Bardzo ciekawą formą pracy jest symulacja możliwa niestety tylko do przeprowadzenia w klasach z dużą ilością godziny lub właśnie na kółku. Podstawą gry jest zmiana osobowości uczestników. Uczniowie losują kartki ze swoją nową osobowością lub (lepiej) z miejscem. Gdy grupa będzie na przykład tworzyć mieszkańców kamienicy, to uczniowie losują mieszkania, w których będą mieszkać, a sami tworzą swoje postaci. Trzeba wtedy narysować na arkuszu kamienicę i okazać im gdzie mieszkają. W kamienicy są mieszkania jedno i wieloosobowe (tu: rodziny), sklepik z oknem wystawowym i drugie pomieszczenie podobne do zagospodarowania (uczeń sam wymyśla). W takiej kamienicy sąsiedzi świadczą sobie grzeczności, organizują garden party, zostawiają kartki w drzwiach, piszą regulamin domu, wysyłają kartki i listy z wakacji,... Jest 1000 sposobów na przemycenie zadań z gramatyką w czasie zabawy. Oczywiście, nie musi być kamienica, może być cyrk, wyspa, wioska, miasteczko, ... Jest książka ze gotowymi scenariuszami zajęć w j. francuskim na 100%, myślę, że w innych językach też, tytuł "IMEUBLE" a autor niestety mi odleciał i nie chce wrócić:( Co do pracy z uczniami z klas maturalnych, to tę metodę też można stosować w symulacji przeżyć grupy pasażerów rozbitego samolotu w Alach (było takie zdarzenie), gdzie uczniowie będą dyskutować swoje decyzje co do dalszych kroków w rozwiązaniu danej sytuacji.
Polecam też kurs "Dyskusje, debaty, circept, ryba..." gdzie oprócz scenariuszy zajęć jest ponad 200 tematów do przeprowadzenia z uczniami wszystkich typów szkół:
http://www.otostrona.pl/eduznami.pl/index.php?p=2_4
Barbara Lewińska
http://www.otostrona.pl/eduznami.pl/-internetowe kursy przedmiotowo-metodyczne dla nauczycieli j. obcych
http://www.artelis.pl/artykuly/12362/pr ... kow-obcych