Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SPIS TREŚCI:
I. Wprowadzenie
II. Założenia programowe
III. Cel główny
IV. Cele szczegółowe
V. Metody i formy realizacji
VI. Warunki realizacji programu
VII. Proponowane działania w ramach realizacji programu
VIII. Zadania nauczyciela
IX. Założone osiągnięcia dziecka
X. Uwagi o realizacji
XI. Ewaluacja programu
XII. Bibliografia
Dziecko rodzi się wszechstronnie uzdolnione, z pełną możliwością rozwoju we wszystkich kierunkach, potencjalną wybitną inteligencją i zadatkami na rozwijanie wielkiej twórczości oraz dużym talentem społecznym. Trzeba stworzyć mu możliwości ich maksymalnego rozwoju.
David Lewis
I. WPROWADZENIE
W myśl powyższego stwierdzenia przedszkole dąży do tego, aby wszystkie dzieci, również te mniej uzdolnione, miały możliwość rozwijania zainteresowań i odkrywania pasji. Przedszkole to miejsce, w którym każdy wychowanek może rozwijać twórczość, aktywność i zainteresowania.
Dziecko w wieku przedszkolnym wykazuje naturalną dla swojego wieku i etapu rozwoju potrzebę ekspresji twórczej. Aranżuje ono własny świat. Dlatego też obok domu rodzinnego, przedszkole jest miejscem, gdzie dziecko uczy się, jak żyć, postępować, współżyć z innymi, marzyć, myśleć i odczuwać. Dzieci są kreatywne z natury, dlatego tę wspaniałą zdolność należy w nich pielęgnować i rozwijać. Twórczość plastyczna jest czynnością instynktowną, odruchową i podświadomą. Odgrywa istotną rolę w rozwoju dziecka i jest jedną z ważniejszych form działalności w wieku przedszkolnym. Zajęcia artystyczne stają się ważnym, niewerbalnym środkiem poznawania otaczającej rzeczywistości. W celu skutecznego zbliżania dzieci do bogatego świata plastyki, rozwijania wrażliwości artystycznej w wieku przedszkolnym, duże znaczenie będzie miał wpływ środowiska wychowującego, szczególnie przedszkolnego. W związku z tym ogromnie ważna jest rola nauczyciela, który organizuje codzienny proces wychowawczo - dydaktyczny.
Powszechnie znanym sposobem wspomagającym wszechstronny rozwój, w tym osobowość twórczą, są zajęcia plastyczne. Umożliwiają one dziecku ujawnienie własnych uczuć i myśli. Dzięki nim kształtuje ono swój charakter i zwiększa szansę powodzenia w szkole i w życiu. Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka: jego rozwój intelektualny, emocje, potrzeby i zainteresowania. Aby zajęcia plastyczne spełniały swoją rolę, niezbędne jest zapewnienie dziecku atmosfery ciepła i życzliwego wsparcia, całkowicie wykluczającego pośpiech, złośliwą krytykę, a zapewniającego spokój i poczucie wolności twórczej. Bez tego nie może zaistnieć prawdziwe porozumienie między dorosłymi a wychowankami. Należy odpowiednio zachęcać małych artystów do podejmowania działań plastycznych poprzez stwarzanie ku temu odpowiednich warunków, dzięki którym sami staną się twórcami.
Doceniając wartości twórczej aktywności i obserwując rozwój działalności artystycznej dzieci przedszkolnych, ich pierwsze sukcesy i osiągnięcia, zdecydowałam się opracować autorski program plastyczny „W krainie barw”, który uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci. Realizacja programu z pewnością przyczyni się do ogólnego rozwoju dziecka. Umożliwi mu ...