Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: linczerka » 2014-02-10, 22:40

Peonia pisze:Cała klasa nie zmieści się do pracowni, bo ciasno, więc każą nam dzielić klasę na grupy i z tą jedną grupą prowadzić zajęcia społecznie.

A w karcianki Peonio?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: edzia » 2014-02-11, 16:39

Mnie martwią komputery, bo od 5 lat prowadzę 1 godzinę społecznie zaj. komputerowych ze względu na to, że pracownie mamy z 15 stanowiskami komputerowymi, a klasy liczebnie są duże, ok. 30 osób.
Niech siedzą po dwie osoby przy jednym stanowisku komputerowym. To nie twoja wina i nie twój problem, że jest za mało komputerów albo że nie ma pieniędzy na podział na grupy.

Peonia pisze:Cała klasa nie zmieści się do pracowni, bo ciasno, więc każą nam dzielić klasę na grupy i z tą jedną grupą prowadzić zajęcia społecznie.
Jeśli już każą dzielić na grupy, to muszą zapłacić! Nie ma innej możliwości! Nie można tez takich lekcji prowadzić jako karcianki.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: linczerka » 2014-02-11, 16:46

edzia pisze:Nie można tez takich lekcji prowadzić jako karcianki.

No tak. Nie można.
edzia pisze:Jeśli już każą dzielić na grupy, to muszą zapłacić!

A tak nie można, a robią.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: edzia » 2014-02-11, 17:01

linczerka pisze:A tak nie można, a robią.
Do czego zmierzasz?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: linczerka » 2014-02-11, 17:12

Edziu, tylko do tego, że słyszy się coraz częściej o paranormalnych sytuacjach w szkołach. Jak u Peonii.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: edzia » 2014-02-11, 17:40

Ano, słyszy się. Ja napisałam, jak być powinno. Z punktu widzenia prawa. Często jest tak, że dyrektorzy udają, że nie znają przepisów prawnych, bo tak im jest wygodniej, bo w ten sposób podlizują się wójtowi czy burmistrzowi oszczędną polityką finansową.

Dopiero zdecydowany sprzeciw nauczyciela (tu: żądanie wypłaty pieniędzy za przepracowane godziny) "uświadamia" im prawo. Wtedy łaskawie zasięgną porady prawnej i stwierdzą, że jednak należy zapłacić, ewentualnie znaleźć inne prawne rozwiązanie.

Dlatego radzę, by zażądać za owe pięć lat wstecz zapłaty (oczywiście pisemnie). Zakładam, że tematy w dzienniku wpisywane były oddzielnie w obu grupach, co jest dowodem na przeprowadzone lekcje. Jednak skutecznie można się domagać zapłaty tylko do trzech lat wstecz.

Albo można też nadal wspierać finanse gminne.

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: Peonia » 2014-02-11, 17:50

Problem jest taki, ze salki komputerowe są małe, gdzieś na oko 5m x 3m, nie ma więc możliwości dostawienia krzeseł. Z grupą 12-15 osób pracuje się dobrze, ale z 30 to byłaby masakra. Liczyłam więc, jak otwierałam plik projektu, że pomyślą o tym iż dzieci małe też powinny mieć spełnione dobre warunki nauki, jak dzieci na drugim etapie i wyżej. Stale denerwuje mnie to, że te dzieci traktują jak maluszków do zabawy, gdy tymczasem umysł dziecka jest bardzo chłonny, że na starcie w edukacji trzeba inwestować, a nie tylko potem.

Po ostatniej radzie pedagogicznej i danych hmm...statystycznych podsumowujących radę jeszcze bardziej się zmartwiłam, bo w szkole mamy prawie 1/3 dzieci z opiniami PPP, a najwięcej w klasach młodszych. Co się teraz dzieje?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: linczerka » 2014-02-11, 18:20

Peonia pisze:Co się teraz dzieje?

Na razie się ciesz.
Peonia pisze: w szkole mamy prawie 1/3 dzieci z opiniami PPP

Będzie więcej od września.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: Peonia » 2014-02-11, 18:47

Tak myślisz? Strach się bać. Jak ma być gorzej to ja dziękuję. Ja obecnie mam 20 osób w klasie 1, a 10 z opiniami, a 16 osób uczęszcza na zajęcia w ramach pomocy PPP. A klasa nie jest integracyjna, tylko zwykła.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: linczerka » 2014-02-11, 18:56

Prawa rozwojowe sześciolatka są nie do przeskoczenia (mowa, słuch fonematyczny, grafomotoryka - tu głównie problemy z pisaniem w ograniczonym polu, wystąpią problemy społeczne i emocjonalne). 2-3 miesiące na wstępie I klasy to niewiele czasu do przygotowania dzieci do podjęcia nauki czytania i pisania. W zerówce miały na to rok.
Pożyjemy, zobaczymy.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: dushka » 2014-02-26, 10:31

I tak naprawdę w 3 lata będzie trzeba zrobić 4 lata, bo etapu rozwojowego się nie przeskoczy i ten rok, zabrany dzieciakom, musi być gdzieś upchnięty. A zrobienie tych 4 lat w 3 jest nierealne.

Ja nie dość, że współczuję maluchom, to jeszcze potem nauczycielom którzy dostaną 4 klasy.

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: Peonia » 2014-02-26, 13:24

Myślę, że źle rozumujesz, ponieważ masz na względzie starą a nie nową podstawę programową, czyli porównujesz związane z nimi wymagania. Przyzwyczailiśmy się do dużych wymagań w stosunku do siebie i do ucznia, i trudno przestawić nasze myślenie na wymagania w nowej podstawie programowej. A one są zubożone już od 2008 roku, gdy nowa podstawa weszła w życie. Bo ona właśnie była dostosowywana wówczas do dziecka 6-letniego. Dlatego litery wprowadzane są cały rok szkolny w klasie 1, dlatego nie ma w klasie 1 gramatyki i ortografii, dlatego nie ma liczenia sposobem pisemnym (pod kreską), mnożenia do 100, liczby niewiadomej i nawiasów w klasie 3 itp... można by tu jeszcze sporo wymienić. To wszystko przeniesiono na drugi etap kształcenia. I z takim rozumowaniem powinny zacząć się liczyć nauczyciele kolejnych etapów kształcenia.

Co otrzymamy w wyniku takich działań? Wiadomo!

Sytuacja się pogorszy, jak do szkół wejdzie na "amen" e-podręcznik. Już mamy mnóstwo dzieci tzw. komputeroholików żyjących w wyimaginowanym, wirtualnym świecie, posługujących się skrótami myślowymi i pojęciowymi. Dzieci, które ciężko zachęcić do czytania książek i sklecenia kilku poprawnie zbudowanych zdań, dzieci, których jedyną książką w domu jest właśnie podręcznik. Już teraz gdziekolwiek pójdziesz, do sklepu, do biura, to panienka z "okienka" nie potrafi obliczyć prostych sum na kartce, czy też w głowie, bo robi to za nią komputer. Będzie jeszcze gorzej...

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: dushka » 2014-02-26, 20:43

Dlaczego źle? Zabiera się dziecku CAŁY rok. Niezbędny w jego rozwoju. Na dzień dzisiejszy wyjdzie dziecko w 3 klasie słabo przygotowane do wymagań 4 klasy. Bo tego roku brak jednak.

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: Peonia » 2014-02-26, 21:26

Myślę, że nie brak w klasach młodszych, bo klasa 1 była jakby powtórzeniem klasy "0". Mniejsze wymagania w klasach 1-3, potem również w klasach 4-6, dalej gimnazjum. Trudności pojawią się w szkole ponadgimnazjalnej, bo pojęcia trudne, a rozum nie taki jak trzeba. Szkoda tylko dzieciństwa jako całości, bo dzieci wcześniej będą musiały iść do pracy, zmagać się z trudami życia, światem dorosłych, którego tak naprawdę nie znają i nie rozumieją.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Projekt zmian w podstawie programowej klas 0-3

Postautor: dushka » 2014-02-26, 21:28

A wiesz, jaki idiotyczny argument niedawno przeczytałam? że dzięki temu że młodsze dzieci idą do szkoły to będą miały szansę przy zagranicznych stypendiach, gdzie startują młodsi studenci :D jakby ten rok studentowi robił AŻ taką różnicę :roll:


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”

cron