zapis

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: iluka » 2013-09-15, 14:56

E, no! To nie fair :( , że uciekliście na niemiecki :roll:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: haLayla » 2013-09-15, 19:15

iluka pisze:E, no! To nie fair :( , że uciekliście na niemiecki :roll:


Tu masz przyśpieszony kurs niemieckiego:
https://www.youtube.com/watch?v=Lur-SGl3uw8
<3

Higgs

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-15, 19:50

iluka pisze:E, no! To nie fair :( , że uciekliście na niemiecki :roll:
Dla Ciebie przechodzę znów na polski.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: zapis

Postautor: edzia » 2013-09-17, 20:21

Procenty zawsze związane są z pewną wielkością. Może być na przykład 20% populacji szczurów, 40% zawartości alkoholu, 10% wynagrodzenia zasadniczego (np. dodatek wiejski).
Oznacza to dokładnie to samo, co stwierdzenie, że spośród całej populacji szczurów 0,20 tej liczby charakteryzuje się określoną cechą, 0,40 danej objętości napoju alkoholowego stanowi w nim objętość czystego alkoholu, wysokość dodatku wiejskiego, to 0,10 wysokości wynagrodzenia zasadniczego.
Czyli w tym znaczeniu byłby to poprawny zapis? Bo sądziłam, że to oczywiste, iż procenty łączymy z jakimiś wielkościami. A więc i 0,01 też trzeba łączyć, by móc pomiędzy nimi postawić znak równości. Tak?

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: zapis

Postautor: malgala » 2013-09-17, 22:38

edzia pisze:A więc i 0,01 też trzeba łączyć, by móc pomiędzy nimi postawić znak równości. Tak?

W tym przypadku tak, ale 0,01 jest również liczbą w znaczeniu czysto abstrakcyjnym.
Istnieje w oderwaniu od różnych wielkości. procenty oderwane od nich nie są, dlatego też poprawny będzie zapis 1% kg=0,01 kg, natomiast zapis 1%=0,01 jest już nieprecyzyjny (ponieważ 1% zawsze musi czegoś dotyczyć, a 0,01 jest po prostu liczbą), dlatego też można go przyjąć jedynie umownie dla lepszego zobrazowania, że obliczenie 1% jakiejś wielkości sprowadza się do obliczenie 0,01 tej wielkości.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: haLayla » 2013-09-17, 22:56

A nie można przyjąć, że 1% w domyśle odnosi się do 1? Czyli wtedy 1% to 1/100, zaś 100% oznacza 1.
<3

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: zapis

Postautor: malgala » 2013-09-17, 23:35

haLayla pisze:A nie można przyjąć, że 1% w domyśle odnosi się do 1?

Można, ale nawet wtedy 1% musisz potraktować jako 1% liczby 1 i wtedy oznacza on to samo co 1/100 liczby 1, czyli 1/100.
Można wtedy napisać równość 1% liczby 1=1/100, a to nie jest dokładnie to samo, co 1%=1/100, bo w ostatnim zapisie nie wiemy czego ten 1% dotyczy.

A co zrobisz, gdy ten 1% będzie dotyczył liczby 100? A przecież może.
wtedy prawdziwa będzie jedynie równość 1% liczby 100 = 0,01 liczby 100 = 1. Jeżeli pominiesz czego ten procent dotyczy, to otrzymasz równość 1%=1.

Higgs

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-17, 23:42

Cały ten bajzel z procentami można porównać do pytania: czy można dzielić przez zero? Ja sądzę, że można, bo kto mi zabroni? Można, tylko nic z tego nie wyjdzie. Nawet kalkulator, zanim wyświetli "Error" przy tego typu działaniu, najpierw wykona komendę "dziel", dopiero potem algorytm wybierze opcję "niewykonalne".

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: haLayla » 2013-09-18, 00:48

malgala pisze:
haLayla pisze:A nie można przyjąć, że 1% w domyśle odnosi się do 1?

Można, ale nawet wtedy 1% musisz potraktować jako 1% liczby 1 i wtedy oznacza on to samo co 1/100 liczby 1, czyli 1/100.
Można wtedy napisać równość 1% liczby 1=1/100, a to nie jest dokładnie to samo, co 1%=1/100, bo w ostatnim zapisie nie wiemy czego ten 1% dotyczy.

A co zrobisz, gdy ten 1% będzie dotyczył liczby 100? A przecież może.
wtedy prawdziwa będzie jedynie równość 1% liczby 100 = 0,01 liczby 100 = 1. Jeżeli pominiesz czego ten procent dotyczy, to otrzymasz równość 1%=1.


Chodziło mi raczej o to, że przyjmujemy w domyśle, o ile nie wiemy czego dotyczy ten 1%, że dotyczy to całości, reprezentowanej przez 1. Gdy na worku z płynem fizjologicznym znajdą się procenty, to wiadomo, że odnoszą się do całej objętości tego woreczka.
<3

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: zapis

Postautor: malgala » 2013-09-18, 10:05

haLayla pisze:Gdy na worku z płynem fizjologicznym znajdą się procenty, to wiadomo, że odnoszą się do całej objętości tego woreczka.

A no właśnie do całej objętości, która jest wyrażona konkretną liczbą i nie zawsze musi to być liczba 1.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: haLayla » 2013-09-18, 16:46

Owszem, bo może to być np. 0,75l. Ale chodzi mi raczej o to, że zapis procentowy nie musi być bez sensu, bo może się odnosić w domyśle do pewnej wartości. Gdy znajdziemy go na butelce roztworu, to oznacza nam stężenie. Gdy pojawi się na kabanosach wieprzowo-drobiowych, to jego wartość odnosi się do produktu w opakowaniu, jak i każdego pojedynczego kabanosa, bo to w sumie produkt jednorodny. Zmierzam do tego, że gdy nie ma do czego odnieść tej wartości procentowej, to podświadomie odnosimy to do jedynki i dlatego otrzymujemy 1% = 1/100
<3

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: zapis

Postautor: malgala » 2013-09-18, 17:04

haLayla pisze:Zmierzam do tego, że gdy nie ma do czego odnieść tej wartości procentowej, to podświadomie odnosimy to do jedynki i dlatego otrzymujemy 1% = 1/100

I dlatego taki zapis możemy przyjąć jedynie jako umowny, ale nie jest to równość w sensie matematycznym. Raczej pewne symboliczne wyobrażenie 1%, w bardzo uproszczonej wersji.

Awatar użytkownika
JHN
Posty: 177
Rejestracja: 2010-06-05, 19:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: zapis

Postautor: JHN » 2013-09-22, 13:41

Ech, puryści... Mam nadzieję, że nikt nie zakwestionuje poprawności zapisu:

1 % a=0,01a

Pozdrawiam
Szacunek? Dam Ci go tyle, ile dostałem od Ciebie!
Broń inteligentnego człowieka walczącego z otaczającą go głupotą: sarkazm.

Higgs

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-22, 13:46

JHN pisze:Ech, puryści... Mam nadzieję, że nikt nie zakwestionuje poprawności zapisu:

1 % a=0,01a
Ja nie kwestionuję. Powiedziałbym nawet, że 1 % b = 0,01 b.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: zapis

Postautor: malgala » 2013-09-22, 14:37

Higgs pisze:Powiedziałbym nawet, że 1 % b = 0,01 b.

A ja dodam, że 1% c=0,01 c :mrgreen:


Wróć do „Matematyka”

cron