kwalifikacje nauczyciela

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Krystian1010
Posty: 2
Rejestracja: 2020-09-26, 22:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia
Lokalizacja: pomorskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Krystian1010 » 2020-09-26, 23:16

Dobry wieczór,

Pierwszy post na forum i od razu prośba o pomoc w rozstrzygnięciu problemu odnośnie kwalifikacji zawodowych.

Ukończyłem studia licencjackie z historii, specjalność historia wojskowości. Następnie magisterium z historii bez specjalności.

Poszedłem na 3 semestralne przygotowanie pedagogiczne, żeby móc uczyć w szkole. Zrobiłem te studia, ale już po skończeniu zacząłem mieć wątpliwości co do uzyskanych uprawnień, w wykazie przedmiotów na dyplomie nie ma dydaktyki historii. Niby liczba pkt ECTS się zgadza, co więcej od roku uczę w szkole. Generalnie w informacjach w internecie jest podane że na Przygotowaniu pedagogicznym powinna być dydaktyka szczegółowa czyli w moim przypadku historii.

I druga sprawa, chciałbym uczyć tez WOS-u, czy w moim przypadku pójście na kierunek Historia i WOS przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu da mi potrzebne uprawnienia. Czy muszę szukać studiów ściśle z Wiedzy o społeczeństwie.

Proszę o informacje zwłaszcza z kwestią przygotowania pedagogicznego.

Awatar użytkownika
Multifachlehrer
Posty: 50
Rejestracja: 2018-07-30, 02:41
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język niemiecki, Łacina, ...
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Multifachlehrer » 2020-09-27, 06:59

Krystian1010 pisze:Dobry wieczór,

Pierwszy post na forum i od razu prośba o pomoc w rozstrzygnięciu problemu odnośnie kwalifikacji zawodowych.

Ukończyłem studia licencjackie z historii, specjalność historia wojskowości. Następnie magisterium z historii bez specjalności.

Poszedłem na 3 semestralne przygotowanie pedagogiczne, żeby móc uczyć w szkole. Zrobiłem te studia, ale już po skończeniu zacząłem mieć wątpliwości co do uzyskanych uprawnień, w wykazie przedmiotów na dyplomie nie ma dydaktyki historii. Niby liczba pkt ECTS się zgadza, co więcej od roku uczę w szkole. Generalnie w informacjach w internecie jest podane że na Przygotowaniu pedagogicznym powinna być dydaktyka szczegółowa czyli w moim przypadku historii.

I druga sprawa, chciałbym uczyć tez WOS-u, czy w moim przypadku pójście na kierunek Historia i WOS przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu da mi potrzebne uprawnienia. Czy muszę szukać studiów ściśle z Wiedzy o społeczeństwie.

Proszę o informacje zwłaszcza z kwestią przygotowania pedagogicznego.





Szanowny Panie,
po analizie przedstawionych przez Pana informacji na temat ukończonych kierunków studiów - mogę stwierdzić, iż posiada Pan kwalifikacje do nauczania historii. Oczywiście 100%-towa pewność byłaby wtedy, gdybym zobaczył wykaz przedmiotów z suplementu świadectwa.

Kwestia studiów podyplomowych z „przygotowania pedagogicznego” wygląda następująco:
1) Studia muszą być prowadzone zgodnie z aktualnym rozporządzeniem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

2) Programy studiów układane są przez uczelnie w oparciu o wymagane standardy MNiSW, które są podzielone na grupy zajęć. Są to zajęcia z przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, podstawy dydaktyki i emisji głosu, przygotowanie dydaktyczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć oraz praktyki zawodowe.

3) Przez to, że uczelnie mają autonomię przy tworzeniu kierunków (ich nazwy i ramowe plany studiów) z zachowaniem regulacji ministerialnych, mogą wystąpić różnice w nazwach przedmiotów, np.:
metodyka nauczania przedmiotu/ metodyka przedmiotu/ metodyka historii
lub dydaktyka nauczania przedmiotu/ dydaktyka przedmiotu/ dydaktyka historii
lub teoria i praktyka nauczania przedmiotu/ teoria i praktyka nauczania historii.

4) W związku z powyższym suplement do świadectwa ukończenia studiów podyplomowych/ kursu kwalifikacyjnego (druga strona świadectwa z wykazem przedmiotów) może mieć:
- charakter dość ogólny (pasujący do wielu kierunków) - dlatego jest metodyka/ dydaktyka nauczania przedmiotu (bez wskazania nazwy przedmiotu) lub
- charakter szczegółowy (dostosowany do konkretnego ukończonego kierunku, do którego zostały podjęte studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego) - stąd metodyka/ dydaktyka historii.
Nie zmienia to jednak faktu, iż jedno i drugie podejście zapewnia kwalifikacje do nauczania konkretnego przedmiotu (powiązanego z ukończonym kierunkiem studiów lic./ mgr.).


Jeżeli chodzi o zdobycie w kwalifikacji do WOS-u - to może Pan oczywiście podjąć kierunek „Historia i WOS - przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu”. Te studia dadzą pełne kwalifikacje do nauczania WOS-u we wszystkich typach szkół. Pozostaje tylko kwestia historii - czy chce Pan wnioskować o uznanie przedmiotów z zakresu historii na podstawie posiadanych dyplomów i świadectwa ukończenia studiów podyplomowych z przygotowania pedagogicznego, czy chce zrobić sobie taką powtórkę z historii!? W zależności od zasad panujących na danej uczelni, można mieć uznane wybrane przedmioty lub semestr/ dwa semestry (a do tego czasem można być zwolnionym z opłat za uznany semestr). Ale o to trzeba popytać przed podjęciem studiów podyplomowych.

Wybór kierunku „Wiedza o społeczeństwie w szkole”/ „Nauczanie wiedzy o społeczeństwie” wydaje mi się bardziej zasadny. Jest więcej czasu na przyswojenie treści społeczno-politycznych oraz rozwinięcie warsztatu pracy nauczyciela WOS-u. A może warto pokusić się na studia dwu-specjalizacyjne WOS z przedmiotem pokrewnym, np. „Nauczanie wiedzy o społeczeństwie i wychowania do życia w rodzinie”, „Nauczanie wiedzy o społeczeństwie i edukacji dla bezpieczeństwa ”, „Nauczanie wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości”!?


Pozdrawiam serdecznie
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii, etyki, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, HiT-u, WOS-u, techniki

Oligofrenopedagog, Terapeuta autyzmu

Arteterapeuta, Muzykoterapeuta

Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli określanych przez MNiSW oraz w kwalifikacjach wymaganych przez MEN

Krystian1010
Posty: 2
Rejestracja: 2020-09-26, 22:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia
Lokalizacja: pomorskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Krystian1010 » 2020-09-27, 10:03

Bardzo dziękuję za pomoc, może zechce Pan ocenić ten wykaz przedmiotów w załączonym pliku.

Pozdrawiam
Załączniki
Bez tytułu.jpg

Awatar użytkownika
Multifachlehrer
Posty: 50
Rejestracja: 2018-07-30, 02:41
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język niemiecki, Łacina, ...
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Multifachlehrer » 2020-09-28, 00:44

Krystian1010 pisze:Bardzo dziękuję za pomoc, może zechce Pan ocenić ten wykaz przedmiotów w załączonym pliku.

Pozdrawiam



Przenalizowałem załączony przez Pana wykaz przedmiotów. Z tego, co widzę ukończył Pan studia podyplomowe na standardach kształcenia nauczycieli obowiązujących od 2012 r. Wszystko się zgadza: przedmioty z zakresu psychologii i pedagogiki 150h, dydaktyka ogólna 30h, metodyka nauczania przedmiotu 90h, praktyka pedagogiczna 150h.

Teraz już mogę z całą pewnością czystym sercem potwierdzić, iż posiada Pan pełne kwalifikacje do nauczania historii we wszystkich typach szkół. :-)

Jeżeli chodzi o „metodykę nauczania przedmiotu” to w Pana przypadku dotyczy ona metodyki nauczania historii. Jedne uczelnie dopasowują zapis z konkretną nazwą metodyki do konkretnego słuchacza/studenta, inne zaś robią uniwersalny szablon - czyli ułatwienie dla dziekanatu.

Zalecam na przyszłość przy decydowaniu się na kolejne studia podyplomowe (z zakresu tzw. nauczania drugiego lub kolejnego przedmiotu) zwrócenie się do uczelni najpierw z prośbą o przesłanie wykazu przedmiotów, jaki będzie nadrukowany na drugiej stronie świadectwa. Wtedy łatwiej ocenić, czy warto decydować się na kierunek na danej uczelni, czy lepiej wybrać inną, która oferuje większą ilość godzin, przejrzysty wykaz przedmiotów, dodatkowa specjalizację w obrębie jednych studiów. Warto o to zadbać, ponieważ świadectwo ukończenia studiów podyplomowych będzie nam towarzyszyć do końca życia. A wizja tłumaczenia się przy każdej kontroli, czy przy zmianie miejsca pracy, to chyba ostatnia rzecz, która jest nam potrzebna. Jak mawia stare, mądre porzekadło - lepiej zapobiegać, niż leczyć.

A obecnie obowiązują nowe standardy kształcenia nauczycieli (od 1 października 2019 r.), które dotyczą osób podejmujących studia I stopnia, II stopnia, jednolite magisterskie, podyplomowe po 01.10.2019 r.

Pozdrawiam
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii, etyki, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, HiT-u, WOS-u, techniki

Oligofrenopedagog, Terapeuta autyzmu

Arteterapeuta, Muzykoterapeuta

Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli określanych przez MNiSW oraz w kwalifikacjach wymaganych przez MEN

KasiaJJ
Posty: 1
Rejestracja: 2020-10-03, 13:56
Kto: student
Przedmiot: Język niemiecki
Lokalizacja: pomorskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: KasiaJJ » 2020-10-03, 14:07

Dzień dobry,

zwracam się z pytaniem dotyczącym standardów kształcenia nauczycieli. W roku 2019 otrzymałam tytuł licencjata z filologii germańskiej ze specjalności nauczycielskiej. Posiadam przygotowanie pedagogiczne w nastepujacym wymiarze godzin 60h psychologia, 60h pedagogika, 30h podstawy dydakytki, 30h emisja głosu, metodyka nauczania j.nimieckiego 90h, praktyka ogolnopedagogiczna 30h oraz praktyka pedagogiczna -j.niemiecki 120h. Niestety po otrzymaniu tego tytułu miałam rok przerwy w edukacji ze wzgledu na nieuruchomienie kierunku. W obecnym roku akademickim rozpoczęłam studia magisterskie, również filologia germańska. Problemy pojawiają się właśnie w temacie przygotowania pedagogicznego oraz rozporządzenia. Czy w obecnej sytuacji jedyne czego potrzebuje, by nauczać w szkole ponadpostawowej to otrzymanie tytułu magistra oraz zrobienie odpwiedniej ilości godzin praktyk w szkole ponadpostawowej? Czy powinnam kontynuować także przedmioty związane z przygotowaniem pedagogicznym? Zwracam się z tym pytaniem, ponieważ na uczelni w ogole nie pojawiają się przedmioty pogłębiajace z psychologii czy pedagogiki,a kiedy porwównam to z tabelką, która znajduje się w rozporządzeniu w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 to tych godzin po prostu będę miała za mało. Na innej uczelni z kolei widzę, że widnieją przedmioty np. pedagogika dla szkół ponadpodstawowych,i po ukończeniu kierunku na innej uczelni ilośc godzin zajęć zgadza się z tabelką z rozporządzenia. Będę ogromnie wdzięczna za pomoc.

Karolina_w222
Posty: 1
Rejestracja: 2020-12-10, 13:18
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane, Inne
Lokalizacja: pomorskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Karolina_w222 » 2020-12-10, 13:22

Dzień dobry.
Bardzo proszę o odpowiedź czy po we studiach posiadam uprawnienia by zostać nauczycielem w klasach 1-3 lub przedszkolu bo już zgłupiałam. Czytam jakieś nowe wytyczne, na uczelni która skończyłam stwierdzają że kwalifikacje posiadam. Sama już nie wiem. Dodam, że studia skończyłam 6 lat temu i nie pracowałam w zawodzie. Teraz chciałabym podjąć pierwsza w życiu pracę w zawodzie nauczyciela ale nie chcę się ośmieszyć składając podanie jeżeli okaże się że nie mam uprawnień.
Otóż :
Ukończyłam 3 letnie studia licencjackie na kierunku pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym (w tym 2 m-ce praktyk).
Następnie zrobiłam 2 letnie studia mgr na kierunku pedagogicznym o nazwie doradztwo zawodowe i zarządzanie personelem.
I moje pytanie brzmi czy w świetle tych nowych przepisów których za bardzo nie rozumiem wystarczy tytul mgr na obojętnie jakim kierunku tak jak u mnie na doradztwie zawodowym ? Czy musiałabym dorobić jeszcze jakieś studia?

Awatar użytkownika
sharkinator
Posty: 347
Rejestracja: 2011-09-24, 20:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: geografia, przyroda, wychowanie fizyczne
Lokalizacja: Kraków

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: sharkinator » 2020-12-11, 21:54

Posiadasz uprawnienia do klas 1-3, wystarczy sam licencjat. Zmiana przepisów dotyczy nauczycieli, którzy obecnie chcieliby uzyskać kwalifikacje. Obecnie do edukacji wczesnoszkolnej uprawnienia można uzyskać wyłącznie poprzez ukończenie 5-letnich jednolitych studiów magisterskich. Czyli nie otwiera się już studiów podyplomowych ani 2-letnich SUM z zakresu edukacji wczesnoszkolnej.

terka1004
Posty: 1
Rejestracja: 2020-12-14, 22:53
Przedmiot: Chemia
Lokalizacja: podkarpackie

kwalifikacje nauczyciela

Postautor: terka1004 » 2020-12-14, 23:04

Dzień dobry, skończyłam licencjat z chemii oraz magisterskie uzupełniające: technologia chemiczna.A teraz podjęłam studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego. Chciałabym uczyc w szkole. Trochę czytałam o zmianach. Czyli tylko mogę uczyć chemii. Bo w przedszkolu czy klasach 1 do 3,to trzeba teraz mieć studia pięcioletnie z pedagogiki.

Awatar użytkownika
Multifachlehrer
Posty: 50
Rejestracja: 2018-07-30, 02:41
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język niemiecki, Łacina, ...
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Multifachlehrer » 2020-12-30, 03:48

Karolina_w222 pisze:Dzień dobry.
Bardzo proszę o odpowiedź czy po we studiach posiadam uprawnienia by zostać nauczycielem w klasach 1-3 lub przedszkolu bo już zgłupiałam. Czytam jakieś nowe wytyczne, na uczelni która skończyłam stwierdzają że kwalifikacje posiadam. Sama już nie wiem. Dodam, że studia skończyłam 6 lat temu i nie pracowałam w zawodzie. Teraz chciałabym podjąć pierwsza w życiu pracę w zawodzie nauczyciela ale nie chcę się ośmieszyć składając podanie jeżeli okaże się że nie mam uprawnień.
Otóż :
Ukończyłam 3 letnie studia licencjackie na kierunku pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym (w tym 2 m-ce praktyk).
Następnie zrobiłam 2 letnie studia mgr na kierunku pedagogicznym o nazwie doradztwo zawodowe i zarządzanie personelem.
I moje pytanie brzmi czy w świetle tych nowych przepisów których za bardzo nie rozumiem wystarczy tytul mgr na obojętnie jakim kierunku tak jak u mnie na doradztwie zawodowym ? Czy musiałabym dorobić jeszcze jakieś studia?



Szanowna Pani,
po analizie zamieszczonej wypowiedzi mogę stwierdzić, że posiada Pani pełne kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej (kl. 1-3 SP) i wychowania przedszkolnego.

Standardy kształcenia nauczycieli z 2012 r. (i wcześniejsze), wydane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, określały, iż studia I stopnia z pedagogiki o spec. z edukacją wczesnoszkolną i przedszkolną dają pełne kwalifikacje do pracy w kl. 0-3. W związku z tym uczelnie wyższe nie miały obowiązku zapewniania na studiach II stopnia z pedagogiki takiej samej specjalności/specjalizacji jak na studiach I stopnia (tu: w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i/lub przedszkolnej). Często było tak, że absolwentom studiów licencjackich oferowano studia II stopnia z pedagogiki o spec. np. z terapii pedagogicznej, opiekuńczo-wychowawczej itp.

Kwalifikacje do uczenia w kl. 1-3 SP i/lub w przedszkolach można było zdobyć również poprzez studia podyplomowe, które były skierowane do absolwentów studiów zarówno I stopnia, jak i II stopnia (którzy posiadali przygotowanie pedagogiczne).

Obecnie obowiązują standardy kształcenia nauczycieli z 2019 r. Dotyczą one osób, które od roku akademickiego 2019/2020 rozpoczęły studia I stopnia oraz jednolite studia magisterskie (czyli 5-letnie studia obowiązujące na kierunkach: pedagogika specjalna, pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna). Od 01.10.2020 r. nie organizuje się już studiów podyplomowych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej.

Osoby, które ukończyły studia I stopnia (licencjackie) na kierunku pedagogika w spec. edukacja wczesnoszkolna i/lub przedszkolna na standardach wcześniejszych (z 2012r. i wcześniejszych) mają pełne kwalifikacje do nauczania w przedszkolu i/lub I etapie edukacyjnym. Kwalifikacje mają też ci, którzy ukończyli studia podyplomowe w tym zakresie. Potwierdzenie na to znajdziemy w rozporządzeniu MEN z 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Na koniec dodam, iż posiada Pani po ukończonych studiach II stopnia z pedagogiki (ze spec. doradztwo zawodowe i zarządzanie personelem) kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej (jest to 20 godzin - dzielone najczęściej po 10 h w kl. 7 i w kl. 8 ) oraz szkołach ponadpodstawowych (jest to 10 godzin - najczęściej w ostatniej klasie).

Pozdrawiam serdecznie


Podstawa prawna
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii, etyki, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, HiT-u, WOS-u, techniki

Oligofrenopedagog, Terapeuta autyzmu

Arteterapeuta, Muzykoterapeuta

Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli określanych przez MNiSW oraz w kwalifikacjach wymaganych przez MEN

Awatar użytkownika
Multifachlehrer
Posty: 50
Rejestracja: 2018-07-30, 02:41
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język niemiecki, Łacina, ...
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Multifachlehrer » 2020-12-30, 04:41

terka1004 pisze:Dzień dobry, skończyłam licencjat z chemii oraz magisterskie uzupełniające: technologia chemiczna.A teraz podjęłam studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego. Chciałabym uczyc w szkole. Trochę czytałam o zmianach. Czyli tylko mogę uczyć chemii. Bo w przedszkolu czy klasach 1 do 3,to trzeba teraz mieć studia pięcioletnie z pedagogiki.



Szanowna Pani,
rozumiem, że ukończyła Pani studia l stopnia z chemii o spec. nienauczycielskiej, a potem II stopnia z technologii chemicznej. Podjęte studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego będą się odnosić do dyplomów ukończenia zarówno studiów I stopnia, jak i II stopnia. Zawsze bierze się za wyjściowy najwyższy stopnień ukończonych studiów. Oczywiście, jeżeli Pani przedłożyła kserokopie tych dyplomów przy podejmowaniu studiów podyplomowych z przygotowania pedagogicznego. Uczelnia wtedy dopasowuje odpowiednie metodyki nauczania oraz praktyki pedagogiczne. Nabycie kwalifikacji do nauczania chemii jest w ten sposób oczywiste. Można się również starać o nauczanie przedmiotów z zakresu branży chemicznej w szkołach branżowych I i II stopnia oraz nauczanie przedmiotów zawodowych w technikum (jeżeli jest profil z zakresu technologii chemicznej).

Po ukończeniu studiów podyplomowych z przygotowania pedagogicznego, uzyska Pani pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela we wszystkich typach szkół. Później można zdecydować się na podjęcie (jeżeli jest oczywiście taka ochota) 3-semestralnych kwalifikacyjnych studiów podyplomowych do nauczania innego przedmiotu (np. biologii).

Mając przygotowanie pedagogiczne można też pracować jako nauczyciel świetlicy. Praktycznie od reformy z 2009 r. uprawnienia do świetlicy ma każdy nauczyciel.

Pozdrawiam serdecznie
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii, etyki, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, HiT-u, WOS-u, techniki

Oligofrenopedagog, Terapeuta autyzmu

Arteterapeuta, Muzykoterapeuta

Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli określanych przez MNiSW oraz w kwalifikacjach wymaganych przez MEN

Ssylwiaa
Posty: 1
Rejestracja: 2021-01-03, 20:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: Ssylwiaa » 2021-01-03, 20:37

Witam.
Czy po licencjacie z nauczania języka polskiego, który daje kwalifikacje do nauczania w szkołach podstawowych, można starać się o posadę nauczyciela w klasach 1-3?

Awatar użytkownika
sharkinator
Posty: 347
Rejestracja: 2011-09-24, 20:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: geografia, przyroda, wychowanie fizyczne
Lokalizacja: Kraków

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: sharkinator » 2021-01-05, 23:08

Sama filologia polska oczywiście nie daje uprawnień do klas 1-3, choćbyś miała z niej doktorat.

iwe
Posty: 1
Rejestracja: 2021-01-12, 13:04
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: iwe » 2021-01-12, 13:17

Witajcie
poradźcie proszę czy jest szansa na wyjście z mojej sytuacji.
W 2009 zrobiłam licencjat z pedagogiki - opieka i profilaktyka niedostosowania społecznego. W suplemencie mam uprawnienia do pracy np jako wychowawca świetlicy. Nie pracowałam w zawodzie, lecz w biurze, ale to nie jest zdecydowanie moje powołanie.
Zostałam przyjęta jako wychowawca świetlicy szkolnej od września 2020. Zaczęłam awans na nauczyciela kontraktowego. Podjęłam studia magisterskie Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną a po rozmowie z dyrektorem szkoły i ocenie potrzeb szkoły- podyplomowe Informatyka z programowaniem i WDŻ. W trakcie nauki odkryłam, że nie mam przygotowania pedagogicznego! Jestem załamana, zastanawiam się, jak to mogło umknąć dyrektorowi, gdy mnie zatrudniał. W suplemencie mam 120 godzin praktyk pedagogicznych oraz 4 tygodniową praktykę ciągłą bez podania liczby godzin.
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza daje mi kwalifikacje pedagogiczne - ale to dopiero za 1,5 roku. Czy to oznacza że stracę pracę? Nie rozmawiałam jeszcze z dyrektorem, jest na urlopie, a to nie jest sprawa na telefon.
Gdzie szukać rozwiązania?

koma
Posty: 2551
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: koma » 2021-01-14, 00:25

iwe pisze:Witajcie
poradźcie proszę czy jest szansa na wyjście z mojej sytuacji.
W 2009 zrobiłam licencjat z pedagogiki - opieka i profilaktyka niedostosowania społecznego. W suplemencie mam uprawnienia do pracy np jako wychowawca świetlicy. Nie pracowałam w zawodzie, lecz w biurze, ale to nie jest zdecydowanie moje powołanie.
Zostałam przyjęta jako wychowawca świetlicy szkolnej od września 2020. Zaczęłam awans na nauczyciela kontraktowego. Podjęłam studia magisterskie Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną a po rozmowie z dyrektorem szkoły i ocenie potrzeb szkoły- podyplomowe Informatyka z programowaniem i WDŻ. W trakcie nauki odkryłam, że nie mam przygotowania pedagogicznego! Jestem załamana, zastanawiam się, jak to mogło umknąć dyrektorowi, gdy mnie zatrudniał. W suplemencie mam 120 godzin praktyk pedagogicznych oraz 4 tygodniową praktykę ciągłą bez podania liczby godzin.
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza daje mi kwalifikacje pedagogiczne - ale to dopiero za 1,5 roku. Czy to oznacza że stracę pracę? Nie rozmawiałam jeszcze z dyrektorem, jest na urlopie, a to nie jest sprawa na telefon.
Gdzie szukać rozwiązania?

Mogłaś rozpocząć pracę bez przygotowania pedagogicznego za zgodą kuratorium - ale powinnaś podjąć takie studia szybko. Stpnia kontraktowego nie otrzymasz, póki tego przygotowania nie zrobisz.

magdalena2000
Posty: 5
Rejestracja: 2021-01-04, 00:14
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: kwalifikacje nauczyciela

Postautor: magdalena2000 » 2021-01-17, 21:49

Witajcie
Proszę o informacje odnośnie studiów podyplomowych kształcących w zakresie przygotowania pedagogicznego. Czy w świetle obowiązujących przepisów każda uczelnia może prowadzić w/w kierunek?
Czy obowiązujący jest przepis mówiący o możliwości prowadzenia danego kierunku podyplomowo tylko wtedy, gdy uczelnia prowadzi studia 1lub 2 stopnia w tym zakresie lub uzyska zgodę ministra na prowadzenie danego kierunku?
Czy ma zastosowanie do studiów podyplomowych przepis dotyczący % ilości zajęć prowadzonych w systemie kształcenia na odległość? Czy wszystkie zajęcia moda odbywać się za pomocą platformy internetowej? (pomijam czas pandemii, który niejako wymusił kształcenie internetowe)
Studia podyplomowe powinny umożliwić uzyskanie co najmniej 60 czy 30 punktów ECTS?


Wróć do „Prawo oświatowe”