Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji chemii
Prowadzący: Kinga Pawlicka
Data: 06.05.2019 r.
Klasa: 8
Dział: POCHODNE WĘGLOWODORÓW
Temat: Właściwości i zastosowanie wyższych kwasów karboksylowych.
Cele operacyjne:
Poziom I wiadomości
A – zapamiętanie wiadomości
uczeń potrafi podać nazwy poznanych wyższych kwasów karboksylowych
uczeń potrafi napisać ich wzory sumaryczne
B – zrozumienie wiadomości
uczeń wymienia zastosowania wyższych kwasów karboksylowych w życiu codziennym
Poziom II umiejętności
C – stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
uczeń potrafi odróżnić kwas stearynowy od kwasu oleinowego
uczeń potrafi wyjaśnić, dlaczego kwas oleinowy odbarwia rozcieńczony roztwór manganianu (VII) potasu a kwas stearynowy nie.
D – stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
uczeń potrafi zaprojektować i wykonać doświadczenie
Cele wychowawcze:
wdrażanie do aktywności na lekcji
rozwijanie poczucia koleżeństwa
wyrabianie poczucia współodpowiedzialności w pracy
Regulamin pracowni chemicznej – przypomnienie zasad bhp.
Metody: słowna - rozmowa z uczniami, praktyczna – ćwiczenia uczniowskie
Formy pracy: praca w parach
Środki dydaktyczne: podręcznik, plansza dydaktyczna, karta pracy
Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewki, probówki, bagietki, statywy do probówek, łyżeczka do spalań, palnik, korki
Odczynniki chemiczne: kwas stearynowy, kwas palmitynowy, roztwór manganianu (VII) potasu, woda, uniwersalny papierek wskaźnikowy
Przebieg lekcji :
1. Faza wstępna – sprawy organizacyjne
2. Faza główna – realizacja tematu
Wyjaśnienie terminu: wyższe kwasy karboksylowe
Nazwy i wzory sumaryczne 3 przedstawicieli wyższych kwasów karboksylowych (k. palmitynowy, k. stearynowy, k. oleinowy)
Badanie właściwości kwasu stearynowego i oleinowego – doświadczenia uczniowskie (karta pracy)
Przykłady zastosowań wyższych kwasów karboksylowych
Faza końcowa – podsumowanie tematu lekcji, ocena słowna
Opracowała i przeprowadziła: Kinga Pawlicka
PAMIĘTAM O ZASADACH BHP PODCZAS WYKONYWANIA DOŚWIADCZEŃ
KARTA PRACY
Zaprojektuj i wykonaj doświadczenia dotyczące wyższych kwasów karboksylowych
Do probówki nr 1 wsyp niewielką ilość kwasu stearynowego. Określ stan skupienia, barwę, zapach oraz rozpuszczalność w wodzie.
Schemat doświadczenia
Stan skupienia:
Zapach:
Barwa:
Rozpuszczalność w wodzie:
Określ stan skupienia, barwę, zapach oraz rozpuszczalność w wodzie kwasu oleinowego.
(probówka nr 2)
Schemat doświadczenia
Obserwacje:
Wnioski:
Do probówki z kwasem oleinowym dodaj około 1cm rozcieńczonego roztworu manganianu (VII) potasu (probówka nr 3). Probówkę zamknij korkiem i wstrząśnij kilkakrotnie. Zapisz obserwacje.
Schemat doświadczenia
Obserwacje:
Wnioski:
Do probówki wsyp niewielką ilość kwasu stearynowego a następnie dodaj około 1cm rozcieńczonego roztworu manganianu (VII) potasu (probówka nr 4). Probówkę zamknij korkiem i wstrząśnij kilkakrotnie. Zapisz obserwacje.
Schemat doświadczenia
Obserwacje:
Wnioski:
Nalej kwasu oleinowego na łyżeczkę do spalań i umieść ją na chwilę w płomieniu palnika. Zapisz obserwacje. Następnie na łyżeczce do spalań umieść niewielką ilość kwasu stearynowego. Zgaś palnik.
Schemat doświadczenia
Obserwacje:
Wniosek:
Równanie reakcji spalania całkowitego kwasu oleinowego:
…………………………………………………………………………………………………………
Równanie reakcji spalania całkowitego kwasu stearynowego:
…………………………………………………………………………………………………………
Do parowniczki ...