Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

hannibal
Posty: 12
Rejestracja: 2013-06-19, 18:31
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki, Historia
Lokalizacja: lubuskie

Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: hannibal » 2013-06-26, 19:41

Mam kilak pytań związanych z dopuszczaniem i przygotowaniem do egzaminu poprawkowego

2. Rozporządzenie w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania w par. 21.1. mówi, że uczeń może zdawać egzamin poprawkowy z jednych lub dwóch przedmiotów.
a. Czy w związku z tym wymagany jest wniosek złożony przez rodzica ucznia?
b. Czy decyzję o egzaminie poprawkowym może podejmować za ucznia/ rodzica rada pedagogiczna?
c. Czy wciąż wymagana jest zgoda rady pedagogicznej na dopuszczenie do poprawki z dwóch przedmiotów?

2.b. Czy prawidłowa jest procedura poddawania przed dyrektora pod głosowanie decyzji rady pedagogicznej w sprawach kilku uczniów w ten sposób, że nauczyciele muszą głosować w sprawie wszystkich uczniów łącznie, przez co nie mają możliwości wyrazić swojej decyzji w sprawie każdego ucznia z osobna?

2.c Kto powinien przygotowywać wymagania i zadania na egzamin poprawkowy? Czy nauczyciel prowadzący przedmiot czy komisja przedmiotowa? Czy może to po prostu zależeć od wewnętrznych zapisów statutowych szkoły?

2.d Czy słuszna jest interpretacja wynikająca z litery rozporządzenia w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania, według której także na egzamin poprawkowy uczeń powinien otrzymać wymagania na wszystkie oceny, a więc mieć także możliwość otrzymania nawet oceny wyższej niż dopuszczająca.

2.e Czy zgodne z prawem oświatowym jest takie ustalenie wymagań na egzamin poprawkowy, że nie realizuje się przez nie minimum programowego?

hannibal
Posty: 12
Rejestracja: 2013-06-19, 18:31
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki, Historia
Lokalizacja: lubuskie

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: hannibal » 2013-06-26, 19:48

I jeszcze pytanie
2.d Czy ocena z egzaminu poprawkowego zastępuje czy tylko ew. zmienia ocenę ndst. (po uwzględnieniu ocen z całego roku)?

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: malgala » 2013-06-26, 20:23

hannibal pisze:a. Czy w związku z tym wymagany jest wniosek złożony przez rodzica ucznia?

Nie, zeden wniosek nie jest potrzebny. Uczeń ma prawo przystąpić do dwóch egzaminów poprawkowych.
hannibal pisze:b. Czy decyzję o egzaminie poprawkowym może podejmować za ucznia/ rodzica rada pedagogiczna?
c. Czy wciąż wymagana jest zgoda rady pedagogicznej na dopuszczenie do poprawki z dwóch przedmiotów?

Nie, uczniowi mającemu dwie oceny niedostateczne przysługuje prawo do zdawania z tych przedmiotów egzaminów poprawkowych.
hannibal pisze:2.b. Czy prawidłowa jest procedura poddawania przed dyrektora pod głosowanie decyzji rady pedagogicznej w sprawach kilku uczniów w ten sposób, że nauczyciele muszą głosować w sprawie wszystkich uczniów łącznie, przez co nie mają możliwości wyrazić swojej decyzji w sprawie każdego ucznia z osobna?

A w jakim celu to głosowanie?
Ocena niedostateczna = prawo do egzaminu poprawkowego.
hannibal pisze:2.c Kto powinien przygotowywać wymagania i zadania na egzamin poprawkowy?

Nauczyciel przedmiotu, z którego uczeń otrzymał niedostateczny.
hannibal pisze:2.d Czy słuszna jest interpretacja wynikająca z litery rozporządzenia w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania, według której także na egzamin poprawkowy uczeń powinien otrzymać wymagania na wszystkie oceny

Tak, uczeń z egzaminu poprawkowego może teoretycznie otrzymać nawet celujący.
hannibal pisze:2.e Czy zgodne z prawem oświatowym jest takie ustalenie wymagań na egzamin poprawkowy, że nie realizuje się przez nie minimum programowego?

Tego pytania nie rozumiem.
hannibal pisze:2.d Czy ocena z egzaminu poprawkowego zastępuje czy tylko ew. zmienia ocenę ndst. (po uwzględnieniu ocen z całego roku)?

W wyniku klasyfikacji rocznej uczeń otrzymał ocenę niedostateczny i taką ma pierwotnie wpisaną do arkusza ocen.
W arkuszu jest miejsce na wpisanie wyników egzaminu poprawkowego i dołączona być musi dokumentacja z tego egzaminu.
Na świadectwie wpisuje się taką ocenę, jaką uczeń uzyskał z egzaminu (ocenę ustala się na podstawie wyników części pisemnej oraz egzaminu ustnego). I oceny, jakie uczeń uzyskał w ciągu roku nie mają tu żadnego znaczenia.
Ważna jest tylko ocena z egzaminu.

I jeszcze jedno.
RP może podjąć decyzję o promowaniu ucznia z oceną niedostateczną do klasy programowo wyższej w przypadku, gdy uczeń ten nie zdał jednego egzaminu poprawkowego i przedmiot jest kontynuowany w klasie następnej.
W tym przypadku wniosek o promocję z oceną niedostateczną składają rodzice, a w przypadku pełnoletniego ucznia on sam.

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: iluka » 2013-06-26, 20:33

hannibal pisze:zastępuje czy tylko ew. zmienia ocenę ndst
:?: :?: :?:
Pytania pierwsze 2 a, b, c - odpowiedzi są przecież w statucie Twojej szkoły :)
Drugie 2b - głosujemy każdego indywidualnie.
Drugie 2c - nauczyciel.
Drugie 2 c- TAK. Identyczne jak na początku roku. /My dajemy jeszcze przykładowe zadania/.
Drugie 2 e - od parunastu lat NIE MA MINIMUM PROGRAMOWEGO :) A na poważnie, ucz. ma zalecenia PPP jakieś?
Spokojnie, to nie Ty masz się denerwować poprawką :wink:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: malgala » 2013-06-26, 20:43

iluka pisze:Pytania pierwsze 2 a, b, c - odpowiedzi są przecież w statucie Twojej szkoły

iluka, odpowiedzi są w rozporządzeniu o ocenianiu i statut nie musi tu nic precyzować.
Uczeń ma dwie niedostateczne, to ma obligatoryjnie prawo do zdawania dwóch egzaminów poprawkowych i żadne wnioski nie są tu konieczne.
iluka pisze:Drugie 2b - głosujemy każdego indywidualnie.

Ale nad czym ma być to głosowanie?

hannibal
Posty: 12
Rejestracja: 2013-06-19, 18:31
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki, Historia
Lokalizacja: lubuskie

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: hannibal » 2013-06-26, 21:02

iluka pisze:Pytania pierwsze 2 a, b, c - odpowiedzi są przecież w statucie Twojej szkoły :)


Nie ma!

Pierwsze jest dla mnie problematyczne, bo według rozporządzenia uczeń może zdawać poprawkę, ale niema nic na zasadzie jakich formalności.

Drugie i trzecie pytanie dotyczyło moim zdaniem starszych przepisów, bo jak słusznie zauważyła Malgala teraz może po prostu zdawać do dwóch przedmiotów jakby z automatu. To też jest w rozporządzeniu. Po prostu nie rozumiem czemu nasza dyretkot kazała nam głosować - i to nawet w sprawie dziecka, które ma tylko poprawkę z jednego przedmiotu ;-)

iluka pisze:Drugie 2b - głosujemy każdego indywidualnie.


To mi też wydawało się logiczne. U nas kazano głosować za wszystkim razem. 3 uczniów. Dla dwóch chciałem zagłosować na nie, za jednym na tak, bo rokuje. Abstrahując już od tego, że głosowanie wydawało się farsą, wyglądało to jak przepychanie woli dyrekcji. W sumie przecież nie musiała wcale się aż tak starać ;-)

Czy w takim przypadku uchwała rady jest nieważna? Z jakiego powodu? Bo głosowano za czyms co nie podlega głosowaniu, czy bo głosowano za wszystkimi razem?

hannibal pisze:2.c Kto powinien przygotowywać wymagania i zadania na egzamin poprawkowy?


malaka pisze:Nauczyciel przedmiotu, z którego uczeń otrzymał niedostateczny.

iluka pisze:Drugie 2c - nauczyciel.


U nas w statucie szkoły jest zapis, ze komisja przedmiotowa. Czy to stoi w sprzeczności z jakimś rozporządzeniem ministerialnym?

hannibal pisze:2.e Czy zgodne z prawem oświatowym jest takie ustalenie wymagań na egzamin poprawkowy, że nie realizuje się przez nie minimum programowego?


malaka pisze:Tego pytania nie rozumiem.

iluka pisze:Drugie 2 e - od parunastu lat NIE MA MINIMUM PROGRAMOWEGO :) A na poważnie, ucz. ma zalecenia PPP jakieś?


Ja przygotowałem wymagania na każda ocenę. Z historii i niemieckiego. Dyrektorka stworzyła komisje przedmiotowe. Z tej strony od razu były uwagi, że na dopuszczającą za dużo, podczas, gdy to były tylko najważniejsze elementy podstawy programowej? Zawsze nam wpajano, że ponizej podstawy programowej to już zejść nie można. Nawet w przypadku uczniów z PPP.

Nie moje widzimisię żadne zresztą, te wymagania, tylko opracowane na podstawie materiałów wydawnictwa do programów, które stosuję. Nie uczę pierwszy rok, więc mam dobry ogląd na to co niezbędne. Zapisy tez są całkiem na korzyść ucznia. Jak jest na przykład wymienia skutki I wojny światowej, to nie jest przecież napisane że 20, jak wymieni 2 to też spełni wymaganie.

Nie bardzo rozumiem, iluka, co masz na myśli, mówiąc, że nie ma minimu programowego. Ja wiem, że teraz obowiązuje podstawa programowa, ale jakieś minimum tej podstawy chyba da się określić, żeby móc uznać, że uczeń już na 2 umie, prawda. Prawdopodobnie myślimy o tym samym, tylko inaczej to nazywamy.

Uczeń ma zalecenia w związku z dysgrafią i dysortografią oraz wydłużenie czasu. Ale nawet dyrektor naszej PPP wyjaśniła tę sytuacje w ten sposób: Dysgrafia i dysortografia to nie dyspraca. Ja nie potrzebuję wcale, żeby on robił się przed nami na geniusza, ale niech chociaż liźnie tej wiedzy ;-) Nie jestem jakimś strasznym potworem, choć mają mnie za zasadniczego i wymagającego. Wysiłek potrafię docenić.



Spokojnie, to nie Ty masz się denerwować poprawką :wink:

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: iluka » 2013-06-26, 21:14

hannibal pisze:U nas w statucie szkoły jest zapis, ze komisja przedmiotowa.
tzn. siedzicie w trójkę - dwóch przedmiotowców plus dyrektor i wymyślacie zadania :?:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

hannibal
Posty: 12
Rejestracja: 2013-06-19, 18:31
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki, Historia
Lokalizacja: lubuskie

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: hannibal » 2013-06-26, 21:21

iluka pisze:
hannibal pisze:U nas w statucie szkoły jest zapis, ze komisja przedmiotowa.
tzn. siedzicie w trójkę - dwóch przedmiotowców plus dyrektor i wymyślacie zadania :?:


Ideał jest chyba właśnie taki, praktyka jednak inna. Ja układam, dwie inne - krytykują, że dużo. Z historii to jeszcze pół biedy, jedna osoba z komisji też historyk, choć z podstawówki. Z niemieckiego jednak wygląda mi to na paranoję, bo u nas germanistą jestem tylko ja.

Ktoś może miał w intencji, żeby było sprawiedliwie i rozsądnie, ale w rzeczywistości ta komisja to chyba raczej bacik na nauczycieli. Jak dyrekcja z przyległościami chce przez poprawkę kogoś koniecznie przepchnąć, to stara się wymusić ściąć wymagania.

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: koma » 2013-06-26, 21:26

hannibal pisze:nie rozumiem czemu nasza dyretkot kazała nam głosować - i to nawet w sprawie dziecka, które ma tylko poprawkę z jednego przedmiotu

Bo nie zna przepisów.

Pytania uklada nauczyciel - dyrektor też o tym nie wie.

Niech lepiej przeczyta rozporządzenie.

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: iluka » 2013-06-26, 21:26

hannibal pisze:Z niemieckiego jednak wygląda mi to na paranoję, bo u nas germanistą jestem tylko ja.
Się konsultuj z jakimś zaprzyjaźnionym i doświadczonym w realy albo na portalu...
hannibal pisze:krytykują, że dużo.
No co za dużo?
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: koma » 2013-06-26, 21:29

iluka pisze:Się konsultuj z jakimś zaprzyjaźnionym i doświadczonym w realy albo na portalu...

A po co ma się konsultować???
Przecież wie, czego wymagać - tylko ta cala komisja się wtrąca, choc nie wie.
Czy dyrektor też uczestniczy w decydowaniu, czego będziesz pytal na poprawce?
Przecież jest czlonkiem komisji.

hannibal
Posty: 12
Rejestracja: 2013-06-19, 18:31
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki, Historia
Lokalizacja: lubuskie

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: hannibal » 2013-06-26, 21:35

koma pisze:
hannibal pisze:nie rozumiem czemu nasza dyretkot kazała nam głosować - i to nawet w sprawie dziecka, które ma tylko poprawkę z jednego przedmiotu

Bo nie zna przepisów.

Pytania układa nauczyciel - dyrektor też o tym nie wie.

Niech lepiej przeczyta rozporządzenie.


W rozporządzeniu nic o tym nie napisano. Tu widzę problem właśnie. Ani o tym, że układa belfer, ani ze może komisja przedmiotowa. Chyba, że nie wiem, gdzie szukać.

A to, że nie powinno się głosować, to wiem. Dylemat widzę w tym, czy uchwała jest nieważna, bo nie powinni głosować, czy nieważna, bo niepoprawnie głosowano nad tym nad czym w ogóle głosować nie powinniśmy ;-)

Może zresztą uchwała i jest ważna, tylko tam jest ta decyzja głosowania jako śmieć.

iluka pisze:
hannibal pisze:Z niemieckiego jednak wygląda mi to na paranoję, bo u nas germanistą jestem tylko ja.

Się konsultuj z jakimś zaprzyjaźnionym i doświadczonym w realy albo na portalu...

Nie o to chodzi, że nie umiem ułożyć zadań czy wymagań, ja ogólnie zdolny jestem. Miałem na myśli, że taka komisja przedmiotowa w tym przypadku to bezsens, bo co oni mogą pomóc w moim przedmiocie, tylko jęczeć, że za dużo wymagam.

hannibal pisze:krytykują, że dużo.
No co za dużo?


Już na 2 im za dużo ;-) Już były propozycje w stylu, a daj mu 5 pytań i puść w świat.

hannibal
Posty: 12
Rejestracja: 2013-06-19, 18:31
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki, Historia
Lokalizacja: lubuskie

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: hannibal » 2013-06-26, 21:37

koma pisze:
iluka pisze:Się konsultuj z jakimś zaprzyjaźnionym i doświadczonym w realy albo na portalu...

A po co ma się konsultować???
Przecież wie, czego wymagać - tylko ta cala komisja się wtrąca, choc nie wie.
Czy dyrektor też uczestniczy w decydowaniu, czego będziesz pytal na poprawce?
Przecież jest czlonkiem komisji.


Nasza dyrektor jest historykiem jak ja, tyle że w podstawówce, a ja w gimnazjum. Oczywiście, że chce zobaczyć zadania, ma chyba zresztą do tego prawo, bo - przynajmniej według naszego statutu szkolnego - się je przedkłada dyrektorowi na tydzień przed egzaminem.

Na razie jestem na etapie przyjmowania przez nią wymagań.

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: iluka » 2013-06-26, 21:38

koma pisze:A po co ma się konsultować???
Dla zdrowia psychicznego i spokojności sumienia. Ja pomimo balastu doświadczenia zawsze taj robię. Jednakże u nas autorem sprawdzianu jest nauczyciel uczący, oddaje je w zaklejonej kopercie do dyr. szk. i leży to tam sobie do czasu egzaminu.
A , i postarałby się o drugiego germanistę w komisji...
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Dopuszczanie i przygotowanie od egzaminu poprawkowego

Postautor: iluka » 2013-06-26, 21:53

hannibal pisze:Na razie jestem na etapie przyjmowania przez nią wymagań.
Matko, czemu ja nie mogę czegoś pojąć? Co wy teraz przygotowujecie??? Przecież na początku roku wymagania edukacyjne się podaje, stałe mniej więcej co roku...
malgala pisze:uczeń z egzaminu poprawkowego może teoretycznie otrzymać nawet celujący.
:D To mu trzeba zapewnić całą gamę zadań o zróżnicowanym stopniu trudności.
malgala pisze:Na świadectwie wpisuje się taką ocenę, jaką uczeń uzyskał z egzaminu (ocenę ustala się na podstawie wyników części pisemnej oraz egzaminu ustnego).
hannibal pisze:Już na 2 im za dużo ;-) Już były propozycje w stylu, a daj mu 5 pytań i puść w świat.
To po co ten szum z poprawką ? Taka sztuka dla sztuki? Ponadto pytania znane wcześniej
hannibal pisze:się je przedkłada dyrektorowi na tydzień przed egzaminem.
wszem i wobec?Też się u nas przedkłada, ale żeby bezpiecznie je przechował np. na wypadek , gdybym nie dożyła tej chwili egzaminu... k;misja otwiera kopertE i ma jak znalazł!
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho


Wróć do „Prawo oświatowe”