Inteligencja poniżej przeciętnej. Co o tym myślicie?

o tym jakie są, jak sobie z nimi radzić, jak wychowywać bez porażek

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Pomma5
Posty: 3
Rejestracja: 2021-02-04, 11:47
Lokalizacja: lubelskie

Inteligencja poniżej przeciętnej. Co o tym myślicie?

Postautor: Pomma5 » 2021-02-04, 12:06

Na początku przykładowy opis dzieci z inteligencją niższą niż przeciętna.
Ania jest uczennicą klasy piątej. Bardzo dużo czasu poświęca nauce. Jednak osiąga niskie wyniki w nauce. Ma dużo ocen dostatecznych i dopuszczających. Często nie rozumie tematu omawianego na lekcji a więc zaległości nadrabia w domu ucząc się bardzo długo co i tak nie przynosi zadowalających efektów. Oceny niskie ale pozytywne zdobywa tylko i wyłącznie dzięki wielu godziną nauki. Ania sama zauważa że nie jest w stanie sprostać wymaganiom stawianym przez rodziców i nauczycieli. Dostrzega że jest mniej zdolna a wręcz bardzo słaba. Rafał jest uczniem klasy szóstej. Nie ma ochoty się uczyć. Na półrocze dostał 2 oceny niedostateczne. Uczeń zaczął wagarować, jest agresywny i przeszkadza w lekcji. Jego problemy z zachowaniem wynikają z tego że uczeń jest bezradny do problemów w nauce.
Co oznacza inteligencja poniżej przeciętnej?
Inteligencja niższa niż przeciętna to poziom sprawności umysłowej między normą a upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Czyli iq mieszczące się w zakresie 70 - 84. Uczniowie tacy mają duże trudności w nauce szczególnie w :
-uczeniu się nowych informacji
- odróżnieniu rzeczy istotnych od nieistotnych
- zrozumieniem czytanego tekstu
- trudnościami w rozwiązaniu skomplikowanych zadań
- trudnościami w rozumieniu złożonych poleceń
-nauce na pamięć
- szybko zapominają o tym czego się nauczyły
Dlaczego więc inteligencja poniżej przeciętnej nie jest uznana za upośledzenie umysłowe?
Ze względu na niewielkie nasilenie objawów ograniczony zakres i czas trwania inteligencja niższa niż przeciętna jest uznana za inwidualne opóźnienia w stosunku do ustalonych norm ale nie jest zaburzeniem i została uznana za stopień wyższy niż upośledzenie umysłowe. Problem jest to że dzieci takie nie poradzę sobie z nauką w szkole normalnej bez pomocy i dostosowania programu do ich możliwości umysłowych. Obecnie dzieci te mogą dostać jedynie opinie z poradni psychologiczno - pedagogicznej i uczęszczać na zajęcia wyrównawcze itp. Jednak w ich przypadku to za mało.

Wróć do „Problemy dydaktyczno-wychowawcze”