Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH ( KLASY 1 - 3SP)
Temat: Grzeczność na co dzień.
Data: 26.11.2015r.
Cel ogólny:
Stosowanie form grzecznościowych i doskonalenie nawyków kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach życia codziennego
Cele szczegółowe:
Uczeń:
Używa słów proszę , dziękuję, przepraszam
Wie, co to znaczy kulturalne zachowanie
Zwraca uwagę na właściwe zachowanie w różnych sytuacjach
Rozumie i stosuje zwroty grzecznościowe adekwatne do sytuacji,
Uważnie słucha tekstu i wypowiada się na dany temat
Kulturalnie odnosi się do kolegów
Metody pracy:
Rozmowa kierowana
Praca z tekstem
Zajęcia plastyczne
Formy pracy
Praca grupowa
Praca indywidualna
Środki dydaktyczne
Wiersz Cz. Janczarskiego „Piękne zwyczaje”
Teksty wierszowanych zagadek pochodzą z „ W co i jak się bawić ?” I. Dudzińska, T. Fiatowska
Karteczki z nr 1-4
Koperty z opisem sytuacji
Ilustracje przedstawiające „Magiczne słowa”
Karteczki z opisem sytuacji
Piłka
Piosenki „ Grzeczne słówka” „ Dobre zwyczaje” „ Proszę dzikękuję”
Teledysk Bajkowa drużyna „ Magiczne słowa”
Kolorowanki, kredki
Przebieg zajęć:
Nauczyciel proponuje zabawę dzięki, której dzieci dowiedzą się co jest tematem dzisiejszych zajęć.
Zabawa polega na tym, że nauczyciel zadaje zagadkę i rzuca piłeczkę do osoby, która ma odpowiedzieć. Jeśli dziecko zna odpowiedź podaje głośno i odrzuca piłeczkę. Jeśli nie zna podaje do kolegi lub koleżanki, który udzieli prawidłowej odpowiedzi.
Pierwsze litery wyrazów, które będą odpowiedzią na zadane zagadki utworzą hasło temat zajęć GRZECZNOŚĆ
Zbieramy je jesienią w lesie ( grzyby)
Wisła jest najdłuższą….w Polsce (rzeką)
Kto mieszka w igloo? Eskimosi
Wszystkie dzieci ją uwielbiają jest słodka, może być z nadzieniem ( czekolada)
Jaka to pora kiedy świeci księżyc i gwiazdy? ( noc)
Posiłek, który jemy po powrocie ze szkoły do domu ( obiad)
Powiedz jak brzmi początek wiersza …..pokaż rogi, dam Ci sera na pierogi. Jak nie sera to kapusty od kapusty będziesz tłusty ( ślimak)
Jak nazywa się nocny motyl ? ( ćma)
Dzieci siadają w kręgu i czytają słuchanego przez nauczyciela wiersza Cz. Janczarskiego
„ Piękne zwyczaje”
"Piękne zwyczaje" - Cz. Janczarski
Słonko ma bardzo piękne zwyczaje.Mówi: "dzień dobry, gdy rano wstaje.A drzewa lśniące rosą nad ranem,Szumią: "dzień dobry, słonko kochane".Gdy słonko chmura zasłoni siwa,mówi: "przepraszam"potem odpływa.Gdy ciepłym deszczem sypnie dokoła,"dziękuję" szumią trawy i zioła.Słonko dzień całypo niebie chodzi."Dobranoc" mówi, kiedy zachodzi.Mrok szary wkoło,trawy i drzewa"dobranoc" szumią z prawa i lewa.
Rozmowa dotycząca zasłyszanego wiersza, formułowanie odpowiedzi na zadawane pytania przez nauczyciela:
Co rano mówi słonko?
Jak odpowiadają drzewa?
Co chmurka mówi, gdy zasłoni słonko?
Kto dziękuje za ciepły deszcz?
Jakiego słowa używa słonko na pożegnanie?
Dzieci dobierają się w ...