Ocena z zachowania a opnia/orzeczenie

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Groszka
Posty: 4
Rejestracja: 2023-01-14, 18:52
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Fizyka, Język polski, Język angielski, ...
Lokalizacja: mazowieckie

Ocena z zachowania a opnia/orzeczenie

Postautor: Groszka » 2023-01-14, 18:59

Dzień dobry. Jestem tu nowa i zarejestrowałam się głównie po to, aby o coś zapytać.
W jaki sposób stawiać oceny z zachowania dzieciom posiadającym opinię? Powiedzmy, że w opinii znajdują się zapisy o niedojrzałości emocjonalnej dziecka, czy zaburzeniach w relacjach z rówieśnikami, o nadwrażliwości emocjonalnej itp.. I teraz- jeśli dziecko to uczestniczy (zakładając hipotetycznie) w bójkach, dokonuje czynów zagrażających czyjemuś zdrowiu (np. podpali coś, czy przyniesie do szkoły używki/alkohol i częstuje tym innych itp.), to czy pomimo takich działań (chodzi mi o uczniów klas 5-8) powinno mu się niejako z urzędu wystawić ocenę co najmniej dobrą lub wyżej? Mowa o dzieciach w pełni sprawnych intelektualnie.
Nie wiem, jak to ugryźć.
Jest też problem innego rodzaju- jak wytłumaczyć innym dzieciom, które popełniają te same czyny, że one mają niższą ocenę z zachowania? Nie mogę na głos mówić o opinii, a dzieciaki są wrażliwe w tym wieku na społeczną sprawiedliwość. Efekt byłby taki, że wszystkim musiałabym zawyżyć oceny z zachowania :( Jaki wtedy byłby w ogóle sens wystawiania takich ocen...?

Jobokamena
Posty: 3
Rejestracja: 2023-01-23, 21:21
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Ocena z zachowania a opnia/orzeczenie

Postautor: Jobokamena » 2023-01-24, 21:04

W mojej szkole dzieci, które mają takie problemy są karane bardziej surowo niż zwykli uczniowie. Pomimo zapisu w statucie szkoły. Cyt: "Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej." Jest nawet moda u dyrekcji, aby z takich dzieci robić szkolnych bandytów.
Natomiast faktycznie jest problem jak takie zachowania tłumaczyć innym uczniom. Przecież nie można im powiedzieć, że uczeń ma zespół FAS i będzie się tak zachowywał.

Groszka
Posty: 4
Rejestracja: 2023-01-14, 18:52
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Fizyka, Język polski, Język angielski, ...
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Ocena z zachowania a opnia/orzeczenie

Postautor: Groszka » 2023-02-02, 14:10

No tak, ale ja nie mówię o orzeczeniach ani jakichś opniach z FAS, a takich opiniach...eee.....ze trochę nadwrażliwy, że dysleksję ma etc.. I że to ma tłumaczyć wszystkie złe zachowania. I usprawiedliwiać je.


Wróć do „Prawo oświatowe”