Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Maria Pięczykowska – nauczyciel wspomagający, nauczyciel języka polskiego
[pic]
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY I GIMNAZJUM
TEMAT: Historia pewnej kamizelki. Cechy noweli na podstawie Kamizelki Bolesława Prusa.
CZAS LEKCJI: 90 minut
CELE GŁÓWNE:
• dowiaduje się dlaczego utwór Kamizelka nazywamy nowelą z sokołem.
• dostrzega grę pozorów w tekście Bolesława Prusa.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
UCZEŃ:
• definiuje pojęcie nowela,
• dostrzega różnice między nowelą a opowiadaniem,
• poprawnie wskazuje cechy gatunkowe noweli w utworze Bolesława Prusa pt. Kamizelka,
• poprawnie posługuje się (ze zrozumieniem) pojęciami potrzebnymi do wskazywania cech gatunkowych noweli,
• kształci umiejętność opowiadania odtwórczego
FORMY PRACY:
zbiorowa.
METODY PRACY:
Pogadanka heurystyczna, podające, aktywna praca z tekstem i oparte na działaniu
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• Tekst noweli Bolesława Prusa pt. Kamizelka
• Karty pracy z ćwiczeniami
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Ogniwo wstępne:
• Zapisanie na tablicy i w zeszytach tematu lekcji
Uczniowie powinni przyjść na lekcję ze znajomością Kamizelki
• Omówienie z uczniami elementów świata przedstawionego w lekturze.
Miejsce akcji: Warszawa, jedna ze starych kamienic
Bohaterowie: pani i pan, Żyd, lekarz, służąca, stróz, stróżowa, sąsiad
Czas akcji: przełom XI i XX wieku
2. Ogniwo zasadnicze:
Ćwiczenie 1
Na tablicy nauczyciel pisze słowo KŁAMAĆ. Uczniowie dopisują z czym kojarzy się im to słowo.
Nie mówić prawdy nie być szczerym
KŁAMAĆ
Ukrywać prawdę Nie przyznawać si do prawdy
Mijać się z prawdą
(kłamać, oszukiwać)
Przy okazji: Spojrzeć prawdzie w oczy – mówić prawdę
• Uczniowie dowiadują się czym jest:
EUFEMIZM – słowo lub wyrażenie zastępujące wyrazy nieprzyzwoite czy drastyczne w celu złagodzenia treści wypowiedzi np. człowiek niezbyt mądry zamiast „głupiec”.
• Omówienie wraz z uczniami sytuacji z lektury dotyczącej kłamstwa w słusznej sprawie. Co o tym sądzą. Czy byli zaskoczeni podczas czytania lektury.
• Ćwiczenie 1 i definicja eufemizmu znajdują się w zeszycie u uczniów.
• Nauczyciel opowiada uczniom streszczenie noweli Sokół Giovanniego Boccaccia. Zwraca uwagę na budowę noweli. Następnie porównuję nowelę Sokół z utworem Bolesława Prusa a następnie dyktuje uczniom notatkę do zeszytu:
Kamizelkę Bolesława Prusa określa się mianem noweli z sokołem. Nazwa ta wzięła się od tytułu noweli, która stała się wzorem dla późniejszych twórców – jest nią Sokół Giovanniego Boccaccio.
Sokół noweli to inaczej główny motyw utworu. Poznać go można bardzo łatwo bo często występuje w tytule noweli. Sokołem noweli mogą być przedmioty (kamizelka w noweli Bolesława Prusa), zwierzęta (szkapa w noweli Marii Konopnickiej), osoba (Janko Muzykant w noweli Henryka Sienkiewicza).
• Próba zastanowienia się razem z uczniami czym kamizelka była dla narratora, męża i żony:
KAMIZELKA
| | | |
|DLA NARRATORA |DLA MĘŻA |DLA ŻONY |
| | | |
|Pamiątka po sąsiadach |Nadzieja na odzyskanie sił ...