Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
Edukacja przyrodnicza
Temat: Parki narodowe w Polsce.
Klasa : 3c
Prowadzący: Małgorzata Kędzierska
ZS nr 12 w Lublinie
Cel główny:
- Uwrażliwienie uczniów na piękno przyrody naszego kraju i potrzebę jej ochrony.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
wie co to jest park narodowy i po co się go tworzy,
wie jak należy zachować się w parku narodowym,
wskazuje na mapie Polski parki narodowe
zna liczbę parków narodowych w Polsce,
zna pojęcia – rezerwat przyrody, park narodowy, pomnik przyrody,
potrafi poprawnie zapisać nazwy parków,
posługuje się pojęciami wschód, zachód, północ, południe, południowy-wschód, południowy zachód itp., poprawnie wskazuje kierunki na mapie Polski,
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
Metody pracy: pokaz, ćwiczenia praktyczne, pogadanka, burza mózgów.
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, animacja z pokazem multimedialnym dotyczącym parków narodowych w Polsce (Scholaris), ćwiczenia interaktywne – układanie puzli, (scholaris), animacja z pokazem multimedialnym dotycząca pomników przyrody, podręcznik ,,Nasza szkoła” część 3B (str.32-33) – wyd. Nowa Era (str.32-33) , zeszyt ćwiczeń część 3 (str.73-74) „Nasze ćwiczenia”- wyd. Nowa Era, mapa Polski (interaktywna), karty z sylabami i liczbami, karteczki z pytaniami.
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie do tematu – uczeń układa na tablicy karty z liczbami w zakresie 1000 w kolejności od najmniejszej do największej, następnie odwraca karty na drugą stronę i odczytuje hasło „PARKI NARODOWE”.
Formułowanie skojarzeń związanych z pojęciem „park”.
Wyjaśnienie pojęcia „park narodowy” – swobodne wypowiedzi uczniów.
Pokaz multimedialny „Parki narodowe w Polsce”.
- Odczytanie definicji dotyczącej parku narodowego (Wikipedia)
5. Odczytanie nazw parków narodowych oznaczonych na mapie Polski ze wskazaniem położenia (np. uczeń odczytuje i wskazuje parki położone na południu Polski), zwrócenie uwagi na pisownię nazw parków narodowych.
- Poznanie symboli poszczególnych parków. (Po kliknięciu w odpowiednie miejsce na mapie pojawia się symbol danego parku.)
- Wyjaśnienie różnicy między parkiem narodowym a rezerwatem przyrody.
6. Czytanie krótkiego tekstu z podręcznika podsumowującego wiadomości.
7. Praca indywidualna w zeszytach ćwiczeń.
- Sformułowanie i zapisanie w zeszytach ćwiczeń notatki na temat parków narodowych.
- Dobieranie i wklejanie właściwego symbolu do zdjęcia parku narodowego.
8. Ćwiczenie interaktywne – układanie puzli (hasło: Pomnik przyrody prawem chroniony).
- Dzieci podchodzą do tablicy i przesuwają elementy puzli na właściwe miejsca.
9. Wyjaśnienie co to jest pomnik przyrody – wypowiedzi uczniów.
- Obejrzenie krótkiej animacji z pokazem multimedialnym i wyjaśnienie znaczenia pojęcia „Pomnik przyrody” (Scholaris)
10. Praca indywidualna – otoczenie pętlą elementów przyrody, mogących zostać
pomnikami przyrody.
11. Zabawa podsumowująca – uczeń losuje kartkę z pytaniem i odpowiada na nie.
(np. Ile jest parków narodowych w Polsce?)
12. Zadanie pracy domowej.
Uczeń ma przygotować plakat lub album dotyczący wybranego parku narodowego ...