Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Są dwa największe dary,
Które powinniśmy
Dać naszym dzieciom.
Jednym z nich są korzenie,
Drugim SKRZYDŁA
Innowacja
„Kreatywny przedszkolak – mały artysta” - przedszkole rozwijające twórców. Czas spędzany
z rodziną - najlepsze zajęcia dodatkowe.
Autor:
Agata Szykuła
Bożena Komenda
Przedszkole Miejskie nr 8
W Chełmie
„Dla człowieka, podobnie, jak ptaka, świat ma wiele miejsc,
gdzie można odpocząć, ale gniazdo tylko jedno”.
Oliver Wendell Holmes
„Nie zmuszajmy dziecka do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijać jego umysł tak, by samo wiedzieć chciało.” J. Korczak
Rodzaj innowacji: programowo - metodyczna
Czas spędzony w gronie rodzinnym, to najlepsze zajęcia dodatkowe, na jakie rodzic może „zapisać” swoje dziecko. Jednak w dzisiejszych czasach rodzice usilnie próbują zapełnić ten czas kolejnymi płatnymi zajęciami dodatkowymi, zapominając, że nic nie jest w stanie zastąpić wspólnie spędzonych chwil. Innowacja „Czas spędzony z rodziną – najlepsze zajęcia dodatkowe” zrodziła się w wyniku chęci przypomnienia rodzicom, że poświęcając dziecku czas wzmacniają w nim poczucie własnej wartości i korzystnie wpływają na jego wszechstronny rozwój. Działania podjęte w innowacji mają ścisłe powiązanie z realizacją kierunków polityki oświatowej, stanowią uzupełnienie i wzbogacenie realizowanych treści programowych i są zgodne z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.
Program innowacyjny zostanie przeprowadzony w Przedszkolu Miejskim nr 8 w grupie Pyzusie – 4 latki. Innowacja pedagogiczna realizowana będzie w roku szkolnym 2019 - 2022.
Materiały do prowadzenia zajęć będą pochodzić z zasobów własnych przedszkola.
Proponowana innowacja dotyczy podejmowania współpracy z domem rodzinnym dzieci, które uczęszczają do Przedszkola. Poprzez organizowanie spotkań z rodzicami, współdziałanie z nimi, dzieci mają możliwość obserwacji niezwykle ważnych relacji społecznych. Spotkania podnoszą atrakcyjność działań edukacyjnych, które są okazją bezpośredniego i wnikliwego kontaktu z rodzicami. Tego typu działania na rzecz przedszkola owocują dobrą współpracą, zrozumieniem oraz wzajemnym zaufaniem miedzy nauczycielem a opiekunem dziecka. Jest to również sposobność do zacieśnienia więzi między dzieckiem i rodzicem.
Nowatorską formą zaangażowania działalności wychowawczo – dydaktycznej przedszkola są organizowane warsztaty z rodzicami. Podczas popołudniowych spotkań rodzice przy współudziale nauczycieli będą mieli okazję do współpracy ze swoimi dziećmi.
Równie ważnym elementem będzie zorganizowanie kilku imprez przedszkolnych (m.in. pasowanie na Małego Odkrywcę, „Cztery pory roku - plener malarski”, „Żyjmy zdrowo na sportowo” – zajęcia mają na celu rozwijanie sprawności ruchowej i motorycznej u dzieci poprzez gry i zabawy ruchowe; promowanie „zdrowego stylu życia”; uczenie aktywnych form spędzania czasu wspólnie z Rodzicami, wigilia grupowa, i inne), gdzie rodzice będą mieć istotny wpływ na przebieg przedsięwzięć (przygotowywanie upominków, pieczenie ciast ...