Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY
TEMAT: ZJAWISKA FIZYCZNE WOKÓŁ NAS – LEKCJA POWTÓRZENIOWA.
CEL LEKCJI: utrwalenie wiadomości i umiejętności z działu dotyczącego zjawisk fizycznych
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
podaje przykłady występowania siły tarcia;
wymienia czynniki, od których zależy wielkość siły oporu;
podaje przykłady elektryzowania ciał;
rysuje schemat prostego obwodu elektrycznego;
podaje przykłady sztucznych źródeł światła;
wyjaśnia, dlaczego należy używać elementów odblaskowych;
wyjaśnia, czym jest ruch ciał;
charakteryzuje wielkości opisujące ruch: prędkość, drogę i czas;
wyjaśnia pojęcie: siła oporu;
opisuje wzajemne oddziaływanie ładunków o takich samych i różnych znakach;
podaje przykłady źródeł prądu, przewodników i izolatorów elektrycznych;
podaje przykłady naturalnych źródeł światła;
rysuje odbicie promieni świetlnych od powierzchni chropowatej;
oblicza prędkość poruszającego się ciała;
wymienia sposoby zwiększania i zmniejszania siły tarcia;
wyjaśnia, popierając przykładami, pojęcia: przewodniki i izolatory;
podaje przykłady przyrządów, w których wykorzystano zjawisko odbicia światła;
oblicza drogę, czas, mając podane pozostałe wielkości opisujące ruch;
opisuje zasadę działania camery obscura;
porównuje prędkość światła i dźwięku.
Na Co Bezu (co uczniowie będą znali/wiedzieli/potrafili po aktywności dydaktycznej):
opisywać różne rodzaje ruchów;
wielkości opisujące ruch, ich symbole i jednostki;
obliczać prędkość poruszającego się ciała;
czynniki wpływające na wielkość siły wyporu i siły tarcia;
porównywać opór stawiany przez wodę z oporem powietrza;
źródła dźwięku;
na czym polega rozchodzenie się dźwięku;
jak działają na siebie naelektryzowane ciała;
przewodniki i izolatory;
naturalne i sztuczne źródła światła;
właściwości światła;
odbicie światła od zwierciadeł i powierzchni rozpraszających;
dlaczego używamy elementów odblaskowych.
FORMY PRACY:
Grupowa
Indywidualna
METODY: opowiadanie, praca w grupie, ćwiczenia uczniowskie, rozwiązywanie problemu, mini konkurs, opis wyjaśniający, pokaz
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- list przybysza z innej planety,
- zadania dla uczniów,
- plansza z krzyżówką,
- pytania do mini konkursu
- elementy obwodu elektrycznego
Przebieg zajęć:
Czynności organizacyjne:
powitanie,
sprawdzenie obecności.
Faza wprowadzająca:
1. Wprowadzenie do lekcji, podanie celów i zapisanie tematu lekcji.
2. Przeczytanie krótkiego listu o następującej treści:
Cześć!
Nazywam się Alibo i przybyłem do Was z innej planety. Nie wiem, jakim cudem znalazłem się na Waszej planecie, ale chyba nigdy nie zapomnę, że tu byłem. Wszystko, co tu spotkałem, bardzo mnie zadziwiło i zaciekawiło. Nie potrafiłem sobie na przykład wytłumaczyć, dlaczego stoję na ziemi i widać mój cień, dlaczego widziałem pieszych w nocy, dlaczego ludzie noszą okulary, dlaczego różne przedmioty wydają różne dźwięki, dlaczego w mieszkaniach świeci się światło i można oglądać telewizję oraz słuchać radia, dlaczego w czasie burzy najpierw widać błyskawicę, a później można usłyszeć grzmot, dlaczego na niebie zobaczyłem piękny różnokolorowy łuk przy padającym deszczu i świecącym słońcu?
Szkoda ...