Zbyt trudny materiał

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Ladybird_

Zbyt trudny materiał

Postautor: Ladybird_ » 2015-11-01, 10:56

Cześć!

Znalazłam się w dośc trudnej sytuacji i chciałabym się poradzić bardziej doświadczonych koleżanek jak w niej wybrnąć :) Od końcówki września uczę dzieci z klasy 5 (szkoła językowa). Wszystkie one są z tej samej klasy, lekcje odbywają sie u nich w szkole, więc wiedza mniej więcej podobna. No właśnie... Jest ona na poziomie przeciętnego 5-klasisty. Niby jest Present Simple, ale ciądle się myli, Present Continuous - ledwo coś świta, Past Simple - czarna magia. Podręcznik który mi narzucono (World Quest) przewiduje co 2-3 lekcje nowy czas! Zaraz będzie Past Continuous, potem za chwilę Present Perfect, Future Simple - boję się patrzeć co dalej. Staram się tumaczyć najlepiej jak potrafię, robimy masę zadań, ale efekty na sprawdzianie mizerne. Czy ktoś jest mi w stanie coś porazić? Nie ma mozliwości zmiany podręcznika, bo rodzice już kupili. Porzuciłam już ambicje zrealizowania całego, ale i tak boje się, że zostanie im sieczka z mózgu jak zacznę co chwilę wprowadzać te nowe czasy. A sprawdziany z działów musze przeprowadzać.

Dziękuję z góry za wszystkie rady.

Melizabeth
Posty: 402
Rejestracja: 2013-08-11, 15:45
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski, Język hiszpański
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: Zbyt trudny materiał

Postautor: Melizabeth » 2015-11-01, 11:37

Porozmawiałabym z rodzicami, np. poprosiłabym dzieci o adres mailowy. To NIE jest normalne, żeby dzieci w tym wieku opanowywały tyle czasów gramatycznych. I nie dziwię się, że efekty są mizerne, bo oprócz tego pewnie większość chodzi, bo rodzice chcą, a nie oni, więc tym bardziej się nie uczą. Raczej są na zajęciach, ale w domu nie popracują.
Uczę akurat 5 klasę w szkole, zaczęliśmy Present Continuous. Większość nauczyła się form, ale zapomniała już o Present Simple, nawet ci piątkowi. W przyszłym tygodniu zaczynamy różnicę między tymi czasami, i pewnie będzie masakra.

Ladybird_

Re: Zbyt trudny materiał

Postautor: Ladybird_ » 2015-11-01, 11:44

Dziekuję za odpowiedź! Sytuacja jest dla mnie podwójnie trudna, bo dopiero zaczęłam pracę w tej szkole, jestem poczatkującą nauczycielką i wiadomo - nie chcę problemów. Zwłaszcza, że dzieci twierdzą, że u poprzedniej Pani mialy same 5... Nie mam pojęcia jak to możliwe, bo korzystali z tego samego podręcznika, tylko poziom niżej. Znając "ambicję" autora, jestem pewna, że musiały tam być co najmniej 3-4 czasy. Uczniowie mówią, ze czasu Past Simple w ogóle w zeszłym roku nie było. Z Present Simple i Continuous też prawie nic nie pamietali. Nie wiem jak poprzednia Pani sobie radziła, pisala sprawdziany za nich, że mieli te 5?

oramge
Posty: 425
Rejestracja: 2013-11-22, 19:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski

Re: Zbyt trudny materiał

Postautor: oramge » 2015-11-02, 09:35

Rzeczywiście sytuacja bardzo trudna. Ja zastanowiłabym się nad dwoma aspektami: ty i uczniowie.
Jesteś na zastępstwie, nie wybrałaś podręcznika, musisz kontynuować, nie masz dużego doświadczenia, a chcesz przetrwać i nie stracić wiary w sens tej pracy. Co to znaczy szkoła językowa? Taka, którą obowiązuje podstawa programowa a uczniowie otrzymują świadectwa na drukach MEN, czy popołudniowa, prywatna? Odpowiedź na to pytanie pozwoli na zastanowienie się co zrobić dalej.

Ladybird_

Re: Zbyt trudny materiał

Postautor: Ladybird_ » 2015-11-02, 09:56

Dziekuję za odpowiedź. Jest to prywatna szkoła, do której dzieci chodzą popołudniami (z tą grupą mam zajecia 2 razy w tygodniu po 90 minut). Nie jestem na zastępstwie, tylko "przejęłam" tą grupę po poprzedniej Pani, bo tak u nas jest, że nauczyciel zmienia się grupie co roku. Tak chyba wymyśliło szefostwo szkoły, że na tym poziomie obowiązuje ten podręcznik. Inne grupy też go mają (wiem, musze popytać jak sobi z tym radzą).

oramge
Posty: 425
Rejestracja: 2013-11-22, 19:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski

Re: Zbyt trudny materiał

Postautor: oramge » 2015-11-02, 10:15

A więc moja intuicja była dobra.
Pierwsze rozwiązanie wymyśliłaś już sama. Popytać jak to robią inni. Nie masz wpływu na to co ustalają szefowie (ciekawa jestem na ile są praktykami?), ani na wybór podręcznika. Dwa razy w tygodniu po 90 minut to mnóstwo czasu i bardzo dużo można nauczyć, ale aż żal tych dzieci, że tyle gramatyki.
Teraz drugi aspekt: dzieci. Są to z pewnością dzieci zdolne, a może dzieci ambitnych i zamożnych rodziców, co nie zmienia faktu, że ich możliwości intelektualne i zdolność do myślenia abstrakcyjnego, która jest niezbędna do skutecznego pojęcia gramatyki nie jest jeszcze w pełni rozwinięta. Zatem moja sugestia jest następująca. Z podręcznika korzystaj tylko tyle ile musisz, zasygnalizuj czasy, jeśli musisz, na powtórce zrób test A, a na sprawdzianie grupę B. Testy również okrojone. Na ten moment nic innego do głowy mi nie przychodzi. Powodzenia :wink:

Ladybird_

Re: Zbyt trudny materiał

Postautor: Ladybird_ » 2015-11-02, 11:07

Dziękuję :)

Sprawdziany dołączone do podręcznika zawieraja sekcję słownictwa, gramatyki i czytania. Czytanie z miejsca odrzuciłam, bo jest dużo za trudne. Ze słownictwem dzieci radzą sobie dobrze - myślałam o tym, zeby powyrzucać część zadań gramatycznych tak zeby przewaga punktów była za słownictwo. W ten sposób powinna sie zwiększyć zdawalność :) Mam tylko trochę wyrzutów sumienia, że to byłoby maskowanie problemu.

Gramatykę staram się realizować w sposób możliwie atrakcyjny, jakieś gry, zabawy gramatyczne... Oczywiście jest też wałkowanie zadań, bo to chyba najefektywniejszy sposób, ale staram sie ich nie zanudzić na śmierć :)


Wróć do „Języki obce”