Służba Radiokomunikacyjna Amatorska, często zwana krótkofalarstwem daje olbrzymie możliwości edukacyjne, zarówno te w ramach lekcji podstawowych, jak i dodatkowych.
Podstawowa informacja to taka, że krótkofalarstwo to nie tylko łączności głosowe czy telegraficzne na falach krótkich.
To też transmisja danych, np. pogodowych lub meteorologicznych ze stratosfery, z własnego balonu, na początku nawet za jedyne 100zł!
Inny przykład to ten, cyfrowa TV ze stacji kosmicznej.... https://youtu.be/D1ze07-sfyU
O jakich przedmiotach mowa? Fizyka, matematyka, geografia, j. obce, WF, zajęcia praktyczne, a także informatyka, chemia, czy historia. Na biologię mam pomysły przy łączności z astronautą

Wpisuje się też w elektronikę, mechatronikę tworzenie własnych projektów radiowych i programowanie. Lecz to wydaje się oczywiste.
Bez komunikacji bezprzewodowej nie istniałoby wiele przedmiotów użytku codziennego oraz astronautyka w tym obserwacja Ziemi z kosmosu, czy lokalizacja typu GPS.
Wracając jednak do krótkofalarstwa i edukacji, to aby nie być gołosłownym, w tym miesiącu nauczyciele z Klubu Młodych Odkrywców KMO Kolska Wyspa (Wielkopolska), zostali nagrodzeni tytułem i statuetką na Powiatowej Gali Mistrzów za całokształt ich działalności na rzecz edukacji i pracy z młodzieżą. https://youtube.com/watch?v=RsNBAf7AAUU&t=42s
Część z ich działalności była związana z krótkofalarstwem.
Udział w takim projekcie, jak szkolna łączność ARISS, to z jednej strony niesamowita przygoda dla uczniów i nauczycieli, która pozwala w swojej placówce edukacyjnej gościć drogą radiową astronautę prosto z kosmosu. Z drugiej strony daje możliwość poszerzenia wiedzy również o astronautykę, czy astronomię, lecz nie tylko. Na tej stronie są linki do stron angielskojęzycznych, jeżeli ktoś chce wziąć w tym udział: https://ariss.pzk.org.pl.
Szkolna łączność ARISS:
W skrócie to trzeba nawiązać kontakt z lokalnymi krótkofalowcami, stworzyć zespół, napisać konspekt edukacyjny (j. angielski), wypełnić wniosek (j. angielski), dokumenty wysłać do ARISS Europa, zdobyć zgody rodziców na realizację takiego projektu edukacyjnego w placówce szkolnej.
I czekać na akceptację wniosku. Gdy za pierwszym razem się nie uda, to ponowić próbę.
Więcej informacji było kiedyś podawane na konferencjach stacjonarnych o ARISS.
Tym razem mam inną propozycję, że w swoim wolnym czasie wspólnie z kolegami spotkamy się online z zainteresowanymi osobami - uczniami, nauczycielami, edukatorami. Na spotkanie zapraszam wszystkich zainteresowanych. Aby kuć żelazo póki gorące, proponuję, najbliższą sobotę 3 grudnia 2022 o godzinie 18:00.
Więcej informacji i rejestracja (MInfo: 45m) https://ariss.pzk.org.pl/sympozjum2022/
Wówczas będziemy mogli tutaj dzielić się swoimi pomysłami i wymieniać doświadczeniami w tym zakresie. Liczę na to że niektóre z moich (naszych) scenariuszy tam wspólnie zweryfikujemy i tu się nimi podzielimy.
Oto kilka wstępnych scenariuszy:
Lokalne ARDF (ARDF to zawody sportowe rangi międzynarodowej
https://youtu.be/tl4HztSY8Mo )zwane często "polowaniem na lisa", można wykonać w prosty sposób lokalnie. Na początek jeden czy dwa nadajniki. I proste odbiorniki. Nadajniki można zdobyć właściwie za darmo, trzeba tylko odszukać odpowiednią sondę meteorologiczną która spadła po sondażu z nieba i ją przeprogramować. A odbiornik trzeba niestety zakupić. Ważniejsza jednak tutaj jest antena. Dodatkowo można stworzyć mapkę lokalnego parku czy lasu, zabezpieczyć teren. I zabawa w praktyce gotowa. Metodyka jest duża, cele operacyjne też.
Informatyka: operacje na zbiorach z danymi, operacje na bazach danych - czyli przetwarzanie logów zapisanych łączności. Łączności w odpowiednim formacie elektronicznym można wysyłać po nagrody i dyplomy krótkofalarskie za łączności i nasłuchy.
Informatyka: Skonfigurowanie websdr.
Informatyka: (wyższy poziom, trzeba klubu krótkofalarskiego) - radiowa poczta e-mail.
Historia np. poszukać informacji o walkie-talkie. Podział na grupy, praca zespołowa. Poszukiwanie informacji. Tu jest szeroka metodyka. Dyskusja i wnioski, no i poznanie fragmentu polskiej historii.
Zapraszam też do odsłuchania podcastu w którym nauczyciel opowiada o sukcesie jego ucznia jak z krótkofalowcem wyznaczał orbitę Księżyca, za co został nagrodzony.
https://open.spotify.com/episode/3hhzJSzPtJ96JbGFEGDw0L
Kolejne będę dodawał w tym wątku i zapraszam do dyskusji.
A.