Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Godzina wychowawcza
Konspekt zajęć dla uczniów w wieku 10 - 12 lat
Temat zajęć: Nasze mocne strony i zalety.
Czas trwania: 60 minut
Cele ogólne:
Poznanie swoich mocnych stron i zalet
Wzmocnienie poczucia własnej wartości
Integracja klasy
Cele szczegółowe:
Uczeń:
Zna zbiór nazw zalet i mocnych stron ludzi
Potrafi wymienić zalety swoje i swoich kolegów/koleżanek z klasy
Potrafi pozytywnie ocenić kolegów i koleżanki z klasy
Rozumie, że każdy człowiek ma swoje mocne strony i zalety
Metody pracy:
oparte na słowie: objaśnienia, rozmowa, wykład,
oparte na działaniu: zapisywanie pozytywnych cech charakteru
Formy pracy:
indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
tablica
karteczki
długie paski papieru
przybory do pisania
Przebieg zajęć:
Co to jest wada? Co to jest zaleta? – wypowiedzi chętnych uczniów.
Rozdanie karteczek, na których uczniowie zapisują osobno swoje wady i zalety – czas pracy 3 minuty.
Uczniowie liczą, czego mają więcej – wad czy zalet? Mówią co łatwiej im przychodziło do głowy wady czy zalety?
Zazwyczaj jest tak, że myślimy o sobie negatywnie, a nie pozytywnie i większości ludzi łatwiej przychodzi wymyślenie swoich wad niż zalet, dlatego dziś skupimy się na zaletach.
Uczniowie składają swoje kartki z wadami i zaletami na pół i odkładają na bok.
Praca w trójkach lub czwórkach, tak jak uczniowie siedzą – w ciągu 5 minut mają wypisać wspólnie jak najwięcej pozytywnych cech charakteru – mogą być w formie przymiotników (np. mądry) lub rzeczowników (np. mądrość).
Po zakończeniu pracy sumują wypisane zalety. Grupy prezentują swoje wyrazy, zaczynając od grupy, która wypisała najmniej cech, podczas prezentacji nauczyciel zapisuje podane zalety na tablicy, a członkowie pozostałych grup wykreślają cechy, które już padły. Podczas prezentacji kolejnych grup następuje dopisywanie zalet na tablicy.
Po wykonaniu zadania uczniowie czytają wszystkie wyrazy zgromadzone na tablicy i zastanawiają się, czy jeszcze jakieś cechy można by dopisać – propozycje uczniów, ewentualnie nauczyciel stawia pytania pomocnicze:
Osoba, która chętnie pracuje - pracowita
Osoba, która dobrze wykonuje powierzone jej zadania – sumienna, solidna
Osoba, która nie zdradza swoich znajomych – lojalna
Ktoś, kogo trudno wyprowadzić z równowagi – opanowany, spokojny
Ktoś, kto często się śmieje – śmieszek, wesoły, radosny
Ktoś, kto myśli pozytywnie – optymista
Ktoś, kto pomaga rozwiązać kłótnie – bezstronny, pomocny
Teraz rozejrzyjcie się po klasie i zastanówcie się, które z wypisanych na tablicy cech pasują do poszczególnych uczniów. A może jeszcze jakieś przyjdą Wam teraz do głowy, kiedy pomyśleliście o konkretnej osobie z klasy? Dopisanie propozycji bez podawania osoby.
Wytłumaczenie ćwiczenia:
Teraz każdy z Was otrzyma kartkę, którą podpiszecie swoim imieniem i nazwiskiem na dole. Następnie podacie ...