Ocenianie odpowiedzi ustnych

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

benia8686
Posty: 239
Rejestracja: 2010-04-17, 16:01
Kto: student
Lokalizacja: podkarpackie

Ocenianie odpowiedzi ustnych

Postautor: benia8686 » 2010-11-23, 14:32

Mam pytanie: jak oceniacie odpowiedzi ustne z angielskiego??

Zawsze mam wrażenie, że gdy uczniowie piszą kartkówkę, to ta ocena jest bardziej jasna, bo jest punktacja, nauczyciel może spokojnie poprawić, podliczyć punkty itp. Przy odpowiedzi ustnej sami pewnie dobrze wiecie jak to jest: jeden nauczyciel da 3 inny 3+, te oceny się wahają.

Macie jakiś system przy ocenianiu odp. ustnych? Może zapisujecie na ile pytań uczeń odpowiedział, a na ile nie? Żeby nie było tak, że daje się ocenę "mniej więcej" wystawisz +3, a uczeń zapyta dlaczego nie -4

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Ocenianie odpowiedzi ustnych

Postautor: vuem » 2010-11-23, 14:45

Ogólnie rzecz biorąc ( bo nie ma sensu próbować opisywać "jedynie słusznego sytemu") w odpowiedzi ustnej najważniejszą rzeczą powinna być komunikacja - to po pierwsze.
Po drugie dopiero sposób w jaki to uczeń robi - dobór słownictwa, składnia, spójność wypowiedzi, czy wymowa.

Zaadoptuj sobie system oceniania maturalnego...choćby na początek.

W tej ocenie zawsze będzie element subiektywnego odczucia nauczyciela, może nawet szczęścia - uczniowie muszą być tego świadomi. Stanowcza decyzja ucina wszelkie próby negocjacji, czy żebrania. :wink:

benia8686
Posty: 239
Rejestracja: 2010-04-17, 16:01
Kto: student
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Ocenianie odpowiedzi ustnych

Postautor: benia8686 » 2010-11-23, 20:13

vuem pisze:w odpowiedzi ustnej najważniejszą rzeczą powinna być komunikacja - to po pierwsze.
Po drugie dopiero sposób w jaki to uczeń robi - dobór słownictwa, składnia, spójność wypowiedzi, czy wymowa.


Mnie bardziej chodzi o takie bieżące pytanie z ostatnich lekcji, gdzie pojawia się np. jakiś czas gramatyczny, nowe słownictwo.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Ocenianie odpowiedzi ustnych

Postautor: edzia » 2010-11-23, 20:28

benia8686 pisze:Mnie bardziej chodzi o takie bieżące pytanie z ostatnich lekcji, gdzie pojawia się np. jakiś czas gramatyczny, nowe słownictwo.
Może spróbuj, zamiast odpytywania, zrobić dla dwóch, trzech osób taką kartkówkę-pięciominutówkę np. na zastosowanie ostatnio poznanego czasu. Wołasz wybrane osoby do pierwszych ławek, dajesz im przygotowane zadańko i piszą. Ty w tym czasie np. sprawdzasz obecność, sprawdzasz zadanie domowe, czy wykonujesz inne czynności organizacyjne. Ocenisz ją w biegu podczas lekcji, albo i na następną lekcję.

Oczywiście nie da się tego zastosować przy sprawdzaniu komunikowania się w języku obcym.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Ocenianie odpowiedzi ustnych

Postautor: vuem » 2010-11-23, 21:30

benia8686 pisze:Mnie bardziej chodzi o takie bieżące pytanie z ostatnich lekcji, gdzie pojawia się np. jakiś czas gramatyczny, nowe słownictwo.


No ale właśnie o tym piszę. Sprawdzasz umiejętność komunikowania się werbalnego z użyciem określonego słownictwa, na określony temat, a rozmową tak sterujesz, by "zmusić" ucznia do używania określonych konstrukcji gramatycznych.

barb01
Posty: 56
Rejestracja: 2010-04-12, 12:01
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język francuski
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Ocenianie odpowiedzi ustnych

Postautor: barb01 » 2010-11-29, 23:49

Dobrze jest powiedzieć lub opracować z uczniami wymagania podlegające ocenie wypowiedzi ustnej, lub fiszkę samooceny, żeby uczeń z góry wiedział na co ma zwrócić uwagę i dlaczego ma +3 a nie -4. Uczniowie są zazwyczaj sprawiedliwi w ocenianiu siebie i kolegów, gdy mają jasno postawione cele. Możesz taką fiszę podzielić na: wypowiedź (rozpoczęcie, podtrzymanie kontaktu, gdy to jest dialog, stopień realizacji zamierzonych celów, czyli czy jest na temat,...) i poprawność językowa (wymowa, intonacja, obecność cech j. mówionego,...). Ja robiłam takie fiszki do wypowiedzi ustnych i pisemnych, co ułatwia pracę i pozwala uniknąć dyskusji na temat "sprawiedliwe " lub "niesprawiedliwe" ocenianie. W klasach młodszych sama mówiłam co jest ważne, a w starszych uczniowie robili to ze mną. Fiszki takie wykorzystywali uczniowie też do oceniania siebie nawzajem, wtedy to były ich oceny nie wpisywane do dziennika, gdy pracowali w parach, przy dialogach. Uczeń świadomy tego czego się od niego wymaga lepiej pracuje. (więcej na http://www.otostrona.pl/eduznami.pl/index.php?p=2_2 )
Przy wypowiedziach - prezentacjach, ponieważ pozostali uczniowie nudzili się, kazałam im robić tabele i odpytywałam ze zrozumienia ze słuchu na bazie notatek jakie w tych tabelach robili. Robiłam to od pierwszej klasy i dawało bdb efekty.
Barbara Lewińska


Wróć do „Języki obce”