Dodaj publikację
Autor
Emilia Bielawska
Data publikacji
2019-09-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
70

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Analiza przypadku- praca z uczniem z niedosłuchem na lekcjach języka angielskiego
 Pobierz (docx, 18,5 KB)

Podgląd treści

Studium przypadku (Praca z uczniem z niedosłuchem)

Jednym z ważnych problemów naszej szkoły jest zagadnienie niepowodzeń edukacyjnych uczniów wynikających z różnego rodzaju deficytów mających uwarunkowania zdrowotne. Te deficyty są diagnozowane zwykle we wczesnych etapach edukacyjnych, kiedy to uczniowie nabywając podstawowe umiejętności są poddani wnikliwej obserwacji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Problemy z pisaniem, czytaniem, ortografią, liczeniem, zapamiętywaniem uwidoczniają się dość wcześnie i dlatego uczniowie zagrożeni niepowodzeniami szkolnymi trafiają do poradni pedagogiczno-psychologicznych celem diagnozy problemu i ewentualnego wdrożenia programu rewalidacyjnego. Wsparcie rodziców, tak ważne w pracy szkolnej, ale też ogólnym rozwoju dziecka bywa różne. Część rodziców długo ignoruje problem i nie uczestniczy w procesie wsparcia dziecka, a część rodziców aktywnie wspiera swoje dzieci organizując im wszechstronne zajęcia rozwojowe. Postanowiłam opisać i przeanalizować sytuację uczennicy, która rozpoczyna nowy etap edukacyjny w klasie 1f, gdzie powierzono mi wychowawstwo.

Geneza i dynamika zjawiska Rozpatrując przypadek mojej wychowanki stosowałam następujące metody badawcze:- wywiad i regularne rozmowy z matką- analiza orzeczenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej- analiza opinii z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej- analiza wydanych zaleceń do pracy z uczennicą- rozmowy z uczennicą- rysunek rodziny- obserwacja funkcjonowania Martyny w różnych sytuacjach szkolnych, analiza pracy na lekcji, i poza lekcją- konsultacje z pedagogiem szkolnym i innymi nauczycielami, spotkania zespołu rewalidacyjnegoNa podstawie wyżej wymienionych działań pozyskałam obraz sytuacji rodzinnej i zdrowotnej dziecka.Obserwacja uczennicy: O problemie niedosłuchu Martyny dowiedziałam się od matki na pierwszym zebraniu rodziców. Jednak już we wstępnych kontaktach z uczennicą zauważyłam dość niepokojące objawy, które wskazują na jej szczególne potrzeby. Głównymi objawami zaobserwowanymi przeze mnie wskazującymi na istnienie problemu i niewątpliwie mającymi wpływ na jej potencjalne osiągnięcia edukacyjne są:- kłopoty z usłyszeniem i zrozumieniem poleceń. Uczennica wymagała kilkakrotnego powtórzenia informacji, które przekazywałam uczniom na początku roku szkolnego. Miała zdezorientowany wyraz twarzy, długo się zastanawiała, zanim udzieliła odpowiedzi, a nawet kiedy jej udzielała jej ton głosu świadczył o dużym wahaniu i niepewności.- trudności w koncentracji uwagi. Zauważyłam, że uczennica po dłuższym czasie pracy próbuje z wysiłkiem skupiać się na prowadzonej lekcji, jednak po dłuższej chwili wytężonej uwagi dekoncentruje się i patrzy w okno.- dość słabo rozwinięta motoryka ręki. Uczennica wolno zapisywała treści z tablicy, nie potrafiąc sprzężyć informacji podawanych ustnie przez nauczyciela z jednoczesnym zapisem w zeszycie. Pismo Martyny jest ładne i wyraźne, ale prowadzi notatki w dość wolnym tempie.

Na pierwszym zebraniu rodziców zostałam poinformowana przez matkę Martyny o jej zdiagnozowanym niedosłuchu. Dowiedziałam się, że Martyna pomimo, że ma aparat słuchowy nie korzysta z niego w szkole ze względu na ...