nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

ala.forum
Posty: 191
Rejestracja: 2009-07-31, 12:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

Postautor: ala.forum » 2009-08-19, 16:52

JR - dziekuje ze tak ladnie to zostalo wyjasnione

Mr.Gąbka
Posty: 85
Rejestracja: 2010-02-08, 17:40
Lokalizacja: mazowieckie

Nauczanie j. obcego dziecka z autyzmem

Postautor: Mr.Gąbka » 2010-05-05, 20:30

Witam, czy ktoś z Was miał taki przypadek, że zlecono mu naukę indywidualną języka obcego dla dziecka z autyzmem? Jak sobie z tym poradziliście, jakie zadania dawaliście do rozwiązywania itd?
Dano mi chłopca w 6 klasie podstawówki z tego rodzaju zaburzeniem i przyznam, że mam z nim trochę problem. Najgorsze, że chłopiec ten według opinii ma być oceniany tj zdrowi uczniowie mimo iż on nie potrafi z języka obcego tyle co inni, a już w ogóle nie da się jego nauczyć tej partii materiału która normalnie jest w programie :shock: :| POMOCY
"..I przyszedł Pan , spojrzał na pracę naszą i był zadowolony...
A gdy spytał o zarobki nasze - usiadł i zapłakał.."

joanah2o
Posty: 1
Rejestracja: 2010-05-23, 19:33
Kto: rodzic
Przedmiot: Język angielski, Język francuski, Język hiszpański
Lokalizacja: małopolskie

Re: nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

Postautor: joanah2o » 2010-05-23, 19:38

Jestem nie nauczycielka a mama dziecka autystycznego, z wyksztalcenia filologiem :)

Kazdy przypadek jest inny, wiec pewnie zeby cos podpowiedziec, potrzebne beda szczegoly:
jakiego rodzaju zaburzenia ze spektrum autystycznego ma uczen, jak dotad byl uczony, co umie.

J.

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Uczeń z upośledzeniem umiarkowanym

Postautor: Andulencja » 2010-09-01, 18:42

Dziś dowiedziałam się, że do klasy 4 masowej szkoły podstawowej przychodzi chłopiec z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym. Ma chodzić na wszystkie lekcje, ale zastanawiam się jak mają wyglądać lekcje jęz angielskiego dla niego. Klasa liczy 22 uczniów, są przewidziane 2 godziny w tygodniu. Dzieciaki pracują z podręcznikiem New Friends 2. On przychodzi bez książek (co jest oczywiste), ale jak pracować z takim dzieckiem? W klasach 1-3 podobno kolorował obrazki, pisał po śladzie. Czy teraz też mam przygotowywać takie zadania?
A może on nie powinien chodzić na angielski? Może powinien wtedy mieć inne zajęcia?

Awatar użytkownika
Afroditte
Posty: 479
Rejestracja: 2007-11-28, 21:38
Lokalizacja: tu i ówdzie

uczeń uposledzony na lekcji j.obcego

Postautor: Afroditte » 2010-10-12, 21:17

Nie uczę w szkole zintegrowanej, pierwszy raz spotykam się z taką sytuacją, więc proszę o pomoc i rzeczowe wypowiedzi w temacie, najlepiej poparte odnośnikami do rozporządzeń itp.

Jaki program nauczania ma realizować uczeń z orzeczeniem o upośledzeniu w stopniu lekkim w gimnazjum? - w klasie trzeciej rozumiem, że takowy program istnieje (jaki i gdzie go szukać?), natomiast co do klas realizujących nową podstawę programową to jak to wygląda?
"My wish is world's command"

jolantabrzezinski6
Posty: 4
Rejestracja: 2008-02-10, 19:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

Postautor: jolantabrzezinski6 » 2010-10-12, 21:52

Nie ma specjalnego programu dla dzieci uposledzonych w stopniu lekkim, obowiązuje dokładnie to samo, co inne dzieci. Niestety nie mozesz od niego tego wymagac, bo nie odniesiesz sukcesu. Uczę w szkole specjalnej języka niemieckiego i nigdy nie wyjdę za pewien próg nauczania - to są tylko podstawy, słownictwo (okrojone) i podstawy gramatyki. Jesli juz trzeba wprowadzic czas przeszły, to mozna tego dokonać tylko nauczając samych czasowników, jednak "haben" czy "sein" w Perfekt jest raczej nie do osiągnięcia. Tak jest niestety ze wszystkim. Dziecko w klasie integrowanej niestety nie moze liczyc na wielkie sukcesy, zostanie pewnie tym "dwójkowiczem". Pozdrawiam :evil:
zadowolona

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

Postautor: malgala » 2010-10-12, 21:52

Uczniów z lekkim uu obowiązuje w szkole masowej ta sama podstawa programowa co pozostałych.
Muszą mieć jedynie dostosowane wymagania, formy i metody pracy do indywidualnych możliwości.

jolantabrzezinski6
Posty: 4
Rejestracja: 2008-02-10, 19:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

Postautor: jolantabrzezinski6 » 2010-10-12, 21:56

No własnie zapomniałam napisac o formach i metodach pracy dla tego ucznia, dziekuję
zadowolona

Awatar użytkownika
Afroditte
Posty: 479
Rejestracja: 2007-11-28, 21:38
Lokalizacja: tu i ówdzie

Re: nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

Postautor: Afroditte » 2010-10-13, 20:45

dziękuję za odpowiedzi, ale mi nie chodzi o praktykę, leczo papierki - dyrekcja wymaga ode mnie programu nauczania dla takiego ucznia, zarówno do klasy trzeciej jak i niższych, gdzie, jak powszechnie wiadomo nacisk jest na podstawę programową
"My wish is world's command"

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

Postautor: malgala » 2010-10-14, 13:59

Afroditte pisze:dyrekcja wymaga ode mnie programu nauczania dla takiego ucznia

To zrób tylko dostosowanie tego programu, który z klasą realizujesz.
Wyrzuć z niego to, co wykracza poza podstawę programową, z samej podstawy uwzględnij z każdego zagadnienia rzeczy najprostsze i takie coś oddaj dyrekcji. Niech się cieszy, że ma kolejne karteczki do segregatora.

Awatar użytkownika
Afroditte
Posty: 479
Rejestracja: 2007-11-28, 21:38
Lokalizacja: tu i ówdzie

Re: nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

Postautor: Afroditte » 2010-10-14, 22:23

dzięki malgala, ale tu jest pies pogrzebany, bo dyrekcja chce program taki z dopuszczeniem, oficjalny i najlepiej w postaci książeczki, nie żadne tam drukowane dokumenty

malgala pisze:Uczniów z lekkim uu obowiązuje w szkole masowej ta sama podstawa programowa co pozostałych.

gdzie mogę znaleźć zapis który to potwierdzi? rozporządzenie...?
"My wish is world's command"

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

Postautor: Jolly Roger » 2010-10-15, 16:37

a gdzie jest napisane, że obowiązuje inny program?
Jak dyrekcja chce książeczki to oddaj drugi taki sam program jak ten dla uczniów bez uu. Jak zaoponuje to powiedz, ze nie ma podstawy prawnej by różnicować program. Niech sama szuka jak niedouczona
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

Awatar użytkownika
Afroditte
Posty: 479
Rejestracja: 2007-11-28, 21:38
Lokalizacja: tu i ówdzie

Re: nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

Postautor: Afroditte » 2010-10-15, 21:25

a gdzie jest napisane, że obowiązuje inny program?


no właśnie też chciałabym to wiedzieć (jakieś konkrety?)

Jolly Roger pisze:Jak dyrekcja chce książeczki to oddaj drugi taki sam program jak ten dla uczniów bez uu.


niestety, ma być nagłówek "dla uczniów ....." itd....

Jolly Roger pisze:Jak zaoponuje to powiedz, ze nie ma podstawy prawnej by różnicować program. Niech sama szuka jak niedouczona

jak ostatnio zaoponowałam w innej sprawie to się dowiedziałam że mam milczeć i się nie odzywać jak się nie znam :?
"My wish is world's command"

Awatar użytkownika
Afroditte
Posty: 479
Rejestracja: 2007-11-28, 21:38
Lokalizacja: tu i ówdzie

Re: nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

Postautor: Afroditte » 2010-10-15, 21:29

aha, właśnie znalazłam odpowiedź na innym forum i jeśli komuś to pomoże to podaję link
http://forum.interklasa.pl/mvnforum/vie ... read=45449
"My wish is world's command"

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: nauczanie dzieci z uposledzeniem umysłowym i ADHA- porady

Postautor: Jolly Roger » 2010-10-16, 12:08

Afroditte pisze:
Jolly Roger pisze:Jak dyrekcja chce książeczki to oddaj drugi taki sam program jak ten dla uczniów bez uu.


niestety, ma być nagłówek "dla uczniów ....." itd....


No to napisz i nagłówek

Afroditte pisze:
Jolly Roger pisze:Jak zaoponuje to powiedz, ze nie ma podstawy prawnej by różnicować program. Niech sama szuka jak niedouczona

jak ostatnio zaoponowałam w innej sprawie to się dowiedziałam że mam milczeć i się nie odzywać jak się nie znam :?


Toż przecież jesteś młodą nauczycielką i masz prawo się nie znać. Wg twojej wiedzy nie ma podstawy prawnej na odrębny program, ale jeśli się mylisz to prosisz bardziej doświadczonych o wskazówki. Grzecznie acz stanowczo. Można się jeszcze podeprzeć kimś z kuratorium. Jeden telefon nie kosztuje, a słowa "konsultowałam to z panią Ygrek-Iksińską z kuratorium" przeważnie powoduje wymiękanie dyrektorskich mądrali.
We gonna ride the sea,

we pray to the wind and the glory

That's why we are raging wild and free


Wróć do „Języki obce”