Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Część 5-B. Ćwiczenia – pierwszy dzień lata i zimy
Na przykładzie dwóch ćwiczeń z części 4 uczeń szybko zauważa, że oświetlenie Ziemi i kąty padania promieni słonecznych w południe pierwszych dni wiosny i jesieni są podobne – w zakresie konstrukcji i wzorów obliczeniowych także.
Czy tak jest w pierwszych dniach lata? Kolejne 4 ćwiczenia przeprowadzamy dla szerokości geograficznych poza zwrotnikami i między zwrotnikami na obu półkulach.
Ćwiczenie 3/3
22.06 – zima, na szerokości geograficznej (ф) np. 150 S – lato na półkuli N
W tym ćwiczeniu oś ziemi ustawiona jest nadal na kropkę w dacie 22.06. Wybrany punkt tym razem leży między Równikiem a Zwrotnikiem Koziorożca, na półkuli S, gdzie wybrana data jest pierwszym dniem zimy.
Prawidłowa konstrukcja kątów, wiedza, że 1 = 23,50 zaś ф = 150 S pozwala uczniowi odkryć, zapisać wzór, obliczyć poszukiwany kąt:
X = X, (jako kąty odpowiadające) = (ф + 1)
α = 900 – X, więc α = 900 – (ф +1) i dalej α = 900 – ф – 1
Wzór: α = 900 – ф – 23,50
α = 900 – 150 – 23,50 = 51,50
Ćwiczenie 3/4
22.06 – zima, na szerokości geograficznej (ф) np. 400 S – lato na półkuli N
Nadal jesteśmy na półkuli S, gdzie jest początek zimy, podczas gdy na półkuli N jest początek lata.
Oś ziemi ustawiona jest nadal na kropkę w dacie 22.06, ale nasz punkt znajduje się tym razem na szerokości geograficznej 400 S, gdzie zaczyna się zima.
Prawidłowa konstrukcja kątów, wiedza, że 1 = 23,50 zaś ф = 400 S pozwala uczniowi odkryć zależności między kątami, zapisać wzór w postaci wyrażenia algebraicznego, obliczyć poszukiwany kąt:
X = X, (jako kąty odpowiadające) = (ф + 1)
α = 900 – X, więc α = 900 – (ф + 1) i dalej α = 900 – ф – 1
Wzór: α = 900 – ф – 23,50
α = 900 – 400 – 23,50 = 26,50
Opracowanie: Dariusz Łuszczyk