Akurat trafiłam na te ostanie (za onet.pl)
"Szokujące pytanie w zadaniu dla uczniów
"Jak powinni ustawić się chrześcijanie, aby zginęli sami Turcy?". To nie jest pytanie z wojennej broszury, lecz z zadania matematycznego dla szkół podstawowych - pisze "Tygodnik Powszechny".
Miniatury matematyczne dla szkół podstawowych, zeszyt 12. Na stronie 35 kontrowersyjne zadanie:
"Na pokładzie przechylonego sztormem statku, który w każdej chwili może zatonąć, przebywa piętnastu chrześcijan i piętnastu Turków. Aby uratować łódź, trzeba sprawić, by była lżejsza, dlatego połowa ludzi musi być wyrzucona za burtę. Jeden z chrześcijan zaproponował, by wszyscy ustawili się wkoło i za burtę wyskakiwała każda co dziewiąta osoba. Jak powinni ustawić się chrześcijanie, aby zginęli sami Turcy?" - czytamy w "Tygodniku Powszechnym".
Nad takim zadaniem matematycznym głowią się uzdolnieni uczniowie szkół podstawowych, którzy przygotowują się do słynnego międzynarodowego konkursu "Kangur Matematyczny". Znalazło się ono w 12. zeszycie serii "Miniatury matematyczne dla szkół podstawowych", opublikowanym w 2004 r. przez toruńskie wydawnictwo Aksjomat.
Wydawca i współautor książki Piotr Nodzyński zżyma się na zainteresowanie tym zadaniem. – Przecież nie jest ono wymysłem autorów, nikt z nas w najmniejszym stopniu nie chciał nawoływać do nienawiści. Gdybym sam je wymyślił, poczuwałbym się do winy. Ale przecież nie mieliśmy żadnych złych intencji. Dla mnie najważniejszy był model matematyczny, po którym może zabrakło informacji, że jego realistyczny kontekst jest nieistotny. Tu się trzeba znać na matematyce, nie chodzi o mordowanie Turków - mówi w wywiadzie dla "Tygodnika Powszechnego" Nodzyński.
Wydawca podkreśla, że zadanie było publikowane w wielu dostępnych dziś źródłach, także obcojęzycznych: angielskich, niemieckich, francuskich, rosyjskich.
Formalnie "Miniatury matematyczne" nie są podręcznikiem, jednak do dziś można je znaleźć na półkach w księgarniach."
____________________________
Wiele razy w książkach trafiłam na błędy dydaktyczne, merytoryczne. Na zajęciach z p. Siwek dowiedziałam się np., że z okazji 1 listopada można dzieciom robić zadania matematyczne dotyczące alejek cmentarnych
