Adamek111 pisze:Dzień dobry,
Mam pytanie, proszę o odpowiedź.
Czy osoba która ukończyła studia licencjackie w specjalności filologia angielska (taka nazwa znajduje się na dyplomie) w roku 2012 bez profilu nauczycielskiego, a z elementami turystyki (na suplemencie wymagania programowe studiów zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2012 lipca 2007 w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków … a więc według mnie łapie się na paragraf 29 pkt.2 1 Rozporządzenia o kwalifikacjach) ??? ) oraz posiada ukończone studia podyplomowe 3 semestrowe w zakresie określonym na świadectwie jako Przygotowanie Pedagogiczne (łączna liczba godzin 600, ECTS 98, praktyki w ilości 150 h w gimnazjum w nauce jezyka angielskiego, studia ukończone w 2015) może uczyć w szkole ponadpodstawowej zgodnie z obecnymi przepisami prawnymi ? Na studia Przygotowania Pedagogicznego przyjmowana była na podstawie dyplomu licencjata z filologii języka angielskiego. Ponadto posiada mgr z branży turystycznej. Jeżeli nie wystarcza to jakie kroki należy wykonać.
Z góry dziękuję za pomoc.
Szanowny Panie,
studia I stopnia (licencjackie) z filologii danego języka prowadzone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) z 12.07.2007 r. zapewniały przygotowanie merytoryczne - przedmioty kształcenia kierunkowego (tj. praktyczną naukę języka obcego (słuchanie, czytanie, mówienie, pisanie), gramatykę praktyczną oraz blok przedmiotów z zakresu wiedzy o krajach danego obszaru językowego). Takim przygotowaniem objęty jest każdy student danej filologii bez względu na specjalizację.
Kierunki nauczycielskie należą do grupy kierunków mających bardziej wyśrubowane wymagania. Z rozporządzeniem głównych (tj. w sprawie standardów kształcenia dla danych kierunków) wiążą się obowiązkowo dwa rozporządzenia względem zawodu nauczyciela (rozporządzenie o standardach kształcenia nauczycieli oraz rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli).
Ukończył Pan studia I stopnia w 2012 r. o specjalizacji nienauczycielskiej. W tym czasie dla wszystkich kierunków obowiązywało:
-
rozporządzenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki;
dodatkowo dla kierunków nauczycielskich obowiązywało:
-
rozporządzenie Ministerstwa Edukacji i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli -
rozporządzenie Ministerstwa Edukacji i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (studia I stopnia, inaczej licencjackie, niegdyś nazywane studiami wyższymi zawodowymi, na kierunku filologia w zakresie danego języka obcego dawały uprawnienia do nauczania we wszystkich typach szkół).
Ukończył Pan studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego w 2015 r. Mamy tutaj już do czynienia ze zmianą standardów kształcenia nauczycieli, które zawarte są w
rozporządzeniu MNiSW z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Przytoczone rozporządzenie stanowi, iż kształcenie nauczycielskie na studiach I stopnia obejmuje wyłącznie przygotowanie do zawodu nauczyciela w przedszkolach i szkołach podstawowych, a na studiach II stopnia i jednolitych magisterskich nabywa się przygotowanie do nauczania we wszystkich typach szkół (w praktyce chodzi tutaj o (nieistniejące już) gimnazja, licea ogólnokształcące, licea ogólnokształcące dla dorosłych, technika, szkoły policealne, szkoły pomaturalne).
Wspomniał Pan, że realizował praktyki z języka angielskiego w gimnazjum. W raz z wejściem reformy edukacji w 2017 r. przyjęto zasadę, iż kwalifikacje do nauczania przedmiotów w gimnazjum stają się kwalifikacjami do nauczania w szkole podstawowej. Dla przykładu - osoba, która ukończyła studia podyplomowe
Nauczanie chemii w gimnazjum ma kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej (a dokładniej w kl. 7 i

.
§29 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli dotyczy osób, które ukończyły studia I stopnia (licencjackie) z filologii danego języka (lub lingwistyki) lub w przypadku kierunku, gdzie drugą specjalizacją był dany język obcy) na standardach obowiązujących przed 01.10.2012 r.:
- ze specjalizacją nauczycielską lub
- o innej specjalizacji, a do tego ukończyły studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny dla nauczycieli z przygotowania pedagogicznego (studia podyplomowe zgodne z rozporządzeniem o standardach kształcenia nauczycieli z 2004 r. i wcześniejszych).
Reasumując, posiada Pan kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w przedszkolach oraz szkołach podstawowych. Gdyby podjął Pan studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego przed 01.10.2012 r., realizowałby Pan studia podyplomowe uprawniające do wszystkich typów szkół (metodyka/dydaktyka języka angielskiego oraz praktyki pedagogiczne dostosowane do wszystkich etapów edukacyjnych).
W Pana przypadku w celu uzyskania kwalifikacji do nauczania języka angielskiego w szkołach ponadpodstawowych należałoby wybrać jedną z poniższych opcji:
1) podjąć studia II stopnia z filologii angielskiej (lub lingwistyki stosowanej w zakresie języka angielskiego i drugiego języka) ze specjalizacją nauczycielską;
2) zdać egzamin językowy i uzyskać certyfikat (co najmniej) zaawansowanej znajomości języka (czyli poziom C1), o których jest mowa w załączniku do rozporządzenia MEN z 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Wykaz certyfikatów potwierdzających zaawansowaną znajomość języka angielskiego (poziom C1 ESOKJ), zgodny z załącznikiem do powyższego rozporządzenia:
a) Certificate in Advanced English (CAE), funkcjonujący również pod nazwą Cambridge English: Advanced – ocena A, B lub C, Cambridge Assessment English (dawniej Cambridge English Language Assessment oraz University of Cambridge ESOL Examinations),
b) International English Language Testing System (IELTS) – z wynikiem 6,5–7,0 pkt, Cambridge Assessment English (dawniej Cambridge English Language Assessment oraz University of Cambridge ESOL Examinations), British Council, IDP IELTS Australia,
c) Aptis (w wersji General lub for Teachers) – z wynikiem ogólnym C, w wersji pełnej 5-modułowej, komputerowej, certyfikowanej przez British Council,
d) Aptis (w wersji Advanced) – z wynikiem ogólnym C1, w wersji pełnej 5-modułowej, komputerowej, certyfikowanej przez British Council,
e) Test of English as a Foreign Language (TOEFL) – Educational Testing Service (ETS): – wersja iBT (internetowa) – z wynikiem całkowitym minimum 87 pkt, – wersja CBT (komputerowa) – minimum 213 pkt i dodatkowo minimum 4,5 pkt z pracy pisemnej – TWE oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego – TSE, – wersja PBT (tradycyjna) – minimum 550 pkt i dodatkowo minimum 4,5 pkt z pracy pisemnej – TWE oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego – TSE,
f) City & Guilds Level 2 Certificate in ESOL International (reading, writing and listening) Expert (C1) 500/1766/4 funkcjonujący również pod nazwą City & Guilds International ESOL (IESOL) – poziom „Expert” łącznie z City & Guilds Level 2 Certificate in ESOL International (Spoken) Expert (C1) 500/1768/8 funkcjonującym również pod nazwą City & Guilds International Spoken ESOL (ISESOL) – poziom „Expert”,
g) Pearson Test of English General (dawniej London Tests of English) Level 4; Edexcel Level 2 Certificate in ESOL International – ocena Pass, Merit, Distinction, Pearson Edexcel,
h) Pearson Test of English Academic – z wynikiem 76–84 pkt, Pearson Edexcel,
i) JETSET Level 6 – ocena Pass, Merit, Distinction; Pearson LCCI Level 2 Certificate in ESOL International (LCCI IQ),
j) The European Language Certificates (telc GmbH) – telc English C1.Może się również okazać, że do jednego z wymienionych certyfikatów będzie jeszcze potrzebne ukończenie uzupełniających studiów podyplomowych z przygotowania do nauczania języka angielskiego w szkołach ponadpodstawowych.
Widzę możliwość uzyskania przez Pana kwalifikacji do nauczania przedmiotów zawodowych w ramach kształcenia w obszarze turystyki (np. nauczanie przedmiotów na kierunku technik organizacji turystyki w technikum). W tym wypadku należy ukończyć studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego do nauczania przedmiotów zawodowych.
Na koniec dodam, iż obecnie obowiązującym aktem prawnym jest
rozporządzenie MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Zakłada ono m.in., że od 01.10.2019 r. na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna rozpocząć można jedynie jednolite studia magisterskie (5-letnie).
Pozdrawiam serdecznie