Poproszę o poradę

rady, wskazówki, wymiana doświadczeń

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

mniewi
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski

Poproszę o poradę

Postautor: mniewi » 2009-09-02, 17:29

Witam.

Chciałbym poprosić o poradę. Jestem nauczycielem języka polskiego z kilkunastoletnim stażem zawodowym. Obecnie uczę dzieci z klas IV-VI w małym miasteczku.

W sierpniu zdawałem egzamin na nauczyciela mianowanego. Egzamin przebiegał w sposób dla mnie nieprzyjemny z racji (eufemistycznie pisząc) niekonwencjonalnego zachowania jednej Pani Ekspert. Osoba ta zadawała pytania skonstruowane ze zdań wielokrotnie złożonych, z naruszeniem zasad jasności, prostoty i zwięzłości stylu, mówiła szybko, agresywnym tonem, unikała kontaktu wzrokowego, przerywała mi w pół zdania. Miałem kłopot ze zrozumieniem tego, o co jej chodzi, a jeśli już metodą prób i błędów udawało mi się rozpoznać jej intencję, to kobieta nie pozwalała mi się do końca wypowiedzieć, przerywała i zadawała kolejne, równie zawiłe pytanie. Pytała głównie o kryteria oceniania i interpretację przepisów. Oczywiście, moja interpretacja rzadko pokrywała się z interpretacją pani egzaminator. Odniosłem wrażenie, że bardzo chciała zdemaskować moją niekompetencję, do tego stopnia, że negowała ewidentnie poprawne odpowiedzi. Za błędną uznała odpowiedź, że przy ocenie prac pisemnych stosuję przynajmniej dwa stałe kryteria, a z kolei moje zalecenie prowadzenia literackich blogów internetowych uznała za zamach na prawa ucznia. "Teatralne ciskanie się" - tak poetycko określiła postawę Pani Ekspert koleżanka, która zdawała przede mną.

Przeszedłem już kilkadziesiąt egzaminów na moich pierwszych i drugich studiach magisterskich, na studiach podyplomowych, ale z żadnego nie wyszedłem tak upokorzony i zniesmaczony. Oczywiście zdałem, ale wszelką satysfakcję na dłuższy czas szlag trafił.