Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

poloniści, historycy, nauczyciele WOK, to miejsce dla Was

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: koma » 2009-05-24, 00:10

Ty na wszystko patrzysz przez pryzmat prawa - karty i rozporządzeń. A są przecież jeszcze zarządzenia kuratorium, dyrektora, jest teoria oświatowa - dydaktyka i metodyka nauczania.
Muszą być sprecyzowane wymagania - jakkolwiek je sie nazwie, pso czy inaczej. Jest pomiar, bo jest badanie wyników nauczania, są wizytacje, a wizytator prosi o PSo, plany dydaktyczne, protokoły, procedury i inne cudawianki.
Jest ocenianie zewnętrzne i staniny (chociaż o nich tez nie ma w karcie czy rozporządzeniu)
Jest interpretacja tych wyników i przeliczanie punktów na stopnie.
I to wszystko jest ściśle określone prawem niższej wagi.
Truizmem jest powtarzanie "a gdzie to jest napisane". Uczysz w szkole czy nie??Znasz jej rzeczywistość, czy tylko teoretyzujesz?

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: dushka » 2009-05-24, 08:38

koma pisze:uczeń zawsze powinien za to samo otrzymywać taką samą ocenę.


Bzdura.

Uczeń A jest zdrowy. Dostał za zadanie napisać charakterystykę Stasia Tarkowskiego, minimum 15 zdań. Napisał 10, dostał 3-.

Uczeń B jest uczniem opóźnionym, nie ma upośledzenia, ale jest na pograniczu. To samo zadanie, ale - jeśli samodzielnie napisze te 10 zdań, dostanie 4.

Nie da się oceniaż każdego ucznia tak samo, takie ocenianie byłoby dopiero niesprawiedliwe. I wcale nie chodzi tu o widzimisię czy sympatie nauczyciela.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: dushka » 2009-05-24, 10:23

E tam, ja pisałam PSO dla dzieciaków z 4-6 integracyjnych ;) Są ogólne zasady, które dotyczą wszystkich i tyle - nie dajmy się też zwariować. Wiadomo, że jeśli dziecko ma silną wadę wymowy, to nie będzie oceniane za sposób wypowiedzi ustnej, jeśli jest upośledzone lekko, to raczej pracy pisemnej nie będę oceniała pod względem ortograficznym - itd. I wiadomo, że nie będę wymagała idealnie stylistycznego wypracowania :D

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: koma » 2009-05-24, 12:02

miwues pisze:Nauczyciel w realizacji programu nauczania ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania,

Nie mówimy o metodach nauczania, ale o systemie oceniania.
miwues pisze:wyraźne uregulowania w rozp. MEN

Owszem, ale ogólne, dotyczące "całości" oceniania, a nie oceniania z polskiego czy matematyki.
miwues pisze:jak na gruncie obowiązującego prawa chciałabyś zmusić mnie (nie stosując mobbingu) do posiadania systemu oceniania identycznego z tym, który posiadają inni nauczyciele tego samego przedmiotu? Jak chciałabyś zmusić mnie do posiadania identycznych wymagań oraz tej samej skali procentowej czy identycznych wag ocen bieżących?
Po prostu zarządzeniem dyrekcji.Posiadanie tych dokumentów nie jest sprzeczne z rozporządzeniem (nie zrozum tylko, że jestem zwolenniczką kwitów!)
miwues pisze:Jak - będąc wizytatorem - chciałabyś zmusić mnie
Właśnie mam wizytatora! Żąda takich kwitów, a nieposiadających tegoż wpisuje cośtam...Nie wiem, co zrobi tym, którzy nie mają. Może "poleci" po dyrektorze??
miwues pisze:Czyli Twoim zdaniem mam uczyć tylko "pod egzamin"?

Nadinterpretujesz. Gdzie to napisałam???
miwues pisze:Prawo niższej rangi nie może być sprzeczne z prawem wyższej rangi.
Nie jest. W prawie wyższej rangi stoi, że nauczyciel powinien formułować wymagania i zapoznać z nimi ucznia. Nie zabrania formułowania ich na piśmie.
miwues pisze:Pomiarowcy zepsuli polską szkołę, w pogoni za mityczną obiektywnością oceny
Mierzenie było zawsze, kiedys wyrywkowo. A z tym, że obiektywizm oceniania wewnętrznego pozostaje w sferze teorii, zgadzam sie całkowicie. Zawsze wystąpi ocenianie społeczne.
dushka pisze:Bzdura.
Owszem...to, co piszesz. Chyba nie podejrzewasz, że w tej dyskusji ktoś nie wie o istnieniu opinii, orzeczeń oraz szkół specjalnych???

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: dushka » 2009-05-24, 12:30

Koma, zapędzasz się, nie pierwszy raz zresztą.

I tak, to, co pisałaś wcześnie daje powody, by przypuszczać, iż są nauczyciele nie liczący się z opiniami, orzeczeniami itd. ;)

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: koma » 2009-05-24, 13:12

dushka pisze:zapędzasz się, nie pierwszy raz zresztą.

Nie, wyrażam swoje zdanie. A że akurat bywa inne niż Twoje... :wink:
dushka pisze:tak, to, co pisałaś wcześnie daje powody, by przypuszczać, iż są nauczyciele nie liczący się z opiniami, orzeczeniami itd.

Owszem, są tacy nauczyciele i ja akurat być może również o tym pisałam. :wink:

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: koma » 2009-05-24, 15:33

miwues pisze:Metody nauczania to również metody sprawdzania i oceniania wiedzy uczniów.

Wybacz, ale nie :D
Metody nauczania to sposób nauczania, czyli przekazywania wiedzy uczniowi różnymi sposobami - klasycznymi lub nowoczesnymi.
miwues pisze:Samo posiadanie nie jest sprzeczne. Natomiast wymóg posiadania dokumentów identycznych, jak mają inni nauczyciele - to już inna bajka.

Też nie jest sprzeczny - rozporządzenie nie mówi, że każdy powinien mieć inny dokument, autorski. Raczej wręcz odwrotnie - wobec oceniania zobiektywizowanego... :P
Ale nauczyciele mogą chcieć mieć takie same kryteria oceniania, bo to dużo ułatwia. Kiedyś miałam taką sytuację, że rodzin narobił afery, że tamta pani nauczycielka to dawała dopuszczający za 10 błędów ortograficznych, a ta to jakaś osa: jedynkę daje już za 7.
Dalej: wszyscy nauczyciele danego przedmiotu realizują tę samą podstawę i ten sam program. Wykaz treści, za które uczeń dostaje określoną ocenę, powinien być ten sam.
W końcu są uczniowie drugoroczni...no i przychodzą młodzi nauczyciele (przecież od tego się zaczęła cała ta dyskusja), którzy ze sformułowaniem kryteriów po prostu sobie nie poradzą.
I żeby była jasność: mówię z pozycji polonistki (założycielka wątku tez jest polonistką i to jej odpowiedziałam, gdy pytała o te nieszczęsne kryteria) - dla nas pso to wielokartkowa pozycja, a samo ocenianie nie takie proste, jak w przypadku innych przedmiotów.
Podsumowując: posiadanie takiego samego pso jest po prostu wygodne dla wielu stron.
Ostatnio zmieniony 2009-05-24, 15:39 przez koma, łącznie zmieniany 2 razy.

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: koma » 2009-05-24, 15:35

miwues pisze:Żąda PSO? Zapytałaś o podstawę prawną?

Jest nią zarządzenie dyrekcji.
(ja nie zapytałam, bo nie mnie kontrolował) :P

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: koma » 2009-05-25, 23:16

Wszystkie Twoje sądy kręcą się wokół prawa. Tak, jak by nie istniały wszelkie koncepcje i teorie pedagogiczne i metodyczne. Jak by nie było psychologii i teorii skutecznego działania pedagogicznego. Jak by nie było naukowych badań, stwierdzających, jakie czynniki niosą sukces dydaktyczny, ani organizacji pracy szkoły - by uczyć lepiej i łatwiej. Jak byś nic nie słyszał o roli oceny w kształceniu i wychowaniu. Jak by uczeń nie był człowiekiem, tylko przedmiotem działania szkoły, która go bije po łapach, gdy upomina sie o swoje prawa.

Dlatego zapytałam Cię kiedyś, czy jesteś nauczycielem - praktykiem.

Bo mam wrażenie, na podstawie tego, co mówisz, że ucznia traktujesz przedmiotowo, a ustawę i rozporządzenia (nawet najgłupsze), to dla Ciebie jedyne wskazówki dla nauczyciela.
A przecież pedagogika to nauka humanistyczna - tu powinno się dostrzegać człowieka, nie tylko regulować prawem jego funkcjonowanie.

Myślę, że już nie wiemy, od czego ta dyskusja sie zaczęła, więc proponuję ją skończyć.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: dushka » 2009-05-26, 07:46

Przyjęłabym kryterium 10 błędów na dopa za jedyne słuszne, bowiem uczeń z prawdziwą dysleksją ma niejako prawo do takich błędów. Czy też nawet uczeń zaniedbany, który jednakże wykazuje duże chęci pracy.
Przyjęłabym kryterium 7 błędów na ndst za słuszne, ponieważ każdy zdrowy uczeń powinien pracować.

:devil:

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: dushka » 2009-05-26, 08:30

Miwues - może być i za 3 błędy jedynka ;) Zależy, kto układa system oceniania. No i - jeśli ma dyktando, w którym można zrobić 30 błędów, i mam dyktando, w którym można zrobić 12 błędów - to powinnam to zróżnicować, prawda?

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: koma » 2009-05-26, 08:50

miwues pisze:Dyskusja zaczęła się do Twojego stwierdzenia:
ocenianie nie jest sprawą indywidualną - wszystkie polonistki powinny pracować na tych samych kryteriach

Tak twierdzę, bo uważam, że to jest korzystne dla wszystkich. Tak podpowiedziałam przyszłej nauczycielce.
miwues pisze:Nie masz prawa ich do tego zmuszać.
Nigdy tak nie twierdziłam! Rzeczywiście w mojej szkole dziewczyny pracują na moim pso, ale same chciały.
miwues pisze:To, że ktoś ma inne poglądy na ocenianie, nie oznacza, że traktuje ucznia przedmiotowo i nie dostrzega w nim człowieka.
Ja to napisałam na podstawie wszystkich innych Twoich wypowiedzi.
Które kryterium przyjęłabyś za jedynie poprawne i dlaczego?

W moim pos "stoi" ocena niedostateczna za 7 błędów. Nigdy nie zmieniam tej ilości!! Uczeń musi mieć jasna informację, co - za ile. Zawsze.
Oczywiście, jak zauważa dushka, teksty dyktand mogą miec różną trudność i wymagają dostosowania kryteriów. Niekoniecznie...rolą nauczyciela jest dostosowanie trudności tekstu , a nie dostosowywanie kryteriów.
(Oczywiście pomijam tu uczniów z dys...których oceniam inaczej, a dysortografików nie oceniam za dyktanda w ogóle - chociaż nie zwalniam ich z pracy nad ortografią).

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: dushka » 2009-05-26, 08:55

Koma, ale jeśli tekst nie jest dostosowany, kryteria mogą ulec zmianie w stosunku do konkretnych uczniów - przypadków. Nie jest to błędem.

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: koma » 2009-05-26, 16:52

miwues pisze:
koma pisze:W moim pso "stoi" ocena niedostateczna za 7 błędów.

A ja bym chciał, żeby poloniści byli bardziej wymagający. Szkoła i tak już prawie niczego nie uczy. ;)

Skalę ocen mamy od 1 do 5 (na 6 robię rzeczy dodatkowe, nie dyktuję całej klasie dyktanda trudnego). Siedem błędów bardzo ładnie wpisuje się w tę skalę. :D

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Rozkład nauczania, plan wynikowy - j.polski

Postautor: koma » 2009-05-26, 16:53

miwues pisze:Szkoła i tak już prawie niczego nie uczy. ;)

Ty też nie??
Skąd ta pozycja 'obok'?? :wink:


Wróć do „Przedmioty humanistyczne”