, rysy twarzy, blizna, barwa włosów, kształt nosa, tatuaż

4. Wpisz właściwe oznaczenia alleli tak, aby otrzymać genotypy: 2p.
• na ilustracji a) heterozygoty pod względem genu A i homozygoty dominującej pod względem genu B.
• na ilustracji b) homozygoty recesywnej pod względem genu A i heterozygoty pod względem genu B.
a) b)

5. Groszek może mieć nasiona żółte lub zielone. W wyniku krzyżowania roślin o zielonych (0–4)
nasionach otrzymujemy zawsze nasiona zielone. Natomiast kiedy krzyżujemy roślinę o nasionach żółtych z rośliną o nasionach zielonych – uzyskujemy różne wyniki. Zostały one zapisane w tabeli. Wypełnij jej brakujące rubryki, wpisując odpowiednie genotypy. Określ, który allel jest dominujący (B), a który – recesywny (b).

|Nr próby |Roślina I |Roślina II |Pokolenie (F1) |
| |fenotyp nasion |genotyp |
|liczba nici budujących cząsteczkę kwasu | | |
|rodzaje występujących zasad azotowych | | |
|Nazwa cukru występującego w cząsteczce kwasu | | |

10. Odpowiedz na pytania. 4p.

A. Z ilu nukleotydów składa się odcinek DNA kodujący cztery aminokwasy? . . . . . . . . . . . . . .
B. Ile aminokwasów jest kodowanych przez 21 nukleotydów? . . . . . . . . . . . . . .
C. Czy każdy kodon koduje jakiś aminokwas? . . . . . . . . . . . . . .
D. Czy każdy aminokwas jest kodowany tylko przez jeden kodon? . . . . . . . . . . . . . .
11. Pamiętając o komplementarności zasad azotowych dopisz sekwencję nukleotydów brakującej nici DNA. 1p.
ATTCGGAAGCTA

…………………………………………………

12. W poniższych zdaniach wykreśl wyrazy tak, aby opis procesu powstawania białek był prawidłowy.2p
Aby powstało białko, informacja genetyczna jest realizowana w dwóch etapach. Pierwszy etap zachodzi w jądrze komórkowym / cytoplazmie i polega na przepisaniu informacji zawartej w DNA / tRNA na mRNA. Drugi etap zachodzi w jądrze komórkowym / cytoplazmie i polega na przetłumaczeniu kolejności nukleotydów z mRNA / rRNA na kolejność aminokwasów tworzących białko.
13. Państwo Okońscy mają obydwoje grupę krwi A. Jednocześnie są heterozygotami pod względem tej cechy. Jakie możliwe grupy krwi mogą odziedziczy ć ich dzieci? Podaj genotypy rodziców oraz określ ...