rozpoczęcie stażu na dyplomowanego

rady, wskazówki, wymiana doświadczeń

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

rozpoczęcie stażu na dyplomowanego

Postautor: Basiek70 » 2010-05-06, 00:07

Czeka mnie w nowym roku szkolnym...
Kto mi podpowie, pokaże, jak napisać plan (nauczanie zintegrowane). Jak zawsze mam problem z papierologią stosowaną :( Pomysły, realizacja - proszę bardzo, ale jak to napisać, nie mam pojęcia.
W pracy mi nie pomogą, bo się "wydyplomowały" dziewczyny już dawno, były inne zasady i przepisy.
Ktoś poratuje antytalent papierologiczny?
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: rozpoczęcie stażu na dyplomowanego

Postautor: edzia » 2010-05-06, 23:52

Basiek, ja na nauczaniu zintegrowanym się nie znam, ale mogę podsunąć "ogólne" i raczej uniwersalne rady. Jeśli to nie to, o co Ci chodzi, to mów.

A więc musisz napisać PRZ. Najlepiej zrobić to w oparciu o przepisy rozporządzenia, tj. czytasz, co - jako nauczyciel ubiegający się o stopień nauczyciela dyplomowanego - powinnaś robić w okresie stażu:
§ 8. 1. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej,
2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły,
3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego
- z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.


Rozpisujesz więc te "powinności" do swojego planu. Dobrze nadać mu strukturę zgodną właśnie z tymi trzema ww. punktami. Nie musisz przy tym kierować się jakąś specjalną formą tego planu, nie musi to być forma tabelki, chyba, że tak życzy sobie Twoja dyrektorka. Ja robiłam swój plan w punktach (punkty były 3 i pokrywały się dokłądnie z tymi trzema punktami z rozporządzenia) i podpunktach (w podpunktach wypisywałam bardziej szczegółowo, co niby mogłabym zrobić w ramach danego punktu). Tyle. U mnie nie było żadnych terminów, osób odpowiedzialnych, dowodów realizacji i tym podobnych rubryk tabeli. Oczywiście, jeśli odpowiada Ci forma tabeli, to taką zrób. Ale roboty z tym więcej.

Do planu możesz (ale nie musisz) w kolejnych punktach wpisać jeszcze coś, co będziesz musiała zrobić, by spełnić "wymagania" (§ 8 ust. 2), a co nie zostało jeszcze ujęte w tych "powinnościach", np. 4. uzyskać tytuł egzaminatora.

A te wymagania, które musisz spełnić, by uzyskać stopień nauczyciela dyplomowanego (będą sprawdzane dopiero w momencie posiedzenia komisji kwalifikacyjnej) to:
2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują:

1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1-3 Karty Nauczyciela - uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją;

2) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;

3) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć;

4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań:
a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich,
b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych - także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej,
c) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych,
d) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych - uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym,
e) wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami,
f) uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej;

5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.


Przeglądnij te wymagania pod kątem wpisania czegoś do planu rozwoju zawodowego, ale na razie się nimi nie przejmuj.

Jeśli oczekiwałaś bardziej szczegółowej odpowiedzi, to pytaj konkretnie, w miarę możliwości pomogę.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: rozpoczęcie stażu na dyplomowanego

Postautor: Basiek70 » 2010-05-07, 00:53

dzięki za zainteresowanie
niby to co napisałaś wiem, ale tak "po sołtysowemu podane" jest zdecydowanie jaśniejsze
choć nadal nie mam pomysłu właśnie na te podpunkty... na to jak je formuołwać, co tam "wsadzić"
z prz na mianowanego łatwiej było jakoś :)
moja dyrekcja nie ma wymogów szczególnych, ma być taki zeby był dla mnie dobry
nie musi też być ogromniasty, mówi, ze zawsze lepiej się wykazywać czymś ponad plan niż tłumaczyć z niezrealizowania czegoś
no i też mówi żeby w tych podpunktach zawrzeć to, co potem się przyda do dokumentowania realizacji wymagań niezbędnych do uzyskania awansu

na razie mam pomysł na program profilaktyczny, we współpracy z instytucją poważną, mam już nawet pomysł, zarys scenariusza i zgromadzone pomoce do realizacji, generalnie wiem co i jak zrobić i chcę to zrobić, bo warto
wiem tez na pewno, że nie będę się uczyć języka obcego, bo jestem klasyczny antytalent w tej dziedzinie
komputer i internet to mam na co dzień w pracy, korzystam z dziećmi, co i raz wyszukujemy coś potrzebnego nam na zajęcia, prowadzę tez zajęcia komputerowe obowiązkowe wg nowej podstawy programowej, nie mam pojęcia co tam jeszcze można zaplanować, może jakąś tematyczną pracę dzieciaki ze mną zrobią?
a, jestem przewodniczącą zespołu samokształceniowego nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, co pewnie się tam przyda
ale jestem głupia nadal, jeśli chodzi o NAPISANIE tego planu, o formułowanie rzeczonych podpunktów wg klucza o jakim napisałam (żeby potem dopasowywać łatwo do wymagań do uzyskania awansu=
jak mozesz jeszcze jakos pomoc będę wdzięczna baaaaardzo

ps. dziewczyny pisały studium przypadków, to kurde co realizowały, jaki wymóg? No ja naprawdę nie lubię papierologii i nomenklatury...
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."


Wróć do „Awans zawodowy nauczyciela”