Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ZABAWY LOGOPEDYCZNE JAKO FORMA AKTYWNOŚCI DZIECKA W KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ
1. Charakterystyka zabaw
Zabawa znana jest człowiekowi od samego początku jako możliwość zaspokajania różnych potrzeb, w tym szczególnie potrzeby kontaktu z drugim człowiekiem.
Zabawa jest ,jedną z głównych form działalności człowieka, typową dla wieku dziecięcego. Dziecko rodzi się z silną potrzebą bawienia się, ale i z umiejętnością wyboru zabawy korzystnej dla etapu rozwojowego, na którym obecnie znajduje się dziecko.
Zabawa dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo często uważana za najważniejszy rodzaj działalności, który nie tylko dominuje nad wszystkimi innymi, ale powoduje, że czynności o charakterze nauki czy pracy stają się również zabawą. Jest ona dla najmłodszych dzieci najłatwiejszym i najbardziej przystępnym sposobem zdobywania nowych wiadomości i umiejętności. Jest najbardziej podstawową formą aktywności wieku dziecięcego mającą szczególne znaczenie w poznawaniu świata. Szczególne znaczenie odgrywa w okresie od urodzenia do końca wieku przedszkolnego, co ma bezpośrednie przełożenie na planowanie i organizację szeroko rozumianego procesu nauczania i wychowania. Zabawa to nie tylko odpoczynek i przyjemność, to także jeden ze sposobów uczenia się i to najbardziej efektywnego. Stwarza okazję do nabywania określonych umiejętności, rozwija sprawność myślenia, wzbogaca słownictwo, poszerza granice fantazji. Jest ona dla najmłodszych dzieci najłatwiejszym, najbardziej przystępnym sposobem zapoznawania się z niezrozumiałym i tajemniczym światem.
Istnieje różnorodny podział zabaw, najczęściej w literaturze metodyczno – pedagogicznej można spotkać podział na:
- zabawy tematyczne,
- zabawy konstrukcyjne,
- zabawy ruchowe,
- zabawy dydaktyczne
Zabawy tematyczne rozbudzają ciekawość poznawczą, rozwijają mowę, myślenie, uczą współpracy w zespole.
W zabawach konstrukcyjnych dominującą rolę odgrywają czynności motoryczne, istotą tych zabaw jest tworzenie konstrukcji z dowolnego materiału. Zabawy konstrukcyjne rozwijają wyobraźnię przestrzenną dziecka, sprawność manualną, pomysłowość i zmysł estetyczny.
Zabawy ruchowe ogólnie rozwijają sprawność motoryczną dzieci i ich aktywność, pozwalają również na pozbycie się wewnętrznego napięcia i niepokoju.
Zabawy dydaktyczne wpływają przede wszystkim na rozwój czynności umysłowych dzieci, pomagają w kształceniu i doskonaleniu umiejętności mówienia, czytania i pisania. Do zabaw dydaktycznych zalicza się różnego rodzaju krzyżówki, rebusy, loteryjki, układanki, domina i różnego rodzaju gry planszowe.
1 Funkcje zabawy:
Posługując się kryterium zmian jakie pod wpływem zabawy dokonują się u dziecka
można wyróżnić cztery podstawowe funkcje zabawy. Są to:
Funkcja kształcąca – dziecko w zabawie kształci swoje zmysły, doskonali sprawność motoryczną, wzbogaca wiedzę o samym sobie.
Funkcja wychowawcza – dziecko w zabawach przyswaja różne normy, uczy się przestrzegania reguł postępowania w różnych sytuacjach, uczy się przestrzegania umów z innymi ludźmi.
Funkcja terapeutyczna – w zabawie dziecko ma możliwość z jednej strony uwolnienia się od napięć, negatywnych emocji, a z ...