Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych,
do indywidualnych możliwości
ucznia klasy III a
….................zgodnie
z orzeczeniem nr ….....................
o potrzebie kształcenia specjalnego
z uwagi na niepełnoprawność
intelektualną w stopniu lekkim.
–
–
–
–
–
–
indywidualizowanie oceniania,
dostosowanie poziomu trudności zadań szkolnych i domowych do indywidualnych
możliwości ucznia ( dawać mniej zadań, o mniejszym stopniu trudności).
stosowanie zasady stopniowania trudności – przechodzenie od zadań łatwiejszych do coraz
bardziej złożonych,
dostosowanie zadań do potrzeb, możliwości i tempa pracy ucznia,
utrwalanie zdobytych wiadomości poprzez wielokrotne powtarzanie nabytej wiedzy i
umiejętności,
korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i tekstów
oraz przy zapisywaniu odpowiedzi,
– wykorzystywanie dodatkowych pomocy wizualnych, odwoływanie się do doświadczeń
chłopca,
kierowanie krótkich poleceń, pytań, upewnianie się, czy Jakub właściwie zrozumiał i
zapamiętał polecenie,
robienie przerw między poszczególnymi zadaniami, ,
pomoc w zrozumieniu, zapisaniu pracy domowej, przepisaniu z tablicy,
pozostawienie dziecku więcej czasu na wykonywanie zadań, ćwiczeń, czynności
manualnych, grafomotorycznych, ruchowych,
stymulowanie ogólnej sprawności intelektualnej dziecka poprzez rozmowy z nim,
rozwijanie zainteresowań otaczającym światem, udzielanie dodatkowych wyjaśnień,
docenianie ucznia za wkład pracy oraz wysiłku jaki został włożony w wykonanie zadania,
ocenianie wkładu pracy, a nie strony estetycznej,
dostosowanie tempa pracy do indywidualnych potrzeb dziecka,
zadawanie do domu tyle, ile uczeń jest w stanie wykonać samodzielnie,
nie ocenianie zeszytów od strony graficznej,
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
zezwolenie na dokończenie w domu niektórych prac wykonywanych na lekcji,
– wydłużenie czasu przeznaczonego na wykonanie zadania, odpowiedź,
–
– motywowanie ucznia poprzez stosowanie pochwał, zachęt, stosowanie wzmocnień
pozytywnych, chwalenie nawet za najdrobniejsze osiągnięcia, zauważanie i docenianie
wysiłku wkładanego w wykonywanie zadań,
częste podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej
pomocy, wyjaśnień,
tworzenie atmosfery życzliwości, bezpieczeństwa, dbanie o prawidłowe relacje
z rówieśnikami, tworzenie klimatu zaufania, obniżania poczucia lęku, niepokoju,
dzielenie materiału na mniejsze części, aby ułatwić dziecku zapamiętanie
i odtworzenie,
podczas samodzielnej pracy, indywidualne czytanie chłopcu poleceń, tłumaczenie zadania
prostszymi słowami.
dawać więcej czasu na odpowiedzi ustne i samodzielne prace pisemne, w czasie których
należy podchodzić do chłopca , upewniać się, czy nie wymaga pomocy.
pomagać podczas wypowiedzi ustnych w doborze słownictwa, naprowadzać poprzez
pytania pomocnicze
–
–
–
Opracowała
n - l wspomagający mgr K. Karcz-Pawlik