Podział na grupy

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Podział na grupy

Postautor: edzia » 2009-09-08, 21:33

ala.forum pisze:w mnie w szkole są 3 klasy I gimnazjum, noi jak teraz wpisac temat w jednej lini? podzielic to na 3 i pisac drobnym maczkiem? a gdzie frekwencja i podpis n-la??? poroniony pomysl...
My dzielimy odpowiednie rubryki w dzienniku nawet i na 4 części (4 różne języki obce). Jakoś to idzie zrobić, nie jest to tragedia.

ala.forum
Posty: 191
Rejestracja: 2009-07-31, 12:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Podział na grupy

Postautor: ala.forum » 2009-09-08, 21:35

edzia - wow to jestescie dobrzy :) jak ja spytalam o to wicedyr to powiedziala ze beda oddzielne dzienniki... dziwne ale coz....nowa podstawa niesie ze soba dziwne pomysly...

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: Podział na grupy

Postautor: Andulencja » 2009-09-09, 18:56

A my poprosiliśmy wychowawców o taki zapis planu, aby każdy nauczyciel miał jedną linijkę w dzienniku. I działa. Przy nazwie przedmiotu jest zapisany nr grupy (jęz. angielski I, jęz. angielski II, jęz. rosyjski I, informatyka II, itp) (wszystko spięte klamerką) każdy z prawej strony pisze swoją frekwencję (13 obecnych 1 nieobecna - ja, a koleżanka: 14 obecnych) i tylko po lewej stronie zaznaczamy w jednej kolumnie (na danej godzinie lekcyjnej). To jest konieczne przy numerowaniu lekcji, zwłaszcza, że w nowych dziennikach mamy bardzo wąskie linijeczki.
Naprawdę można - trzeba tylko chcieć i o tym mówić.

Awatar użytkownika
renati23
Administrator
Posty: 3073
Rejestracja: 2007-06-08, 18:48
Przedmiot: Inne

Re: Podział na grupy

Postautor: renati23 » 2009-09-09, 19:06

Andulencja pisze:Naprawdę można - trzeba tylko chcieć i o tym mówić.

Trzeba jeszcze być konsekwentnym w stosowaniu oraz skrupulatnym i rzetelnym w wpisywaniu :wink:

kazmirz
Posty: 40
Rejestracja: 2009-09-02, 21:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: łódzkie

Re: Podział na grupy

Postautor: kazmirz » 2009-09-09, 20:47

ala.forum, ten pomysł z 3 grupami bez podziału na poziom zaawansowania jest niezgodny z obowiązującą reformą. Trzeba na to zwrócić uwagę dyrekcji. Ktoś być może narzucił ten pomysł nie wczytując się w nowe roporządzenie MEN. Najwyzszy czas to naprawić, bo: a) przy kontroli kuratoryjnej może być nieprzyjemnie, b) dzieciaki będą się męczyć ucząc się a nauczyciele pracując z grupami o niedobranym poziomie. Jeśli szkołę stać na podział aż na 3 grupy to warto to zrobić porządnie:) W znanym mi gimnazjum od lat podział na grupy przeprowadza się według poziomów, mimo, że do tej pory było to zalecenie MEN a nie wymóg. Teraz jest to obowiązkowe.
http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl ... -jzykowych

kazmirz
Posty: 40
Rejestracja: 2009-09-02, 21:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: łódzkie

Re: Podział na grupy

Postautor: kazmirz » 2009-09-09, 21:02

Cytuję z ww. strony MEN:
Według jakich kryteriów należy przydzielać uczniów do grup ze względu na stopień zaawansowania?

Na podstawie wyników testu kwalifikacyjnego przygotowanego w szkole przez nauczyciela lub zespół językowy. Powinien on być przeprowadzony na jednej z pierwszych lekcji we wrześniu. Warto przygotować test uwzględniający sprawdzenie różnych umiejętności językowych, w tym m.in. rozumienia ze słuchu, rozumienia czytania. Wyniki testu staną się podstawą zakwalifikowania uczniów do odpowiedniej grupy zaawansowania językowego.

ala.forum, powodzenia :lol:

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: Podział na grupy

Postautor: Jolly Roger » 2009-09-11, 18:53

kazmirz,
a gdzie jest podstawa prawna do takiego rozwiązania. ja podzieliłem wg własnego widzimisię (czyt. na podstawie znajomości uczniów i ich umiejętności, bo uczyłem ich w klasie 6)
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

ala.forum
Posty: 191
Rejestracja: 2009-07-31, 12:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Podział na grupy

Postautor: ala.forum » 2009-09-11, 19:00

no dzis rozmawialam z moja wicedyr na temat tego jakie kryteria byly brane pod uwagę przy dzieleniu na 3 grupy. podobno poprzednie panie w zeszlym roku zrobily podzial, tyle ze nie wiem jak, bo jesli faktycznie brane byly pod uwage wyniki ze sprawdzianu to bezsens, bo np mi trafila grupa zaawansowana a sa tak uczniowie ktorzy mieli dostateczny na koniec roku! wczoraj wzielam jedna dziewczynke do odpowiedzi a ona ani be ani me, nic nie potrafila po angielsku powiedziec, no zalamałam się... co to za zaawansowanie???

a jesli chodzi o wpis tematow w dziennicu do wicedyr powiedziala ze byla na szkoleniu na ktorym byla mowa o odddzielnych dziennikach i ze one wejdą. tylko ze wspolczuje wychowawcom ktorzy beda musieli zebrac wszytskie dzienniki, poszukac swoich uczniow i zliczyc frekwencje, ten temat tez portuszylam ale wicedyr zaniemowila...chyba do konca nie przemysleli tych dziennikow nowych...

ogolnie to jakas porazka, a co bedzie za rok, za dwa jak cale gimnazjum bedzie dzielone???

ala.forum
Posty: 191
Rejestracja: 2009-07-31, 12:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Podział na grupy

Postautor: ala.forum » 2009-09-11, 19:01

a teraz juz za pozno zeby robic ten test i ich dzielic skoro oni juz podzieleni... co mam dyrekcji decyzje podwazac i prosic go o ponowny test ???

kazmirz
Posty: 40
Rejestracja: 2009-09-02, 21:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: łódzkie

Re: Podział na grupy

Postautor: kazmirz » 2009-09-12, 17:36

Jolly Roger,

W samym rozporządzeniu nie ma ani słowa o podziale na grupy, znajduje się w nim tylko bardzo ogólne stwierdzenie:

"Ważnym celem działalności szkoły na III i IV etapie edukacyjnym jest skuteczne nauczanie języków obcych. Bardzo ważne jest dostosowanie zajęć do poziomu przygotowania ucznia, które uzyskał na wcześniejszych etapach edukacyjnych."
Cyt z:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
Załącznik nr 4 – Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego
http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/akty-prawne


W komentarzu do podstawy programowej jest już więcej szczegółów:

"Warunkiem rozwijania umiejętności językowych na III etapie edukacyjnym jest zapewnienie uczniom kontynuacji nauki języka obcego nowożytnego nauczanego w szkole podstawowej. Nauczyciele powinni właściwie określić i wykorzystać zdobyte przez uczniów w szkole podstawowej umiejętności językowe. W tym celu konieczne jest przeprowadzenie testów, które pozwolą na zakwalifikowanie uczniów do odpowiednich grup zaawansowania."

Podstawa programowa z komentarzami. Tom 3
http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl ... ezyki-obce

Znajomy prawnik (mój mąż ;D ) twierdzi, że obowiązuje rozporządzenie a komentarz to zbiór pobożnych życzeń MEN.

Sami rozsądzcie :shock:

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: Podział na grupy

Postautor: Jolly Roger » 2009-09-12, 18:41

kazmirz,
ja się podpisuję pod wykładnią twojego męża.
Rozumiem sens robienia testów w gimnazjum, ktore rekrutuje uczniów. Ja dostaje w prezencie od podstawówki, w której też uczę. Testy to zawracanie głowy, bo przecież znam tych uczniów, a jeśli, nie to pod ręką mam dziewczyny, które uczyły tych uczniów w klasie szóstej obcych języków.

ala.forum
jeśłi już masz podział to po co to ruszać. Co nie znaczy, ze nie możesz zrobić korekt po półroczu
We gonna ride the sea,

we pray to the wind and the glory

That's why we are raging wild and free

kazmirz
Posty: 40
Rejestracja: 2009-09-02, 21:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: łódzkie

Re: Podział na grupy

Postautor: kazmirz » 2009-09-12, 19:16

ala.forum,

Osobiście próbowałabym ten podział trochę odkręcić ;D . Po 2 tygodniach można już się zorientować kto ma jaki poziom. Można niektórych słabszych językowo uczniów przenieść do słabszej grupy a lepszych do zaawansowanej. Jeśli będą chcieli oczywiście, bo nic na siłę. Minęły dopiero 2 tygodnie nauki, więc przeprowadzka do innej grupy nie będzie trudna. Po półroczu tempo realizacji programu może się już bardzo róznić między grupami. Chyba, że wszystkie 3 grupy to typowe mixed-ability, więc i tak po sprawie. Czasami sami uczniowie proszą o przeniesienie, bo się męczą w grupie zaawansowanej. Jeśli mają różne podręczniki to też wlaściwie klops.
Co prawda uczę w podstawówce, ale zdarzały się u nas wędrówki między grupami na prośbę ucznia, rodzica lub po propozycji nauczyciela. W większości z pożytkiem dla zainteresowanego.
Ale rozumiem, że nie ma w szkole sprzyjającej atmosfery do wprowadzania zmian w tej kwestii. Co na to inni nauczyciele angielskiego? Jeśli prowadzicie tą samą klasę w 2 lub 3 osoby, można się między sobą dogadać w sprawie przeniesienia pojedynczych uczniów. Może jednak te różnice w poziomie uczniów nie są tak tragiczne, jak przedstawiasz i innym nauczycielom to nie przeszkadza? :faja:
Pozdrawiam

torbacz
Posty: 7
Rejestracja: 2010-01-05, 00:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: dolnośląskie

uczenie z podziałem na grupy: wrrrrrrrrrrrrr

Postautor: torbacz » 2010-01-12, 23:35

Angliści uczący w gimnazjum: dajcie znać czy konieczny jest podział na grupy zaawansowane i podstawowe? Czy wy macie taki podział i jak to u was wygląda? Ja od pół roku pracuję w gimnazjum i też w tym roku szkolnym wprowadzili tam taki podział, z tym, że grupa to realnie jest klasa 20 osobowa (słabsze połówki z dwóch klas połaczone w klasę językową na poziomie podstawowym). Oznacza to że w klasach podstawowych, w których uczę mam kumulację słabizn i osób z poważnymi problemami z zachowaniem. Sprowadza się to do walki o możliwość przeprowadzenia zajęć. To bez sensu, ale już też odbija się na moim zdrowiu i nie nastarczam z odpoczynkiem. Zwłaszcza, że pracuję jeszcze w szkole podstawowej. Wolałabym aby pozostały normalne klasy,zwłaszcza, że przez ten semestr sprawę zagłaskiwano, mam wrażenie że nie wierzyli mi, że jest aż ta źle. Gdyby były klasy miałabym taki sam zestaw osób jak i inni nauczyciele przynajmniej łatwiej byłoby mi się przebić z problemami bo inni mieliby podobne. Dyrekcja twierdzi, że taki podział musi być bo to narzucone z góry. Z drugiej strony słyszałam, że w niektórych gimnazjach nie ma tak zabójczego dla nauczyciela podziału. Więc jak to jest? Dodam, że uważam, że taki podział sam w sobie jest OK, ale nie we wszystkich szkołach i na pewno sprawdza sie w prywatnych szkołach językowych.

ala.forum
Posty: 191
Rejestracja: 2009-07-31, 12:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Podział na grupy

Postautor: ala.forum » 2010-01-13, 12:52

niestety nie pociesze cię, w związku z wejsciem nowej podstawy programowej w klasach I gimnazjum jest obowiazek podzialu uczniow pod wzgledem poziomu zaawansowania.
masz tego pecha, ze trafila ci grupa podstawowa i faktycznie prawdopodobnie w kazdej szkole jest tak, ze jest to "zbieranina" najslabszych a co za tym często idzie dzieci z problemami wychowawczymi. u mnie w gimnazjum sa 3 grupy- podstawowa, sredniozaawansowana i zaawansowana. cale szczescie trafila mi sie zaawansowana wiec moge z nimi zrobic duzo wiecej i oni sami wiecej oczekuja. niestety problem z zachowaniem na lekcji tez mam, ale mysle ze nie taki wielki. teraz po I sem bedziemy robic przegrupowanie, gdyz niektorzy sobie u mnie nie radza i ida grupe niżej, a ci ktorzy sobie radzą w innych grupach bardzo dobrze idą do mnie.
mysle ze nie da rady powrocic do normalnych klas gdyz podzial jest wymogiem i trzeba go przestrzegac...
niestety jak z kazdymi zmianami jest baaardzo duzo niedopatrzen.
np. nie wiadomo czy na swiadectwie bedzie napisane w jakiej grupie znajdowalo sie dzuiecko noi oczywiscie dostateczny na koniec roku w grupie zaawansopwanej nijak sie ma do dostatecznego w grupie podstawowej.... niestety ocena ocenie bedzie nierowna, ale nie mamy na to wpływu. ja nie moge swoim uczniom postawic samych celujących tylko dlatego ze sa w zaawansowanej grupie, duzo od nich wymagam i czasami sie buntuja bo przeciez w grupie podstawoej za samo przeczytanie kilku zdan maja 6 a u mnie trzeba przeczytac i jeszcze odpowiedziec na pytania do tesktu ( bo ja stawiam ocene za rozumieniue tekstu czytanego a nie samo przeczytanie)
druga sprawa do dzienniki - dano nam oddzielnie dzienniki i niestety jestem zzmuszona wpisywac oceny dwa razy- najpierw do mojego dziennika, potem przepisywac oceny do trzech roznych dziennikow dzieciom z mojej grupy. nie wyobraam sobie sytuacji gdzie w gimnazjum :cry: jest np 10 oddzialow klas pierwszych i wtedy nauczyciel ma z kazdej klasy od a do j uczniow. jest zmuszony wziac wsztskie 10 dziennikow , odszukac swoich uczniow i wstawic im oceny - masakra...
kolejna sprawa wpisywanie tematow- u nas tematy wpisujemy tylko do dziennikow naszych. w dziennikach klas nie ma wpisanych tematow z jez angielskiego, przez co pewnie wychowawcy maja problem z podliczeniem frekwencji... totalny burdel za przeproszeniem. a dzuienniki ktore dostalismy sa okropne i nic mi sie tam nie mieści...
jakbys miala jeszcze jakies pytania, daaj znac

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: Podział na grupy

Postautor: Jolly Roger » 2010-01-15, 17:43

Z podziału na grupy zaawansowane i podstawowe korzystam od kilku lat. Zanim jeszcze MEN to zadekretował. Sobie chwalę. Dla rozwiania watpliwości pracuję w wiejskim zespole szkół SP i Gim.

Wolałabym aby pozostały normalne klasy,zwłaszcza, że przez ten semestr sprawę zagłaskiwano, mam wrażenie że nie wierzyli mi, że jest aż ta źle. Gdyby były klasy miałabym taki sam zestaw osób jak i inni nauczyciele przynajmniej łatwiej byłoby mi się przebić z problemami bo inni mieliby podobne.

Kumulacja silnych charakterów to niechybnie kłopoty. jesteś pedagogiem i musisz pokazać kto jest przewodnikiem stada. Odsyłam do teamtów o problemach wychowawczych. Nalezy o problemie rozmawiać z wychowawcami, pedagogiem szkolnym i sama dyrekcją. Kwestie wychowawcze to nie walka samotnego szeryfa, ale szeroka koalicja.

Normalne klasy to równanie do tych lepszych czy tych słabszych?

ala.forum pisze:niestety ocena ocenie bedzie nierowna, ale nie mamy na to wpływu. ja nie moge swoim uczniom postawic samych celujących tylko dlatego ze sa w zaawansowanej grupie, duzo od nich wymagam i czasami sie buntuja bo przeciez w grupie podstawoej za samo przeczytanie kilku zdan maja 6 a u mnie trzeba przeczytac i jeszcze odpowiedziec na pytania do tesktu ( bo ja stawiam ocene za rozumieniue tekstu czytanego a nie samo przeczytanie)

trudno się dziwić, ze sie buntują. Czy ty byś się nie buntowała gdyby stażyści otzrymywali większą pensje niż ci co pracuja od kilku lat i zajmujacy się kilkoma dodatkowymi projektami gdy stażysta tylko robi swoje pensum?

Naturalnym zachowaniem jest, że uczniowie będą chcieli być w grupie podstawowej. Zaawansowanie nie daje im w tej chwili zbyt wiele. Perspektywa kilkuletnia jest dla nich abstrakcyjna i niewiele znaczy.

W grupie zaawansowanej i podstawowej realizuje ten sam materiał. Zmieniam metody i rozszerzam jedynie niektóre aspekty tym zaawansowanym. Przecież egzamin będą pisać ten sam.
Wiem, ze niektóre tematy z zaawansowanymi zrobię w godzinę, a podstawowi potzrebują dwie albo trzy. Wtedy zaawansowani maja premię i lekcje o kulturze, projekty poszerzające słownictwo, karaoke, filmy po angielsku, piosenki, drama, turnieje. To wszystko jest ponad normę. Za to oceniam szóstkami wszak zrobili coś ponad normę.
We gonna ride the sea,

we pray to the wind and the glory

That's why we are raging wild and free


Wróć do „Języki obce”