Czy chcąc zapewnić ład w klasie stosują Państwo wiedzę akademicką z zakresu psychologii
rozwoju, psychologii społecznej (procesy grupowe, etapy rozwoju grupy)
oraz potrzeby uczniów ?
Zapraszam do dyskusji. http://www.psychoster.eu/klasa.php
Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe
Dzwonkowi na przerwę, kończącemu idealną lekcję, powinien towarzyszyć okrzyk niezadowolenia, jęk zawodu - taki sam, jak wówczas, gdy pojawia się reklama w najbardziej emocjonującym fragmencie filmu.
Nie ma znaczenia, czy klasa, w której przyszło nam uczyć jest zdolna, ambitna, leniwa, posłuszna czy rozkrzyczana.
A Ty, powiedz tak szczerze, czy bez tego kontraktu nie możesz się naprawdę obejść? Czy nie potrafisz być skutecznym nauczycielem stawiającym swoje warunki bez podpisu uczniów, bez formalnego zaakceptowania ich przez uczniów?MalgoskaPsychoster pisze:A może tak coś kinstruktywnego?
A przeczytałaś choć kawałeczek forum?MalgoskaPsychoster pisze:Miwues:"Nowomodne sztuczki, bez których z powodzeniem można się obyć"...
to może jednak warto pochwalić się swoimi metodami ?
MalgoskaPsychoster pisze:Dziękuję za odpowiedź, chociaż widzę że jest nasycona negatywnymi emocjami.
MalgoskaPsychoster pisze:Myślę, że jednak Pani Róża
MalgoskaPsychoster pisze:Jest coś specyficznego w polskich forach i w polskich komentarzach, które bardzo często nie wnoszą niczego poza agresją.
miwues pisze:Po co?
miwues pisze:Nowocześni psychologowie nie dopuszczają takiej możliwości.
Dzwonkowi na przerwę, kończącemu idealną lekcję, powinien towarzyszyć [...]
Współczesny nauczyciel jest reżyserem, który ma gotowy scenariusz.
Nie ma znaczenia, czy klasa, w której przyszło nam uczyć jest zdolna, ambitna, leniwa, posłuszna czy rozkrzyczana.
Ważne, by 45 minut pracy dało wszystkim poczucie, że czas został w pełni wykorzystany, wiedza i umiejętności nabyte, a dzwonek na przerwę zakłócił dobrą zabawę i pozostawił niedosyt.
Nauczyciel musi przede wszystkim pamiętać, że klasa to grupa silnie indywidualizowanych osób. Dlatego też pierwsze zajęcia warto rozpocząć od poznania uczniów. Należy w tym celu zapamiętać imiona wszystkich obecnych, a jest możliwe dzięki mnemotechnikom i zaangażowaniu !
Tak spersonalizowany kontakt budzi sympatię i zachęca do zacieśniania więzi.
Drugim etapem wczesnej współpracy z klasą jest sporządzenie kontraktu.
[...]
Po sporządzeniu kontraktu wszyscy obecni powinni się pod nim podpisać.
I tu pojawia się największe wyzwanie! Zadaniem nauczyciela jest jedynie nakreślenie problemu w taki sposób, by uczniowie sami chcieli dociekać prawdy.
[...]
Rola nauczyciela polegać więc musi na zredukowaniu formy wykładu do absolutnego minimum i oddania głosu uczniom - badaczom, odkrywcom, architektom wiedzy.
Niech na zawsze odejdzie w niepamięć słynne, tak znienawidzone pytanie: “Co autor miał na myśli?”!
Kolejną niezwykle ważną składową lekcji jest nagradzanie wysiłków, motywowanie do pracy, zachęcanie do wyrażania własnych opinii.
[...]
Można dodatkowo stworzyć własny system nagród - wszystko zależy od pomysłowości prowadzącego.
Głośno i z entuzjazmem należy pochwalić ucznia.
Przyjazna atmosfera, samodzielnie [...]
Również jestem ciekawa.katty pisze:A ja chciałabym zobaczyć przeciętnego Jasia za x lat, gdy będzie w urzędzie skarbowym wypełniał PIT: jak formularz nie będzie atrakcyjny, kolorowy, pytania nie będą ciekawe, dowcipne i nie będą w Jasiu wzbudzały wewnętrznej potrzeby dociekania prawdy, zaś pani w urzędzie nie pochwali głośno i z entuzjazmem odpowiedzi udzielonych w każdym punkcie formularza to Jasiowi się nie będzie chciało go wypełnić i powinno się go zrozumieć.