Niebieska (mogę tak? ), w 1 części Naszego Elementarza tematów* jest 63, a dni szkolnych - po odliczeniu DEN i rozpoczęcia i 11 Listopada - bodajże 47, czyli tak naprawdę zostaje ci 2 tygodnie z hakiem na zagospodarowanie (63-47=16). Ja sobie mniej więcej tak tematy zrobiłam (czasem ośrodek jest tygodniowy, od pon do pt, czasem dłużej/krócej, więc podaję ośrodki + tematy, DOPISKI W NAWIASIE TYLKO INFORMACYJNIE):
JESTEM UCZNIEM:
Rozpoczęcie roku szkolnego
To my!
Nasza klasa
Mój plecak
Jak się uczyć?
MOJA SZKOŁA
Kto pracuje w naszej szkole? (nazwa i adres szkoły, pomieszczenia, pracownicy)
Miło i bezpiecznie (bezpieczeństwo w szkole i na boisku, zasady porządkowe)
Figury geometryczne
Bezpieczna droga do szkoły
Znaki drogowe
WAKACYJNE WSPOMNIENIA
Album wakacyjnych wspomnień (wprowadzenie A, a)
Wakacyjne skarby (utrwalenie A, a)
Lato lalki Lilki (wprowadzenie L, l)
Gdy świeci słońce (zabawy na dworze, utrwalenie L, l)
W czasie deszczu dzieci się nudzą (temat o zabawkach dzieci, wprowadzenie liczby 1)
CZARY JESIENI
O! Jesień! (wprowadzenie litery O, o, zmiany w przyrodzie)
Złota polska jesień (barwy jesieni, utrwalenie O, o)
Jesienna szaruga (zmienna jesienna pogoda, ubiór odpowiedni do pogody, wprowadzenie liczby 2, pojęcie liczby pojedynczej i mnogiej)
Pani jesień w darze niesie (drzewa i ich liście/nasiona)
Na straganie w dzień jesienny (warzywa)
WEEKEND
Jesienią, jesienią sady się czerwienią (owoce)
Klasowy Dzień Chłopaka (zabawy tematyczne, konkursowe, wprowadzenie liczby 3)
W RODZINNYM GRONIE
M jak mama
Spotkanie z lekturą – „Nasza mama czarodziejka” (wprowadzenie + i -)
Spotkanie z lekturą – „Nasza mama czarodziejka”
WEEKEND
T jak tata
Moja najbliższa rodzina (utrwalenie litery, T, t)
I jak irys (zawody rodziców)
Świętowanie w rodzinnym gronie (wprowadzenie liczby 4, daty świąt: Dzień Babci, Dziadka, Mamy, Taty, Dziecka, urodziny/imieniny)
ZWIERZĘTA WOKÓŁ NAS
Ptaki w mieście (nazwy, po co są, dokarmianie)
WEEKEND
O wróbelku Elemelku – poznajemy E, e.
DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ
Domowi przyjaciele (zwierzęta hodowane w domu – chomik, kanarek/papuga, pies, świnka morska, królik, kot, utrwalenie E, e)
W krainie kotów (wprowadzenie K, k, wygląd i zwyczaje kotów)
Dzikie koty (wprowadzenie litery Y, y, przegląd dzikich kotów, różnice między nimi, gdzie żyją)
ABY BYĆ ZDROWYM
Ruch to zdrowie (wprowadzenie liczby 5, dlaczego ruch jest ważny, czasownik)
Wiem, co jem (wprowadzenie litery J, j, piramida żywieniowa
Z wizytą u lekarza (utrwalenie J, j, różni lekarze + zawody medyczne)
Ile ważę, ile mierzę? (porównywanie i ważenie)
DACH NAD GŁOWĄ
W domu smoka (wprowadzenie litery S, s)
WEEKEND
Gdzie żyją zwierzęta? (domy zwierząt)
Dom, chatka czy jurta? (wprowadzenie litery D, d)
Kto tworzy domy? (zawody budowlane, opis budynku)
Bajka o trzech świnkach
WODA SKARBEM ZIEMII
Gdzie raki zimują? (wprowadzenie litery R, r, woda – pojęcia rzeka, morze, staw, jezioro, ocean)
WEEKEND
Wodne doświadczenia (doświadczenia z wykorzystaniem wody, stany skupienia, utrwalenie R, r)
Woda to życie (wprowadzenie litery W, w, znaczenie wody dla życia)
Wędrówki kropli wody (utrwalenie W, w, obieg wody w przyrodzie)
Kropla do kropli (zabawy matematyczne)
ULA MIESZKA NA WSI
Ula i ule (wprowadzenie U, u, życie i zwyczaje pszczół)
WEEKEND (i tu przed i po 11 listopada zostawiłam wolne dni, bo nie wiem, jak będziemy szli do szkoły i kiedy zrealizować coś tematycznego, jakieś symbole narodowe czy coś)
Dzień Niepodległości
Pracowity jak pszczółka (utrwalenie U, u, obowiązki domowe i szkolne)
Wiejskie podwórko (wprowadzenie Ó, ó, zwierzęta na wsi)
WEEKEND
Co na wsi, a co w mieście? (utrwalenie Ó, ó, porównanie miasta i wsi)
Matematyka w wiejskiej zagrodzie (zabawy matematyczne)
ZIMNO< CORAZ ZIMNIEJ
Ptaki przylatują, ptaki odlatują (wprowadzenie litery P, p, wędrówki ptaków)
Obserwujemy pogodę (kalendarz pogody, prognoza pogody)
Jak nie dać się chorobie?
WEEKEND
Moda na chłodne dni
Doświadczenia z ciepłem i zimnem
Kwadrat ma cztery rogi
ŚWIAT WKOŁO NAS
Nos u weterynarza (wprowadzenie N, n, zawód weterynarz)
Nos wącha czy widzi? (zmysły)
WEEKEND (i tu zaczyna się grudzień, ale ośrodek tematyczny ten sam jeszcze)
Temat lekcji GRUDZIEŃ
Zmysły na 5 (wprowadzenie liczby 5)
C jak cytryna (wprowadzenie C, c, smaki)
Kiedy zmysły zawodzą (język migowy, Braille)
----------------------------------------------------------
Jak widzisz, są dni kiedy skaczę po książce - np. wprowadzenie w 1 części podręcznika liczb jest tylko do 4 i to później, niż zaczęłam, ale... stwierdziłam, że to liczenie w zakresie 5 - co i tak dzieci robią w przedszkolu, ( moja córa teraz w 3latkach do 10 liczyła normalnie na zajęciach - przeliczała) to nie jest filozofia wielka, a przynajmniej dzieciaki będą nabierać biegłości w myśleniu matematycznym.
No i po każdej nowo poznanej literze robię dzień z jej utrwaleniem.
I pamiętaj, że to, co podane jako temat w książce wcale nie musi być twoim tematem ani też nie musi być realizowane jednego dnia
