Dodaj publikację
Autor
Kinga Szczygielska
Data publikacji
2019-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
12

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W okresie przedszkolnym zabawa stanowi najważniejszą czynność podejmowaną przez dziecko i jest dla niego nie tylko formą spędzania czasu. Zajmuje ona tak znaczną część życia dziecka, że często nie dostrzegamy jej wyjątkowego znaczenia. A jednak wiek zabawy to bardzo ważny etap w rozwoju każdego malucha - etap, bez którego dziecko nie może się obejść.
 Pobierz (doc, 97,0 KB)

Podgląd treści


Znaczenie zabawy w rozwoju i wychowaniu

dzieci w wieku przedszkolnym

W okresie przedszkolnym zabawa stanowi najważniejszą czynność podejmowaną przez dziecko i jest dla niego nie tylko formą spędzania czasu. Zajmuje ona tak znaczną część życia dziecka, że często nie dostrzegamy jej wyjątkowego znaczenia. A jednak wiek zabawy to bardzo ważny etap w rozwoju każdego malucha - etap, bez którego dziecko nie może się obejść.

Właśnie w trakcie zabaw dziecko zdobywa pierwsze wiadomości o świecie i wzbogaca ciągle swoją wiedzę i mowę, wyraża swoje uczucia i pragnienia, daje upust swojej wyobraźni. Utrwala i doskonali nabyte już sposoby myślenia i działania. Zabawa uczy postrzegania kształtów, kolorów, rozmiarów i struktury otaczających je przedmiotów.

Poprzez zabawę z rówieśnikami dziecko wdraża się do życia społecznego. Zabawa uczy określonych form i norm zachowania, dzielenia się z innymi i przyjaźni, bez których dziecko staje się samolubne i dominujące. W zabawie dziecko wyraża siebie, poznaje własne możliwości, uczy się przestrzegania reguł postępowania w różnych sytuacjach. Sytuacja "na niby" tworzona w zabawie rozwija w dziecku umiejętność radzenia sobie w sytuacjach jednostkowych i społecznych oraz  funkcjonowania w przyszłym dorosłym świecie.

Wraz z wiekiem i rozwojem dzieci ich zabawy również się rozwijają. Wzbogaca się ich treść, rozszerza się zakres czynności, wydłuża czas trwania zabawy, wzrasta zespołowość. Zaznacza się ponadto wzrost wytrwałości w dążeniu do celu. Wszystko to podnosi aktywność dziecka na wyższy poziom i wyposaża go w kolejny rodzaj dojrzałości konieczny do podjęcia nowej działalności, jaką jest nauka w szkole.

Definicyjne ujęcie zabawy w literaturze przedmiotu

W rozwoju osobowości dziecka w młodszym wieku szkolnym duże znaczenie odgrywa zabawa. O walorach zabawy i jej wartościach dla rozwoju dziecka napisano już dosyć dużo w literaturze pedagogicznej i psychologicznej.

Na przestrzeni wieków różnie i w różny sposób traktowano zabawę. Jednak już Platon nakazywał uczenie dzieci przez zabawę, a starożytni Rzymianie nadawali ciasteczkom kształty liter i podając je dzieciom do zjedzenia uczyli abecadła. Tak, więc zainteresowanie zabawą, jako jedną z głównych form aktywności dzieci istniało od dawna i nadal istnieje.

Zabawa ma wiele cech wspólnych z nauką i pracą, ale ma też cechy swoiste. Różni ją od nauki i pracy przebieg działania i stosunek do niego. Podstawowym celem działalności zabawowej jest przeżycie i doznanie przyjemności, a nie obowiązek "wyuczenia się czegoś". Przeżycia związane z zabawą mają znaczenie dla samego dziecka. Sprawia mu przyjemność zadowolenie fakt wykonywania.

Zabawa jest celem samym w sobie. Towarzyszy jej uczucie napięcia, radości i świadomości, odmienności od codziennego życia. Pełni ona wiele ...