modyfikacja programu nauczania

wymiana pomysłów, czyli jak prowadzić dobre, inspirujące i ciekawe lekcje

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: Andulencja » 2013-10-04, 20:27

iluka pisze:Andulencja napisał/a:
Treści się zgadzają. Różnicą jest tylko autor programu
Żartujesz?


Taki jest spis treści programu
1. OPIS PROGRAMU
1.1. Wstęp ………………………………………………………………………………………………
1.2. Podstawowe założenia ……………………………………………………………………

2. CELE
2.1. Ogólne cele edukacyjne na III etapie …………………………………………….
2.1.1. Cele kształcenia ogólnego
2.1.2. Ogólne cele programu nauczania
2.2. Cele kształcenia na III etapie ……………………………………….………………
2.2.1. Wymagania ogólne podstawy programowej
2.2.2. Szczegółowe cele nauczania na III etapie (poziom III.1)
2.3. Egzamin gimnazjalny …………………………………………………………………….

3. TREŚCI NAUCZANIA
3.1. Wstęp ………………………………………………………………………………………………
3.2. Tematy i funkcje językowe …………………………………………………………….
3.3. Wymagania szczegółowe podstawy programowej
3.3.1 Mówienie, pisanie i reagowanie językowe
3.3.2 Słuchanie i czytanie
3.4 Gramatyka ……………………………………………………………………… ……………..
3.5. Podział treści nauczania na klasy
3.5.1 Zakres materiału – klasa I …………………………………………………………………..
3.5.1.1 Funkcje komunikacyjne
3.5.1.2 Zakres tematyczny i leksykalny
3.5.1.3 Konstrukcje zdaniowe
3.5.1.4 Zakres materiału gramatycznego
3.5.2 Zakres materiału – klasa II …………………………………………………..……………..
3.5.2.1 Funkcje komunikacyjne
3.5.2.2 Zakres tematyczny i leksykalny
3.5.2.3 Konstrukcje zdaniowe
3.5.2.4 Zakres materiału gramatycznego
3.5.3 Zakres materiału – klasa III ………………………………………………………………..
3.5.3.1 Funkcje komunikacyjne
3.5.3.2 Zakres tematyczny i leksykalny
3.5.3.3 Konstrukcje zdaniowe
3.5.3.4 Zakres materiału gramatycznego

4. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
4.1. Podstawowe założenia metodyczne ……………………………………………..
4.1.1. Formy pracy
4.1.2. Pomoce dydaktyczne
4.2. Techniki pracy na lekcji………………………………………………………………..
4.2.1. Nauczanie funkcji językowych i sytuacji
4.2.2. Nauczanie słownictwa
4.2.3. Nauczanie gramatyki
4.2.4. Nauczanie sprawności słuchania
4.2.5. Nauczanie sprawności mówienia
4.2.6. Nauczanie wymowy
4.2.7. Nauczanie sprawności czytania
4.2.8. Nauczanie sprawności pisania i ortografii
4.2.9. Integracja międzyprzedmiotowa i prace projektowe
4.2.10. Nauczanie zagadnień kulturowych
4.2.11. Rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się
4.3. Materiały nauczania ……………………………………………………...……………..
4.4. Wdrażanie programu……………………………………………………………………..
4.4.1. Planowanie pracy
4.4.2. Pomoc dla uczniów
4.4.3. Warianty pracy z programem
4.4.4. Jak przygotować ucznia do egzaminu gimnazjalnego?
5. OCENIANIE
5.1. Oczekiwane poziomy osiągnięć …………………………………………………….
5.1.1. Koniec etapu III.1: poziom III.1 podstawowy
5.1.2. Koniec etapu III.1: poziom III.1 pełny
5.2. Sposoby oceniania…………………………………………………………………………..
5.2.1. Ocenianie bieżące
5.2.2. Ocenianie okresowe
5.3. Planowanie technik oceniania i wystawiania stopni …………………..
5.3.1. Co chcę sprawdzić?
5.3.2. Dlaczego chcę to sprawdzić?
5.3.3. W jaki sposób to sprawdzę?
5.3.4. W jaki sposób wystawię oceny?
5.4. Ocenianie globalne ………………………………………………………………………..
5.5. Samoocena …………………………….……………………………………………………..


Porównałam treści po poszczególnych klasach. Treści się zgadzają z tymi, które teraz realizuję. Więc dlaczego mam żartować?

Pozostałe treści zawarte w programie są uniwersalne.

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: iluka » 2013-10-04, 20:39

Andulencja pisze:Taki jest spis treści programu
A drugiego programu?
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: edzia » 2013-10-04, 21:09

iluka pisze:Ingerencja w autorski program obowiązkowa??? ! Ty też oczywiście żartujesz?
Pisałam o obowiązku dostosowania każdego programu do potrzeb i możliwości uczniów. Jest to wymóg prawny (patrz § 2 ust. 4 rozporządzenia dot. programów nauczania. Nie gub, iluka, kontekstu.

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: iluka » 2013-10-04, 21:19

edzia pisze:No to ta ingerencja jest, bodajże od 2009 r., obowiązkowa.
Napisałaś INGERENCJA I PRZECZYTAŁAM ingerencja. :mrgreen:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: edzia » 2013-10-04, 21:21

No a dostosowanie nie jest przypadkiem ingerencją?

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: Andulencja » 2013-10-04, 23:35

Na stronie drugiego wydawnictwa znalazłam taki wstęp:
Przypominamy, że zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Minister Edukacji Narodowej nie dopuszcza już do użytku szkolnego programów nauczania. Są one dopuszczane do użytku w danej szkole przez dyrektora szkoły na wniosek nauczyciela lub nauczycieli. Dyrektor szkoły, przed dopuszczeniem do użytku w szkole zaproponowanego przez nauczyciela programu nauczania ogólnego, może zasięgnąć opinii: nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, doradcy metodycznego lub zespołu nauczycielskiego, zespołu przedmiotowego lub innego zespołu problemowo-zadaniowego, który pomoże mu ocenić, czy dany program spełnia wymagania stawiane tego rodzaju dokumentom.

Nauczyciel może:
- opracować program samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami;
- przedstawić dyrektorowi szkoły program opracowany przez innego autora (autorów), np. może wybrać program nauczania spośród programów dostępnych na rynku, jeśli uważa, że taki właśnie program najlepiej odpowiada potrzebom jego uczniów i warunkom, w jakich pracuje;
- przedstawić program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi przez siebie modyfikacjami.


A spis treści drugiego w skrócie
SPIS TREŚCI

I ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1 Podstawy programu
2 Koncepcje pedagogiczne
3 Wyróżniki programu
a Wprowadzenie rozwiązań metodycznych pobudzających zaangażowanie ucznia
b Diagnozowanie, ocena i samoocena - Kierowany System Kredytów
c Ścieżki edukacyjne
II UCZESTNICY I WARUNKI PROCESU EDUKACYJNEGO

III CELE NAUCZANIA I ZAKŁADANY POZIOM OSIĄGNIĘĆ

IV PODZIAŁ TREŚCI NAUCZANIA NA KLASY
1 Zakres materiału – I klasa gimnazjum
2 Zakres materiału – II klasa gimnazjum
3 Zakres materiału – III klasa gimnazjum

V PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW – METODY I TECHNIKI NAUCZANIA
1 Style uczenia się
2 Metody nauczania
3 Techniki nauczania sprawności językowych
4 Inne techniki pracy
5 Warto wprowadzić w życie
6 Formy pracy
7 Materiały nauczania i niezbędne środki dydaktyczne

VI SPRAWDZANIE EFEKTÓW NAUCZANIA
1 Sposób dokumentowania przebiegu i efektów nauczania
2 Skala ocen
3 Metody pomiaru osiągnięć uczniów – obserwacja i diagnozowanie
4 Kontrola i ocena – wskazówki metodyczne

VII JAK MODYFIKOWAĆ PROGRAM
VIII SŁOWNIK POJĘĆ
IX BIBLIOGRAFIA


Więc jeśli dostosowałam program, a treści są zgodne, to czy jest sens zmiany?

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: vuem » 2013-10-05, 22:03

Andulencja pisze:Więc jeśli dostosowałam program, a treści są zgodne, to czy jest sens zmiany?


Realizujesz własny program, czy czyjegoś autorstwa? Dostosowanie nie ma tu znaczenia.

Więcej energii poświęcasz na przekonywanie ludzi - tu i zapewne dyrekcji w szkole - że zmiana nie ma sensu, niż potrzeba na wpisanie do dokumentacji nazwy i autorstwa tego drugiego programu. ;)

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: Andulencja » 2013-10-05, 22:09

vuem pisze:Więcej energii poświęcasz na przekonywanie ludzi - tu i zapewne dyrekcji w szkole - że zmiana nie ma sensu, niż potrzeba na wpisanie do dokumentacji nazwy i autorstwa tego drugiego programu. ;)
Bardziej przekonuję chyba siebie o bezsensowności tworzenia kolejnego papierka. :wink:

A jeśli pracuję z podręcznikiem od września, to z jaką datą powinien być wniosek o wpisanie do listy nowego programu?

Verbin
Posty: 34
Rejestracja: 2011-10-17, 19:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Geografia
Lokalizacja: podkarpackie

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: Verbin » 2013-10-24, 22:07

Witam.
Czy ktoś pisał modyfikacje programu z przyrody?Potrzebuję wytyczne jak to zrobić(zadanie domowe na warsztatach :? )

tygrysiaczek
Posty: 16
Rejestracja: 2013-11-17, 18:36
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: tygrysiaczek » 2013-11-17, 18:40

witam, jestem nauczycielem na zastepstwie, dostalem od dyrekcji plan nauczania zawierajacy tematy, ktore mam zrealizowac. czy musze te tematy realizowac po kolei jak jest w planie czy tez moge sam wybierac koeljnosc?

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: iluka » 2013-11-18, 00:17

tygrysiaczek pisze:zy musze te tematy realizowac po kolei jak jest w planie czy tez moge sam wybierac koeljnosc
A one się jakoś logicznie nie wiążą, nie wynikają jeden z z drugiego? Ciekawe co to za przedmiot?
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

tygrysiaczek
Posty: 16
Rejestracja: 2013-11-17, 18:36
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: tygrysiaczek » 2013-11-18, 01:32

angielski. nie wynijaką jeden z drugiego, bo skonczylem 1 dział i chce zaczac kolejny, ale nie ten, ktory jest ulozony w tym planie. chodzi mi o to czy moge dzial, ktory jest w programie nauczania przewidziany na marzec zrealizowac teraz, a ten co jest na teraz w marcu.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: modyfikacja programu nauczania

Postautor: vuem » 2013-11-19, 22:48

Nie widzę osobiście w tym problemu. W ostateczności zmień "plan".


Wróć do „Metody dydaktyczne, scenariusze, konspekty, materiały”