Egzamin gimnazjalny - lektury

poloniści, historycy, nauczyciele WOK, to miejsce dla Was

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Egzamin gimnazjalny - lektury

Postautor: dushka » 2008-04-27, 17:25

Zależy, z jakiego programu się korzysta - z jakiego podręcznika.

Awatar użytkownika
eoine
Posty: 49
Rejestracja: 2007-09-10, 20:42
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Egzamin gimnazjalny - lektury

Postautor: eoine » 2008-04-28, 17:11

W porządku, obecnie podstawa programowa nie narzuca podziału lektur na klasy, zapędziłam się. Niemniej w każdym programie nauczania za obowiązkowe są przyjęte te same tytuły, bo przecież to jest ustalone przez ministerstwo [swoją drogą - znowu szykuje się zmiana spisu lektur].
Nie zmienia to jednak faktu, że nauczyciele co najmniej jedną z tych pozycji powinni omówić przed egzaminem gimnazjalnym... i chyba naprawdę nie trzeba pisać, dlaczego.

akinomka
Posty: 276
Rejestracja: 2006-04-13, 10:54

Re: Egzamin gimnazjalny - lektury

Postautor: akinomka » 2008-04-28, 19:56

Ja mam zaplanowane te lektury na trzecią klasę gimnazjum, ale na pewno omówimy je w pierwszym semestrze. Dziwię się, że tak ważnych lektur niektórzy nauczyciele przed egzaminem nie omówili.
Aby zacząć biegać, trzeba najpierw nauczyć się chodzić.

otaka
Posty: 149
Rejestracja: 2008-01-23, 12:32

Re: Egzamin gimnazjalny - lektury

Postautor: otaka » 2008-04-29, 22:40

ann pisze:mówiąć kolokwialnie, przerobić.

Dokładnie tak. Wszystkie lektury zostały już wystarczająco przerobione przez swoich autorów. Tak mawiała moja polonistka. Na zajęciach lekcyjnych można je najwyżej omawiać. :D
W ubiegłym roku zdaje się było wypracowanie dotyczące ogrodów i uczniowie też mieli problemy, bo okazało się, że nie potrafią odnaleźć konkretnych przykładów w literaturze i sztuce. No cóż, zawsze można powiedzieć, że nauczyciel "nie przerobił". Ale uczniowie też niewiele czytają sami z siebie. I to chyba główny powód niepowodzeń.
otaka

Boguś
Posty: 278
Rejestracja: 2007-09-12, 19:27

Re: Egzamin gimnazjalny - lektury

Postautor: Boguś » 2008-04-30, 06:02

Wina jest tylko i wyłącznie nauczycieli, którzy do egzaminu nie przerobili lektur.
W takiej sytuacji również matematyk mógłby powiedzieć " nie zdązyłem zrealizować tematu kuli " - proszę tego zadania nie sprawdzać ", albo fizyk, który nie przerobił prądu i też miałby życzenie, aby jego uczniom tego zadania nie sprawdzać.

samanta
Posty: 1
Rejestracja: 2008-04-29, 19:38
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Egzamin gimnazjalny - lektury

Postautor: samanta » 2008-04-30, 10:30

Jestem tu nowa, ale prześledziłam wątek. Przykro stwierdzić- uważam, że winni są nauczyciele Można oczywiście opowiadać , że zostały jeszcze dwa miesiące roku szkolnego i miałoby to jakiś sens,gdyby w temacie charakterystyki chodziło o bohatera jednej lektury, a nie dwóch.

butterfly
Posty: 11
Rejestracja: 2008-04-30, 22:23
Kto: uczeń
Przedmiot: Historia sztuki
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Egzamin gimnazjalny - lektury

Postautor: butterfly » 2008-04-30, 23:22

U mnie akurat wszystko wyszło ok... Obie lektury omawialiśmy w 3 klasie i dodam, że strasznie byliśmy źli na nauczycielkę od polskiego bo zadawała sporo wypracowań wtedy. Ponadto przed egzaminem powtarzaliśmy ogólnikowo lektury z gimnazjum, najważniejszych bohaterów, w jakich tematach możemy je wykorzystać itp. I przydało się :)

catchmeifyoucan
Posty: 182
Rejestracja: 2007-11-01, 19:25

Re: Egzamin gimnazjalny - lektury

Postautor: catchmeifyoucan » 2008-05-01, 22:01

przecież to tylko i wyłącznie wina szkół... nie zostały w nich przerobione owe lektury no to mówi się trudno... uczniowie trafią do gorszych liceów... tak bywa... zaciska się zęby i żyje się dalej...
"Forgive your enemies but never forget their names" Kennedy

Awatar użytkownika
kallys
Posty: 95
Rejestracja: 2007-08-13, 23:36

Re: Egzamin gimnazjalny - lektury

Postautor: kallys » 2008-05-20, 19:34

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 26 lutego 2002 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

(Dz. U. z 2002r. nr 51, poz. 458 i zmiany w: 2003 r. nr 210, poz. 2041; 2005 r. nr 19, poz. 165; 2006 r. nr 228, poz. 1669; 2007 r. nr 157, poz. 1100 i nr 171, poz. 1211)

/stan prawny na dzień 1.09.2007 r. /

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615) zarządza się, co następuje:


Lektura
1. Wybrane utwory z klasyki światowej:
Biblia (w tym Pieśń nad Pieśniami, Hymn św. Pawła o miłości, Apokalipsa - fragmenty); Homer - Iliada lub Odyseja (fragmenty); Sofokles - Antygona; Pieśń o Rolandzie; William Szekspir - Romeo i Julia; Miguel Cervantes - Don Kichote (fragmenty); Karol Dickens - Opowieść wigilijna; Antoni Czechów - Śmierć urzędnika; Antoine de Saint Exupéry - Mały Książę; Ernest Hemingway - Stary człowiek i morze.
2. Wybrane utwory z klasyki polskiej:
Bogurodzica; Arkady Fiedler - Dywizjon 303; Aleksander Kamiński - Kamienie na szaniec; Melchior Wańkowicz - Ziele na kraterze; Miron Białoszewski - Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty); Jan Kochanowski - pieśń Czego chcesz od nas, Panie... oraz wybrane fraszki i treny; Ignacy Krasicki - wybrane bajki i jedna z satyr; Adam Mickiewicz - Ballady i romanse, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (fragmenty); Henryk Sienkiewicz - Krzyżacy, Aleksander Fredro - Zemsta; Bolesław Prus - Kamizelka; Juliusz Słowacki - Balladyna; Stefan Żeromski - Syzyfowe prace; Zofia Kossak-Szczucka - Bursztyny.
3. Wybór liryki XIX wieku, wybór poezji XX wieku (w tym utwory Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Czesława Miłosza, ks. Jana Twardowskiego).
4. Wybór nowelistyki XIX i XX wieku (w tym co najmniej jeden utwór pozytywistyczny).
5. Wybrane utwory współczesnej prozy polskiej i dramatu.
6. Wybrane utwory o dorastaniu, w tym powieści dla młodzieży (np. Małgorzaty Musierowicz lub Ireny Jurgielewiczowej).
7. Przykłady literatury regionalnej, wkład literatury regionalnej do ogólnopolskiej skarbnicy literackiej.
8. Przykłady literatury biograficznej i pamiętnikarskiej (Paweł Zuchniewicz - Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża; Karolina Lanckorońska - Wspomnienia wojenne).
9. Wybrane z czasopism i prasy codziennej teksty publicystyczne, informacyjne, reklamowe.
10. Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela, w tym literatura popularna (co najmniej jeden w każdej klasie).
11. Inne składniki kultury (przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne, przekazy ikoniczne, poezja śpiewana).

.......


Wróć do „Przedmioty humanistyczne”

cron