iluka pisze:Wpisuję ocenę śródroczną i końcoworoczną.
Chciałaś powiedzieć
śródroczną i
roczną, a nie
końcoworoczną.
alicja23, iluka poza tą pomyłką ma rację - tzn. pojęcie
semestr odnosi się do szkół dla dorosłych, tam następuje klasyfikacja i promowanie po każdym
semestrze właśnie.
Natomiast w odniesieniu do szkół dla młodzieży pojęcia
semestr czy
półrocze funkcjonują tylko potocznie, umownie, a nie formalnie. W szkołach tych przepisy prawne nie określają już granic semestru czy półrocza, a jeżeli któraś szkoła określa je sobie (np. w statucie), to też tylko na własny użytek i nie ma to żadnego znaczenia prawnego.
W szkołach dla młodzieży najważniejsza jest klasyfikacja
roczna, bowiem to ona decyduje o promowaniu ucznia do następnej klasy bądź o ukończeniu szkoły. Natomiast każda taka szkoła musi wyznaczyć przynajmniej jedną klasyfikację
śródroczną. Może ich wyznaczyć kilka, choć osobiście nie znam ani jednej szkoły, która miałaby więcej niż jedną klasyfikację
śródroczną. No i szkoły wyznaczają termin tej jednej klasyfikacji
śródrocznej najczęściej w okolicach połowy roku szkolnego, co powoduje, że rok szkolny dzieli się właśnie na
półrocza czy
semestry (nazewnictwo formalnie nieuzasadnione, ale potocznie występujące), oraz że ocena
śródroczna jest utożsamiana z oceną
półroczną lub
semestralną (formalnie nazewnictwo to odnosi się tylko do szkół dla dorosłych).
Przy okazji - występuje jeszcze w polskim prawie oświatowym instytucja oceny
końcowej. Jest to ostatnia ocena klasyfikacyjna, jaką uzyskał uczeń z danego przedmiotu w danej szkole (czyli np. oceną końcową z matematyki w szkole podstawowej będzie roczna ocena z matematyki w klasie szóstej). Oceny końcowe wpisuje się do świadectw ukończenia szkoły.