Indywidualny program pracy z uczniem

miejsce dla rozpoczynających pracę (można się radzić, żalić, chwalić, dzielić doświadczeniami)

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Mateusz.asta
Posty: 1
Rejestracja: 2015-11-14, 15:57
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Indywidualny program pracy z uczniem

Postautor: Mateusz.asta » 2015-11-14, 16:11

Witam. Jestem tu po raz pierwszy. Chciałbym się poradzić w pewnej kwestii.
Mianowicie muszę napisać indywidualny program pracy z uczniem z spdp.
Tu mam program:
Charakterystyka zespołu grupowego:

Przedstawiony program przeznaczony jest dla uczniów ze sprzężoną niepełnosprawnością (z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i w stopniu znacznym, wadą wzroku, Zespołem Downa) i innymi.
Na podstawie orzeczeń z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz testów diagnozujących umiejętności intelektualne uczniów, dokonano charakterystyki zespołu grupowego, na bazie której to uczniowie zostali podzieleni na trzy poziomy nauczania, tj.:
I poziom – uczniowie wykazujący się bardzo niskim poziomem umiejętności – brak lub w niewielkim stopniu wykształcone umiejętności graficzne pisma, zniekształcona wymowa, trudności artykulacyjne w wyrażaniu własnych myśli, zaburzenia logopedyczne, trudności w czytaniu, bardzo niska świadomość tego, co się wokół dzieje i inne.
II poziom - uczniowie wykazujący się średnim poziomem umiejętności- trudności z koncentracją na zadaniu, bardzo wolne tempo pisania, przepisywania, myślenia operacyjnego, błędne rozumowanie przy czytaniu ze zrozumieniem, liczenie do 30, dodawanie i odejmowanie w zakresie 30 pamięciowo, natomiast do 100 – na kalkulatorze, trudności w czytaniu płynnym, słaby poziom czynności praktycznych oraz inne;
III poziom – uczniowie pozostający na najwyższym poziomie intelektualnym w zakresie upośledzenia umiarkowanego. Obserwuje się tu ciekawość otaczającego świata, dobrą technikę czytania, opowiadania ustnego, myślenia, kojarzenia faktów na podstawie tekstu czytanego, liczenie pamięciowe do 30 ( dodawanie i odejmowanie), natomiast niektórzy nawet do 100 ( również dzielenie i mnożenie). Trudności pojawiają się, ale nielicznie w zakresie pisemnego wyrażania swoich myśli ( opowiadania, układania krótkich wypowiedzi, formułowania złożonych zdań) i inne.
Wnikliwe zapoznanie się z charakterystykami poszczególnych uczniów, pomogło ustalić na jakim poziomie mogą znaleźć się dzieci, by mogły na swoim poziomie czerpać dalszą wiedzę i rozwijać swoje umiejętności na miarę potencjalnych możliwości i poszukiwania swoich mocnych stron.
Cele edukacyjne:

Celem edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną jest utrwalanie i poszerzanie zakresu posiadanej wiedzy, kształcenie kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych i nabywanie nowych umiejętności umożliwiających samodzielne, niezależne funkcjonowanie tych uczniów przez:

1) wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia;
2) rozbudzanie motywacji i rozwijanie zdolności dostrzegania związków funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych oraz ich praktycznego wykorzystania;
3) kształtowanie zainteresowań i ujawnianie zdolności, w szczególności zdolności muzycznych, plastycznych i sportowych;
4) rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych;
5) utrwalanie wiadomości i umiejętności zdobytych przez uczniów na wcześniejszych etapach edukacyjnych;
6) przyswajanie prostego języka matematyki, dostrzeganie oraz formułowanie różnic pomiędzy zjawiskami, czynnościami i liczbami, rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
7) poznawanie różnorodności świata przyrody, poznawanie i rozumienie podstawowych procesów życiowych organizmów, kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska;
8) rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związku z kulturą Polski;
9) umożliwianie kontaktu ze środowiskiem lokalnym i zrozumienia przynależności człowieka do tego środowiska;
10) osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości uczniów;
11) kształtowanie prawidłowej postawy uczniów wobec pracy, w aspekcie motywacji, kompetencji i wykonania;
12) przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zespołowo, różnych prac mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia;
13) kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami i urządzeniami oraz opanowanie prostych umiejętności i czynności pracy;
14) kształtowanie umiejętności związanych z poszukiwaniem pracy, w tym korzystania z różnych źródeł informacji;
15) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, pełnienia ról społecznych oraz przygotowanie do załatwiania różnych spraw osobistych w urzędach i innych instytucjach;
16) kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje;
17) kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i czasu wolnego;
18) rozwijanie kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań;
19) doskonalenie sprawności i wydolności fizycznej uczniów oraz działania prozdrowotne.

FUNKCJONOWANIE
OSOBISTE I SPOŁECZNE
Poziom I i II

Treści nauczania dla poziomów I i II:

Zmiany zachodzące w przyrodzie
Ochrona przyrody.
Prowadzenie kalendarza.
Obserwacja przyrodnicza zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku w każdej z grup klasowych.
Zjawiska atmosferyczne.
Flora i fauna w najbliższej okolicy.
Troska o rośliny i wybrane zwierzęta.
Porządkowanie terenu przyszkolnego, prace sezonowe zgodne z porą roku.
Wykonywanie dekoracji, organizowanie wystaw prac.
Życie człowieka w związku ze zmieniającymi się porami roku. Dokładne poznanie różnych środowisk przyrodniczych i zmian zachodzących tam w różnych porach roku.
Odpowiednie zachowanie się podczas takich zjawisk atmosferycznych jak: burza, upał, śnieżyca, gołoledź.
Rozpoznawanie roślin po owocach i liściach.
Hodowanie roślin w doniczkach i skrzynkach.
Dostosowywanie ubioru do pór roku i panujących warunków atmosferycznych.
Zegar – odczytywanie czasu.
Posługiwanie się kalendarzem.

Szkoła
Prawa i obowiązki ucznia w szkole i internacie.
Statut szkoły.
Wdrażanie do pełnienia dyżurów przy określonych czynnościach. Działalność uczniów w kołach zainteresowań.
Korzystanie z pomocy dydaktycznych, urządzeń szkolnych. Bezpieczeństwo podczas zajęć w różnych pracowniach.
Nazwa szkoły. Znajomość adresu szkoły.
Patron szkoły – życiorys.
Pracownicy szkoły – znaczenie ich pracy.
Korzystanie z telefonu.
Znajomość zegara, ustawianie godzin.
Bezpieczne poruszanie się po drogach.
Elementy przepisów ruchu drogowego.

Dom rodzinny
Znajomość własnej rodziny, dane osobowe (imiona i nazwiska, pełnione role społeczne), zajęcia domowe.
Znajomość adresu domowego, telefonu.
Pisanie i wysyłanie kartek i listów do domu.
Mieszkanie i funkcje pomieszczeń.
Techniczne wyposażenie mieszkania.
Umiejętność utrzymania porządku, posługiwanie się środkami czystości.
Zbieranie i wykorzystanie odpadów użytkowych.
Oszczędzanie w gospodarstwie domowym.
Zwyczaje kultywowane w rodzinie. Uroczystości rodzinne.
Formy wspólnego spędzania wolnego czasu.
Rodzina bliższa i dalsza.
Znajomość i przestrzeganie norm współżycia w rodzinie.
Ochrona przed chorobami.
Główne zajęcia ludzi w miejscu zamieszkania, charakterystyczne zawody, przemysł, rolnictwo.

Ważniejsze urzędy i instytucje: Urząd Gminy lub Urząd Miasta, Poczta, Ośrodek Zdrowia, Apteka, Policja, Szpital, Dworzec Autobusowy, Punkty usługowe, sklepy, kioski.
Charakterystyczne formy terenu, zabytki.
Miejsca Pamięci Narodowej.
Najbliższe otoczenie.
Polska , praca z mapą, najbliższe miejscowości.
Elementy problematyki dotyczącej Unii Europejskiej.

Orientacja zawodowa. Korzystanie z miejsc użyteczności publicznej i zakładów usługowych. Poznanie pracy w różnych zawodach poprzez wycieczki :
Na pocztę (wysyłanie listu, paczki, dokonywanie opłat itp.), do banku (zakładanie własnego konta, wpłaty i wypłaty gotówki z bankomatu), odbieranie gwarancji przy zakupie sprzętu AGD itp.
Posługiwanie się dowodem osobistym, legitymacją szkolną, legitymacją osoby niepełnosprawnej i innymi podczas przejazdów komunikacją miejską czy też podczas wycieczek szkolnych.

Obsługa urządzeń technicznych i audiowizualnych domowego użytku:
korzystanie z telefonu, komputera, drukarki, budzika, korzystanie z żelazka, miksera, czajnika elektrycznego itp., korzystanie z radia, telewizora i innych urządzeń tego typu.


Aktualne wydarzenia

Tematyka okolicznościowa: Kalendarz imprez i uroczystości szkolnych. Aktualne wydarzenia z życia w środowisku ucznia. Tradycje dotyczące świąt. Zwyczaje i tradycje kultywowane w szkole. Przygotowanie wystaw, przedstawień teatralnych w ramach wydarzeń artystycznych oraz integrowanie się ze środowiskiem rówieśniczym w ramach prezentacji swoich talentów na różnych przeglądach pozaszkolnych.
Treści matematyczne
• Doskonalenie podstawowych umiejętności matematycznych:
Wyodrębnianie i tworzenie zbiorów wg wielkości, koloru, kształtu oraz liczebności elementów;
Porównywanie liczebności zbiorów (więcej, mniej, tyle samo);
Porządkowanie zbiorów wg ich liczebności wzrastającej i malejącej
Rozwiązywanie zadań z treścią w zakresie 20, 30, 40 …;
Porządkowanie zbiorów przedmiotów.

• Doskonalenie umiejętności posługiwania się pieniędzmi:
Rozpoznawanie monet, równowartość różnych monet;
Wypłacanie podanej kwoty różnymi monetami;
Wypłacanie podanej kwoty różnymi banknotami;
Dodawanie monet o różnej wartości w granicach 20 złotych;
Zamienianie banknotów na monety i odwrotnie;
Liczenie pieniędzy na bazie zadań z treścią oraz w praktyce (zakupy).
Zajęcia praktyczne:
- wizyta w sklepie (robienie zakupów)
- wizyta w banku (zapoznanie z pracą banku, usługi bankowe itp.)

• Doskonalenie umiejętności posługiwania się przyrządami do mierzenia:
Mierzenie długości, szerokości, wysokości przedmiotów, pomieszczeń;
Rysowanie odcinków o podanej długości;
Odczytywanie objętości na opakowaniach produktów (litr, pół litra, ćwierć litra)
Przybliżone określania i porównywania ciężaru przedmiotów i produktów spożywczych.

Treści polonistyczne:
Umiejętności językowe – mówienie, słuchanie, pisanie i czytanie:

 Spontaniczne, swobodne wypowiadanie się uczniów, zadawanie pytań, formułowanie odpowiedzi.
 Prowadzenie krótkich dialogów w różnych sytuacjach życiowych.
 Używanie zwrotów grzecznościowych, wzbogacanie słownika ucznia przez wprowadzanie i wyjaśnianie nazw przedmiotów.
 Czytanie indywidualne i zbiorowe, głośne i ciche czytanie tekstów i fragmentów tekstów drukowanych i pisanych.
 Czytanie głośne z uwzględnieniem przestankowania i intonacji.
 Przepisywanie krótkich tekstów z tablicy, książek, czasopism.
 Wspólne i samodzielne układanie i pisanie zdań, opisów, życzeń, listów, adresowanie kopert itp.
 Dbałość o szatę graficzną pisma, przepisywanie, pisanie z pamięci, pisanie ze słuchu.
 Rozwijanie percepcji słuchowej poprzez ćwiczenia wrażliwości słuchowej, rytmiczne, ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz usprawnianie pamięciowych mechanizmów mowy;
 Słuchanie bezpośrednich komunikatów i informacji oraz stosowanie się do nich;
 Nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb, myśli, odczuć w sposób zrozumiały dla otoczenia;
 Nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach indywidualnych i zbiorowych;
 Wzbogacanie wypowiedzi poprzez posługiwanie się przyimkami, spójnikami, przysłówkami i liczebnikami;
 Czytanie w Internecie interesujących ucznia artykułów;
 Czytanie instrukcji obsługi urządzeń technicznych;
 Czytanie rozkładu jazdy autobusów, pociągów, terminów ważności produktów;

I teraz czy ktoś na chłopski rozum może mi wytłumaczyć (podać przykład) jak mam uzupełnić tabelkę (w nawiasie proszę napisz z czego to wynikło):
Cele:.........
Zadania......
Treść.....
Umiejętności.....

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Indywidualny program pracy z uczniem

Postautor: linczerka » 2015-11-14, 17:49

A skąd Ty to masz???
Skoro masz napisać indywidualny program, to dlaczego wrzuciłeś uczniów "do jednego worka"?
Niepełnosprawnego ucznia w stopniu znacznym potrafisz nauczyć czytać i pisać?
IPETy masz napisać?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia


Wróć do „Nauczyciel stażysta”