Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„Młody artysta
w świecie wielkiej sztuki”
Autor: Aleksandra Sielatycka
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Kusocińskiego w Złocieńcu
Autor: mgr Aleksandra Sielatycka - nauczyciel plastyki
Rodzaj innowacji: metodyczna
Temat: rozwijanie twórczości, zainteresowań i kreatywności plastycznej poprzez inspirację wybranymi dziełami z polskiego i światowego malarstwa
Przedmiot: plastyka
Data wprowadzenia: wrzesień 2022
Data zakończenia: maj 2023
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14.12.2016 Prawo oświatowe (Dz. U. 2020 poz. 910)
Zakres innowacji:
Głównym celem zajęć będzie poznawanie przez uczniów wybitnych dzieł malarstwa polskiego i światowego oraz rozwijanie aktywności i zdolności twórczych, a także poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji z plastyki wzbogaconej o elementy historii sztuki.
Adresatami innowacji są uczniowie klas piątych. Jej realizacja będzie odbywać się od września do końca maja w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej.
Innowacja „Młody artysta w świecie wielkiej sztuki” wpisuje się w realizowany w szkole program nauczania plastyki w klasie piątej szkoły podstawowej „Plastyka 5”, wydawnictwa MAC, autorstwa Wojciecha Syguta i Marzeny Kwiecień. Program wychodzi naprzeciw potrzebom poznawczym i emocjonalnym uczniów oraz sprzyja wychowaniu do wartości i kształtowaniu gotowości do uczestnictwa w kulturze.
Mam nadzieję, że założenia programu przyniosą wymierne skutki w postaci uwrażliwienia uczniów na odbiór dzieł sztuki oraz chęci obcowania ze sztuką na co dzień. Powstałe prace plastyczne będą prezentowane cyklicznie na szkolnych wystawach, a w dalszej perspektywie zostaną umieszczone w szkolnej galerii.
Opis innowacji:
I. Wstęp
Nauczanie plastyki jest procesem, który kształci postawy twórcze, rozwija wrażliwość emocjonalną i kształtuje społecznie. Wpływa na doznania estetyczne, uczy analizy i interpretacji postrzeganej rzeczywistości. Sztuka jest jak lustro, łączące człowieka z rzeczywistością i pozwalające na nowo widzieć i patrzeć. Przed nauczycielem tego przedmiotu stoi zadanie upowszechniania jej oraz organizowania percepcji kierowanej, inspirującej uczniów do zadań twórczych.
Dzieło sztuki można uznać za najbardziej wyrazistą i wieloaspektową pomoc dla rozwijania tego rodzaju aktywności ucznia. Doświadczenia związane z jego percepcją, wnikliwa analiza i interpretacja, zabarwiona dyskusją, zderzeniem się różnych stanowisk i odczuć, wielością odmiennych spojrzeń znajdą odzwierciedlenie w ekspresji twórczej - wrodzonej potrzebie komunikowania innym ludziom swoich myśli, uczuć, przeżyć.
Przyjmowanie, czy odbieranie wartości przekazywanych przez sztukę jest czynnością tak samo ważną, jak działalność twórcza w całej edukacji plastycznej. Przedstawianie uczniom dzieł sztuki i kultury europejskiej wypracowuje w nich poczucie smaku, poprzez poznawanie prostych pojęć takich, jak: piękno, brzydota, harmonia, chaos. Obserwacja otoczenia, w tym dzieł sztuki, rozwija poczucie kształtu, barwy i przestrzeni.
W kontaktach osobistych ze sztuką człowiek nabiera doświadczeń wykraczających poza codzienne przeżycia. Rozwija ...