wiolamar pisze:Jak byście odpowiedzieli na takie zagadnienie: Wymień co najmniej dwa kryteria wymagań na oceny szkolne. Zachodzę w głowę. Pomocy!

wiolamar, a za co dajesz np. celujący? Stosujesz jakieś kryteria. Ty je ustalasz.
A jeśli chodzi w ogóle o kryteria oceniania, to warto wesprzeć się Niemierko czy klasykiem Okoniem.
B. Niemierko wyróżnia również ocenianie uwzględniające wymagania pozaprogramowe. Nazywa je społeczno - wychowawczym ocenianiem osiągnięć szkolnych.
Kryteria tego oceniania są następujące:
wymagania programowe w danym zakresie i w innych zakresach (tego samego przedmiotu lub innych przedmiotów w danej klasie lub klasie programowo wyższej lub programowo niższej),
wymagania programowe - poziom nauczania w danej szkole (wyposażenie materialne, kadra pedagogiczna)
- uzdolnienia ucznia (do danego przedmiotu, do innych przedmiotów),
- motywacja ucznia (obecna i będąca reakcją na ocenę),
- sytuacja rodzinna ucznia (materialna, moralna),
- perspektywy i plany szkolne i zawodowe ucznia,
- polityka oświatowa państwa,
- zalecenia administracji szkolnej i nadzoru pedagogicznego.
Kryteria te uwzględniają dodatkowo: wkład pracy ucznia, stan zdrowia ucznia, postępy lub regres od ostatniego oceniania, osobowość nauczyciela, jego wrażliwość, zdolność podejmowania decyzji.
W przypadku oceniania społeczno - wychowawczego różna jest waga poszczególnych kryteriów, a szczególnie ich wpływ na efekt dydaktyczny. Stosowanie tego rodzaju oceniania wydaje się być tyle słuszne, co konieczne.
W. Okoń ustala trzy główne kryteria ocen:
1.poznawcze (obejmuje jakość i zakres wiedzy)
2.kształcące / dotyczy rozwoju osobowości i obejmuje wymagania związane z myśleniem i mową: logiczne myślenie, samodzielność i krytycyzm, poprawność językowa, planowość, obszerność wypowiedzi
3.wychowawcze /obejmuje konsekwentnie naukowy charakter poglądów ucznia, wymagania jednolitości poglądów co do postawionych kwestii w szkole i poza szkołą.
Do podstawowych kryteriów oceniania zaliczyć należy:
obiektywność
niezawodność
symptomatyczność
prognostycyzm
rzetelność (uzasadnienie oceny)
jawność
sprawiedliwość
instruktywność
element mobilizacji do dalszej nauki