Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
METODYKA NAUCZANIA PRZEDMIOTÓW TURYSTYCZNYCH I HOTELARSKICH – MEDOTY AKTYWIZUJĄCE
Na kierunku technik obsługi turystycznej można zastosować wiele metod aktywizujących. Z pewnością nie każdą metodę można wykorzystać na wszystkich jednostkach lekcyjnych. Natomiast umiejętny dobór tych metod niewątpliwie zwiększa szansę na przeprowadzenie interesującej lekcji.
Pracując z młodymi ludźmi wypracowałam i wypróbowałam wiele metod aktywizujących na różnych typach lekcji wynikających z realizacji ich funkcji. Inne metody sprawdziły się na lekcjach wprowadzających, utrwalających, służących opracowaniu poznanego materiału, a jeszcze inne na lekcjach powtórzeniowych.
1. Lekcje wprowadzające i zaznajamiające uczniów z nowym materiałem (przykłady metod)
UKŁADANKA EKSPERCKA (METODA PUZZLI) - metoda polega na analizie tekstu. Kształtuje u uczniów postawy aktywnego zaangażowania. Nauczyciel przygotowuje karty pracy. Każda osoba w grupie otrzymuje inny fragment tekstu.
Przykład
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Następnie rozdaje uczniom karty pracy. Na karcie pracy znajdują się zagadnienia związane z turystyką kwalifikowaną np. turystyka piesza górska – tekst a, turystyka kajakowa – tekst b, turystyka narciarska – tekst c.
Każda członek grupy otrzymuje fragment tekstu (np. uczeń 1 – tekst a, uczeń 2 - tekst – b, uczeń 3 – tekst 3). Fragmenty tekstu to tak zwane puzzle, które po przeanalizowaniu całości tekstu tworzą układankę. Następnie uczniowie przemieszczają się – spotykają się w grupach ekspertów (np. uczeń 1 z grupy I, uczeń 1 z grupy II, uczeń 1 z grupy III itd.). Utrwalają i porządkują swoją wiedzę,
po czym wracają do swoich pierwotnych grup i uczą siebie nawzajem. Na koniec nauczyciel zadaje pytania, na które odpowiadają wskazane przez niego grupy.
METODA TAK / NIE – łączy ze sobą elementy wykładu, dyskusji oraz ćwiczeń ruchowych. Nauczyciel przygotowuje zagadnienia dotyczące danego tematu lekcji. Przedstawia poszczególne stwierdzenia uczniom. W klasie rozkłada kartki ze słowem „TAK” i „NIE”. Uczniowie ustawiają się w pobliżu wybranych przez siebie kartek. Tym samym określają swój punkt widzenia. Każdy lub wybrany przez nauczyciela uczeń uzasadnia swój wybór.
Przykład
Nauczyciel podaje temat lekcji (Pilot wycieczki – ogólna charakterystyka). Tłumaczy uczniom zasady, które będą obowiązywały podczas wykonania zadania.
Przykładowe pytania (zagadnienia): Pilot wycieczki powinien znać języki obce; Pilot wycieczki powinien znać szczegółową historię kraju, po którym będzie oprowadzać turystów itp.
2. Lekcje utrwalające – utrwalanie wiadomości i umiejętności (przykłady metod)
POWIEDZ WIĘCEJ – jest to metoda, dzięki której uczniowie przypomną sobie zagadnienia omawiana na poprzedniej lekcji.
Przykład
Nauczyciel dzieli klasę na 2 lub 3 zespoły. Następnie zadaje pytanie wskazanej przez siebie grupie – Co pamiętacie z ostatniej lekcji? Kiedy uczeń z danej grupy udziel odpowiedzi , wówczas nauczyciel zadaje to samo pytanie pozostałym grupom. Grupa, która nie będzie potrafiła przypomnieć sobie ...