kwalifikacje nauczyciela

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Aldbert
Posty: 1
Rejestracja: 2021-05-01, 23:44
Kto: student
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Aldbert » 2021-05-01, 23:57

Czy jest możliwość nauczania języka polskiego w klasach IV-VIII po licencjacie?

Aktualnie jestem na II roku studiów I stopnia:
filologia polska nauczycielska
w przyszłym roku (lipiec 2022) mogę ukończyć studia licencjackie.

Z artykułów, które przeczytałem wynika, że od tego roku szkolnego od nauczycieli wymaga się posiadania tytułu magistra.
Artykuły te nie są jednak jednoznaczne, różni autorzy powołują się na różne przepisy (lub nie powołują się wcale).

W związku z tym pytanie do Was: jak wygląda sytuacja przyszłorocznych absolwentów studiów I stopnia? Czy będą oni mieć możliwość nauczania w klasach IV-VIII?

Michalll_95
Posty: 187
Rejestracja: 2018-03-18, 01:05
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka, Technika, Plastyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Michalll_95 » 2021-05-04, 15:02

Aldbert pisze: jak wygląda sytuacja przyszłorocznych absolwentów studiów I stopnia? Czy będą oni mieć możliwość nauczania w klasach IV-VIII?


Tak, studia I stopnia sa wystarczające do pracy w szkole podstawowej na prawie każdym stanowisku.

Wyjątkiem jest psycholog szkolny, który musi skończyć jednolite studia magisterskie z psychologii lub studia I i II stopnia na kierunku psychologia.

Zmienił się też sposób kształcenia nauczycieli przedszkoli i klas I - III - uprawnienia uzyskuje sie podczas jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.

W przypadku nauczyciela polonisty wystarczający jest sam licencjat do podjęcia pracy ;)

Swider1
Posty: 2
Rejestracja: 2020-01-23, 18:22
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Swider1 » 2021-05-08, 14:36

Czy posiadane przeze mnie kwalifikacje: Dyplom ukończenia jednolitych studiów magisterskich na kierunku Pedagogika Specjalna specjalność Resocjalizacja oraz studiów podyplomowych na kierunkach:
Pedagogika korekcyjna-Terapia pedagogiczna,
Pedagogika sztuki-Plastyka w szkole,
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną-Oligofrenopedagogika,
Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna,
będąc zatrudniona w Szkole Podstawowej jako specjalista na stanowisku nauczyciela wspomagającego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm w tym Zespół Aspergera, dają mi uprawnienia do prowadzenia z tym uczniem zajęć rewalidacyjnych w zakresie zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne?

Michalll_95
Posty: 187
Rejestracja: 2018-03-18, 01:05
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka, Technika, Plastyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Michalll_95 » 2021-05-11, 08:40

W mojej ocenie tak. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno - spoleczne to nowe określenie na zajęcia socjoterapeutyczne, na które uprawnienia nabywa się podczas studiow z resocjalizacji.

Oczywiście dyrektor może wymagać studiów wprost skupionych w obszarze spektrum autyzmu, jednak szereg wymienionych specjalności łącznie powinny umożliwić prowadzenie takich zajęć.

smartension
Posty: 2
Rejestracja: 2021-04-28, 07:28
Kto: student
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: smartension » 2021-05-18, 11:34

Witam,
chciałabym się poradzić jak najlepiej poprowadzić moją dalszą drogę do zostania nauczycielem j.angielskiego.
W tym roku kończę licencjat z lingwistyki stosowanej j.ang z j.niem (spec. tłumaczeniowa) i na początek chciałabym zostać nauczycielem j. ang w przedszkolach lub w klasach 1-3.
Zastanawiam się nad kursem pedagogicznym i później dalsze kształcenie na studiach magisterskich z filologii angielskiej bądź równoczesne kształcenie w obu kierunkach.
Czy to wystarczy?
Jeśli tak, które ze szkół są godne uwagi i faktycznie dobrze przygotują mnie do zawodu?

Proszę o rady. :wink:

Adamek111
Posty: 1
Rejestracja: 2021-06-14, 15:05
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Adamek111 » 2021-06-17, 14:31

Dzień dobry,

Mam pytanie, proszę o odpowiedź.

Czy osoba która ukończyła studia licencjackie w specjalności filologia angielska (taka nazwa znajduje się na dyplomie) w roku 2012 bez profilu nauczycielskiego, a z elementami turystyki (na suplemencie wymagania programowe studiów zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2012 lipca 2007 w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków … a więc według mnie łapie się na paragraf 29 pkt.2 1 Rozporządzenia o kwalifikacjach) ??? ) oraz posiada ukończone studia podyplomowe 3 semestrowe w zakresie określonym na świadectwie jako Przygotowanie Pedagogiczne (łączna liczba godzin 600, ECTS 98, praktyki w ilości 150 h w gimnazjum w nauce jezyka angielskiego, studia ukończone w 2015) może uczyć w szkole ponadpodstawowej zgodnie z obecnymi przepisami prawnymi ? Na studia Przygotowania Pedagogicznego przyjmowana była na podstawie dyplomu licencjata z filologii języka angielskiego. Ponadto posiada mgr z branży turystycznej. Jeżeli nie wystarcza to jakie kroki należy wykonać.

Z góry dziękuję za pomoc.

Awatar użytkownika
Multifachlehrer
Posty: 50
Rejestracja: 2018-07-30, 02:41
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język niemiecki, Łacina, ...
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Multifachlehrer » 2021-06-30, 14:16

Adamek111 pisze:Dzień dobry,

Mam pytanie, proszę o odpowiedź.

Czy osoba która ukończyła studia licencjackie w specjalności filologia angielska (taka nazwa znajduje się na dyplomie) w roku 2012 bez profilu nauczycielskiego, a z elementami turystyki (na suplemencie wymagania programowe studiów zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2012 lipca 2007 w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków … a więc według mnie łapie się na paragraf 29 pkt.2 1 Rozporządzenia o kwalifikacjach) ??? ) oraz posiada ukończone studia podyplomowe 3 semestrowe w zakresie określonym na świadectwie jako Przygotowanie Pedagogiczne (łączna liczba godzin 600, ECTS 98, praktyki w ilości 150 h w gimnazjum w nauce jezyka angielskiego, studia ukończone w 2015) może uczyć w szkole ponadpodstawowej zgodnie z obecnymi przepisami prawnymi ? Na studia Przygotowania Pedagogicznego przyjmowana była na podstawie dyplomu licencjata z filologii języka angielskiego. Ponadto posiada mgr z branży turystycznej. Jeżeli nie wystarcza to jakie kroki należy wykonać.

Z góry dziękuję za pomoc.



Szanowny Panie, 
studia I stopnia (licencjackie) z filologii danego języka prowadzone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) z 12.07.2007 r. zapewniały przygotowanie merytoryczne - przedmioty kształcenia kierunkowego (tj. praktyczną naukę języka obcego (słuchanie, czytanie, mówienie, pisanie), gramatykę praktyczną oraz blok przedmiotów z zakresu wiedzy o krajach danego obszaru językowego). Takim przygotowaniem objęty jest każdy student danej filologii bez względu na specjalizację.

Kierunki nauczycielskie należą do grupy kierunków mających bardziej wyśrubowane wymagania. Z rozporządzeniem głównych (tj. w sprawie standardów kształcenia dla danych kierunków) wiążą się obowiązkowo dwa rozporządzenia względem zawodu nauczyciela (rozporządzenie o standardach kształcenia nauczycieli oraz rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli). 

Ukończył Pan studia I stopnia w 2012 r. o specjalizacji nienauczycielskiej. W tym czasie dla wszystkich kierunków obowiązywało: 
rozporządzenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki;
dodatkowo dla kierunków nauczycielskich obowiązywało:
- rozporządzenie Ministerstwa Edukacji i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli 
- rozporządzenie  Ministerstwa Edukacji i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (studia I stopnia, inaczej licencjackie, niegdyś nazywane studiami wyższymi zawodowymi, na kierunku filologia w zakresie danego języka obcego dawały uprawnienia do nauczania we wszystkich typach szkół).

Ukończył Pan studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego w 2015 r. Mamy tutaj już do czynienia ze zmianą standardów kształcenia nauczycieli, które zawarte są w rozporządzeniu MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r.  w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Przytoczone rozporządzenie stanowi, iż kształcenie nauczycielskie na studiach I stopnia obejmuje wyłącznie przygotowanie do zawodu nauczyciela w przedszkolach i szkołach podstawowych, a na studiach II stopnia i jednolitych magisterskich nabywa się przygotowanie do nauczania we wszystkich typach szkół (w praktyce chodzi tutaj o (nieistniejące już) gimnazja, licea ogólnokształcące, licea ogólnokształcące dla dorosłych, technika, szkoły policealne, szkoły pomaturalne).

Wspomniał Pan, że realizował praktyki z języka angielskiego w gimnazjum. W raz z wejściem reformy edukacji w 2017 r. przyjęto zasadę, iż kwalifikacje do nauczania przedmiotów w gimnazjum stają się kwalifikacjami do nauczania w szkole podstawowej. Dla przykładu - osoba, która ukończyła studia podyplomowe Nauczanie chemii w gimnazjum ma kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej (a dokładniej w kl. 7 i 8).

§29 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli dotyczy osób, które ukończyły studia I stopnia (licencjackie) z filologii danego języka (lub lingwistyki) lub w przypadku kierunku, gdzie drugą specjalizacją był dany język obcy) na standardach obowiązujących przed 01.10.2012 r.:
- ze specjalizacją nauczycielską lub
- o innej specjalizacji, a do tego ukończyły studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny dla nauczycieli z przygotowania pedagogicznego (studia podyplomowe  zgodne z rozporządzeniem o standardach kształcenia nauczycieli z 2004 r. i wcześniejszych).

Reasumując, posiada Pan kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w przedszkolach oraz szkołach podstawowych. Gdyby podjął Pan studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego przed 01.10.2012 r., realizowałby Pan studia podyplomowe uprawniające do wszystkich typów szkół (metodyka/dydaktyka języka angielskiego oraz praktyki pedagogiczne dostosowane do wszystkich etapów edukacyjnych).

W Pana przypadku w celu uzyskania kwalifikacji do nauczania języka angielskiego w szkołach ponadpodstawowych należałoby wybrać jedną z poniższych opcji:

1) podjąć studia II stopnia z filologii angielskiej (lub lingwistyki stosowanej w zakresie języka angielskiego i drugiego języka) ze specjalizacją nauczycielską;

2) zdać egzamin językowy i uzyskać certyfikat (co najmniej) zaawansowanej znajomości języka (czyli poziom C1), o których jest mowa w załączniku do rozporządzenia MEN z 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Wykaz certyfikatów potwierdzających zaawansowaną znajomość języka angielskiego (poziom C1 ESOKJ), zgodny z załącznikiem do powyższego rozporządzenia:

a) Certificate in Advanced English (CAE), funkcjonujący również pod nazwą Cambridge English: Advanced – ocena A, B lub C, Cambridge Assessment English (dawniej Cambridge English Language Assessment oraz University of Cambridge ESOL Examinations),

b) International English Language Testing System (IELTS) – z wynikiem 6,5–7,0 pkt, Cambridge Assessment English (dawniej Cambridge English Language Assessment oraz University of Cambridge ESOL Examinations), British Council, IDP IELTS Australia,

c) Aptis (w wersji General lub for Teachers) – z wynikiem ogólnym C, w wersji pełnej 5-modułowej, komputerowej, certyfikowanej przez British Council,

d) Aptis (w wersji Advanced) – z wynikiem ogólnym C1, w wersji pełnej 5-modułowej, komputerowej, certyfikowanej przez British Council,

e) Test of English as a Foreign Language (TOEFL) – Educational Testing Service (ETS): – wersja iBT (internetowa) – z wynikiem całkowitym minimum 87 pkt, – wersja CBT (komputerowa) – minimum 213 pkt i dodatkowo minimum 4,5 pkt z pracy pisemnej – TWE oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego – TSE, – wersja PBT (tradycyjna) – minimum 550 pkt i dodatkowo minimum 4,5 pkt z pracy pisemnej – TWE oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego – TSE,

f) City & Guilds Level 2 Certificate in ESOL International (reading, writing and listening) Expert (C1) 500/1766/4 funkcjonujący również pod nazwą City & Guilds International ESOL (IESOL) – poziom „Expert” łącznie z City & Guilds Level 2 Certificate in ESOL International (Spoken) Expert (C1) 500/1768/8 funkcjonującym również pod nazwą City & Guilds International Spoken ESOL (ISESOL) – poziom „Expert”,

g) Pearson Test of English General (dawniej London Tests of English) Level 4; Edexcel Level 2 Certificate in ESOL International – ocena Pass, Merit, Distinction, Pearson Edexcel,

h) Pearson Test of English Academic – z wynikiem 76–84 pkt, Pearson Edexcel,

i) JETSET Level 6 – ocena Pass, Merit, Distinction; Pearson LCCI Level 2 Certificate in ESOL International (LCCI IQ),

j) The European Language Certificates (telc GmbH) – telc English C1.


Może się również okazać, że do jednego z wymienionych certyfikatów będzie jeszcze potrzebne ukończenie uzupełniających studiów podyplomowych z przygotowania do nauczania języka angielskiego w szkołach ponadpodstawowych.

Widzę możliwość uzyskania przez Pana kwalifikacji do nauczania przedmiotów zawodowych w ramach kształcenia w obszarze turystyki (np. nauczanie przedmiotów na kierunku technik organizacji turystyki w technikum). W tym wypadku należy ukończyć studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego do nauczania przedmiotów zawodowych.

Na koniec dodam, iż obecnie obowiązującym aktem prawnym jest rozporządzenie MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Zakłada ono m.in., że od 01.10.2019 r. na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna rozpocząć można jedynie jednolite studia magisterskie (5-letnie).


Pozdrawiam serdecznie
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii, etyki, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, HiT-u, WOS-u, techniki

Oligofrenopedagog, Terapeuta autyzmu

Arteterapeuta, Muzykoterapeuta

Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli określanych przez MNiSW oraz w kwalifikacjach wymaganych przez MEN

lonia89
Posty: 1
Rejestracja: 2021-08-25, 08:04
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: mazowieckie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: lonia89 » 2021-08-25, 08:15

Witam. Mam pytanie odnośnie kwalifikacji. Mam skończone studia 1stopnia czyli licencjat z filologii rosyjskiej o specjalności język rosyjski biznesu. Były to studia niensuczycielskie więc robiłam w tym czasie kurs pedagogiczny by mieć kwalifikacje pedagogiczne. Kurs obejmował praktyki w szkole 150h oraz 270h zajęć z metodyki , pedagogiki i psychologii. Później zrobiłam magistra z zarządzania i doradztwa personalnego a później podyplomowe z edukacji wczesnoszkolnej na której też odbyłam 150h praktyk. Czy ten kurs pedagogiczny obowiązuje mnie również w przypadku tych studiów podyplomowych? Według wytycznych z rozporządzenia godziny praktyk i zajęć pedagogicznych się zgadzają ma być minimum 270+ 150h praktyk. Dodam, że pracowałam już rok w szkole jako nauczyciel w świetlicy oraz uzyskałam stopień nauczyciela kontraktowego. Teraz dostałam pracę w przedszkolu a dyrektor zaczyna się zastanawiać czy mam kwalifikacje?

kajakoss333
Posty: 1
Rejestracja: 2021-11-17, 21:22
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: podlaskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: kajakoss333 » 2021-11-17, 21:41

Witam. Mam pytanie. Ukończyłam pedagogikę społeczno - wychowawczą z resocjalizacją (licencjat)oraz pedagogikę opiekuńczą -wychowawczą (mgr). Broniłam się w 2013r. Czy mogę podjąć pracę w prywatnym przedszkolu jako nauczyciel? Wiem, że przepisy się zmieniły, ale czy jeśli przed tą zmianą ukończyłam studia, to czy posiadam kwalifikacje do pracy w przedszkolu?
Olga333

Aaagata90just
Posty: 1
Rejestracja: 2022-03-02, 22:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Geografia
Lokalizacja: łódzkie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Aaagata90just » 2022-03-02, 22:09

Dzień dobry.
Ukończyłam studia licencjackie na kierunku geografia ogólna. Następnie magisterskie z opieki i terapii pedagogicznej oraz podyplomowe z wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Na studiach podypmloomwych odbyłam praktykę zawodową w wymiarze 150h. Czy posiadam przygotowanie pedagogiczne które umożliwia mi pracę jako nauczyciel geografii ?

Wonderer
Posty: 2
Rejestracja: 2019-09-19, 00:27
Lokalizacja: śląskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Wonderer » 2022-05-03, 14:36

Witam wszystkich.
Bardzo proszę o analizę mojego przypadku.

Mam ukończone studia magisterskie na kierunku Filologia angielska (tryb nauczycielski) w raz z przygotowaniem pedagogicznym 2007-2013 (rok przerwy przed obrona magistra).
Po tych studiach ukończyłam studia podyplomowe: Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna (3 semestry).

Był to rok 2015. Wtedy miałam kwalifikacje aby być po tych studiach podyplomowych wychowawca w przedszkolu.

Jednakże, wtedy nie podjęłam się pracy gdyż zaszłam w ciążę

Teraz po wychowaniu dzieci, chciałam w końcu rozpocząć swoją karierę zawodową, ale nie wiem czy po tych wszystkich zmianach mam kwalifikacje aby być nauczycielem przedszkolnym.

Bardzo proszę o analizę. Dziękuję!

Awatar użytkownika
Multifachlehrer
Posty: 50
Rejestracja: 2018-07-30, 02:41
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język niemiecki, Łacina, ...
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Multifachlehrer » 2022-05-03, 22:16

Wonderer pisze:Witam wszystkich.
Bardzo proszę o analizę mojego przypadku.

Mam ukończone studia magisterskie na kierunku Filologia angielska (tryb nauczycielski) w raz z przygotowaniem pedagogicznym 2007-2013 (rok przerwy przed obrona magistra).
Po tych studiach ukończyłam studia podyplomowe: Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna (3 semestry).

Był to rok 2015. Wtedy miałam kwalifikacje aby być po tych studiach podyplomowych wychowawca w przedszkolu.

Jednakże, wtedy nie podjęłam się pracy gdyż zaszłam w ciążę

Teraz po wychowaniu dzieci, chciałam w końcu rozpocząć swoją karierę zawodową, ale nie wiem czy po tych wszystkich zmianach mam kwalifikacje aby być nauczycielem przedszkolnym.

Bardzo proszę o analizę. Dziękuję!



Szanowna Pani,
po analizie przedstawionego przypadku, mogę stwierdzić, iż posiada Pani pełne kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela przedszkola.

Obecnie obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Na podstawie powyższego rozporządzenia spełnia Pani wymagania kwalifikacyjne do zajmowania stanowiska nauczyciela:
- języka angielskiego (we wszystkich typach szkół),
- edukacji wczesnoszkolnej,
- wychowania przedszkolnego,
- nauczyciela wychowawcy świetlicy,
- nauczyciela wychowawcy w internacie.


Warto w tym miejscu powiedzieć, że uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela nie tracą ważności.

Można spotkać się jeszcze (niestety) z obiegowym przekonaniem, że osoby, które ukończyły studia nauczycielskie, ale nie pracują w zawodzie - po upływie 5 lat tracą uprawnienia. Jest to bzdura! Przeświadczenie o utracie uprawnień nauczycielskich wzięło się najprawdopodobniej od wprowadzenia awansu zawodowego nauczycieli i zasad uzyskiwania poszczególnych stopni (tu: uzyskanie z mocy prawa stopnia n-la mianowanego przez nauczycieli mających kwalifikacje i zatrudnionych na podstawie mianowania przed wejściem ustawy; dotyczyło to też nauczycieli, którzy mieli przerwę w wykonywaniu zawodu, ale nie mogła ona przekroczyć 5 lat).

Regulacje dotyczące wykonywania zawodu nauczyciela zawarte są w art. 9 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.

Art. 9. 1. Stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:

1) posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje;
2) przestrzega podstawowych zasad moralnych;
3) spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.


W Karcie Nauczyciela nie ma żadnego przepisu mówiącego o terminie ważności prawa do wykonywania zawodu.

W przypadku niektórych zawodów (np. lekarz, pielęgniarka) wymagany jest dokument: prawo wykonywania zawodu, do którego jest niezbędne przeszkolenie, gdy ktoś ma przerwę ponad 5 lat w wykonywaniu zawodu (tym samym nie ma mowy o utracie tego prawa).


Z poważaniem
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii, etyki, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, HiT-u, WOS-u, techniki

Oligofrenopedagog, Terapeuta autyzmu

Arteterapeuta, Muzykoterapeuta

Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli określanych przez MNiSW oraz w kwalifikacjach wymaganych przez MEN

Julitaaaaa
Posty: 2
Rejestracja: 2019-05-26, 09:46
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: lubuskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Julitaaaaa » 2022-05-04, 20:51

Witam,
Mam pytanie. Czy posiadając pedagogikę opiekuńczo- wychowawczą mogę zrobić podyplomówkę z matematyki?

Julitaaaaa
Posty: 2
Rejestracja: 2019-05-26, 09:46
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: lubuskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Julitaaaaa » 2022-05-04, 20:56

Julitaaaaa pisze:Witam,
Mam pytanie. Czy posiadając pedagogikę opiekuńczo- wychowawczą mogę zrobić podyplomówkę z matematyki?

Mam magistra z przygotowaniem pedagogicznym ;) Z góry dziękuję za odpowiedz

Infantry
Posty: 2
Rejestracja: 2019-05-19, 19:46
Kto: student
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: pomorskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Infantry » 2022-06-14, 16:33

Witam, chciałbym uzyskać odpowiedź na dwa, dosyć różne przypadki dot. uprawnień pedagogicznych:

1) Osoba, która ukończyła w 2011 r. studia licencjackie w NKJO z germanistyki, posiadająca dwa dyplomy (z kolegium i z uczelni); zrealizowała w trakcie studiów przygotowanie pedagogiczne - czy może uczyć j. niemieckiego we wszystkich typach szkół, czy tylko w szkołach podstawowych?

2) Osoba, która ukończyła w 2021 r. studia licencjackie z historii (specjalność archiwistyczna), obecnie kontynuuje studia magisterskie na tym samym kierunku (specjalność muzealna) - czy, jeżeli ukończyłaby studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego przed zdobyciem tytułu magistra historii, może uczyć we wszystkich typach szkół, czy tylko w szkołach podstawowych (i następnie, po obronie pracy magisterskiej musiałaby zrobić przygotowanie ped. po raz drugi, by uczyć w szkołach średnich)?

Będę wdzięczny za odpowiedź.


Wróć do „Prawo oświatowe”