Klasa 6latków - jak to zacząć?

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Bastet
Posty: 48
Rejestracja: 2009-09-01, 21:43
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: Bastet » 2014-07-28, 15:29

Możemy tutaj wylewać żale, ale na dobrą sprawę niewiele wskóramy bo ktoś kto myśli, że jest najmądrzejszy podjął decyzję bez pytania.
Rozumiem wszystkie za i przeciw. Wiele rzeczy mi się nie podoba i sprawia, że mam obawy co do tego roku. Też bym chciała, żeby moje dzieciaczki miały wszystko najładniejsze, najnowsze, kolorowe i przyjemne. Ale tak sobie myślę, że mogę biadolić ile wlezie ale może zamiast tego lepiej znaleźć jakieś plusy tej sytuacji i podręcznika. Marudziłam na podręcznik od samego początku przez co wzrastał mój stres. Teraz strategie zmieniłam, korzystając z luźniejszego okresu w przedszkolu staram się dobrze przygotować na ten rok, kompletując materiały które mogą mi się przydać, piosenki/kserówki itp. rozpisuję sobie tematy i spisuję pomysły. Zmiana podejścia wiele daje. A chyba tylko to nam w danej sytuacji zostaje bo przecież boku sobie nie wyrwiemy ;/

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: iluka » 2014-07-28, 15:47

NiebieskiKoralik pisze: obawy budzi mój brak doświadczenia i brak pomocy
Rozumiem Cię doskonale. Jak zaczynałam pracę - też tak miałam.
Nawet jeszcze gorzej - wcale nie było gotowców, netu, ksera :mrgreen: :wall: ... i dałam radę :) Tym bardziej dacie radę i Wy :lol:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
NiebieskiKoralik
Posty: 56
Rejestracja: 2014-05-31, 19:14
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: łódzkie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: NiebieskiKoralik » 2014-07-28, 19:21

iluka pisze:Rozumiem Cię doskonale. Jak zaczynałam pracę - też tak miałam.


Uff... Już myślałam, że tylko ja tak panikuję i że to nie jest do końca normalne :wink:

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: dushka » 2014-07-28, 19:22

Iluka, różnica taka, że wówczas nie było takiej papierologii ;)

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: dushka » 2014-07-28, 19:58

Mnie strasznie w ogóle drażni to, że podręcznik jest ograniczony. Z jednej strony daje sporą dowolność w ukłądaniu tematów, ale - skoro mam to łączyć w jakieś ośrodki tematyczne - to jednak nie do końca mam wolną rękę, a dobór treści w podręczniku jest... nudny. Nic tam nie ma twórczego, nic.

Lavender
Posty: 34
Rejestracja: 2014-07-12, 21:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: małopolskie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: Lavender » 2014-07-28, 20:09

A jaka macie strategie np z cyframi? Jak dla mnie to dluuuzo za wolno wszystko idzie i do grudnia chciałabym operować 1-5 ( o ile dzieciaki bedą bezproblemowe). Zamierzam szybciej cyfry wprowadzać i nie wiem czy robić to w sposób oderwany od elementarza, na kserowkach i w zeszytach i utrwalić tylko kiedy elementarz tam dobiegnie czy skakać. Np te trzy świnki wciąż na d operują i przydałoby sie d wcześniej wprowadzić ale to koliduje z tekstami itp :-/

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: dushka » 2014-07-28, 20:17

Lavender, kopiuję to co na 2 stronie podałam ;)

w 1 części Naszego Elementarza tematów* jest 63, a dni szkolnych - po odliczeniu DEN i rozpoczęcia i 11 Listopada - bodajże 47, czyli tak naprawdę zostaje ci 2 tygodnie z hakiem na zagospodarowanie (63-47=16). Ja sobie mniej więcej tak tematy zrobiłam (czasem ośrodek jest tygodniowy, od pon do pt, czasem dłużej/krócej, więc podaję ośrodki + tematy, DOPISKI W NAWIASIE TYLKO INFORMACYJNIE):

JESTEM UCZNIEM:
Rozpoczęcie roku szkolnego
To my!
Nasza klasa
Mój plecak
Jak się uczyć?

MOJA SZKOŁA
Kto pracuje w naszej szkole? (nazwa i adres szkoły, pomieszczenia, pracownicy)
Miło i bezpiecznie (bezpieczeństwo w szkole i na boisku, zasady porządkowe)
Figury geometryczne
Bezpieczna droga do szkoły
Znaki drogowe

WAKACYJNE WSPOMNIENIA
Album wakacyjnych wspomnień (wprowadzenie A, a)
Wakacyjne skarby (utrwalenie A, a)
Lato lalki Lilki (wprowadzenie L, l)
Gdy świeci słońce (zabawy na dworze, utrwalenie L, l)
W czasie deszczu dzieci się nudzą (temat o zabawkach dzieci, wprowadzenie liczby 1)


CZARY JESIENI
O! Jesień! (wprowadzenie litery O, o, zmiany w przyrodzie)
Złota polska jesień (barwy jesieni, utrwalenie O, o)
Jesienna szaruga (zmienna jesienna pogoda, ubiór odpowiedni do pogody, wprowadzenie liczby 2, pojęcie liczby pojedynczej i mnogiej)
Pani jesień w darze niesie (drzewa i ich liście/nasiona)
Na straganie w dzień jesienny (warzywa)

WEEKEND

Jesienią, jesienią sady się czerwienią (owoce)
Klasowy Dzień Chłopaka (zabawy tematyczne, konkursowe, wprowadzenie liczby 3)


W RODZINNYM GRONIE
M jak mama
Spotkanie z lekturą – „Nasza mama czarodziejka” (wprowadzenie + i -)
Spotkanie z lekturą – „Nasza mama czarodziejka”

WEEKEND

T jak tata
Moja najbliższa rodzina (utrwalenie litery, T, t)
I jak irys (zawody rodziców)
Świętowanie w rodzinnym gronie (wprowadzenie liczby 4, daty świąt: Dzień Babci, Dziadka, Mamy, Taty, Dziecka, urodziny/imieniny)

ZWIERZĘTA WOKÓŁ NAS
Ptaki w mieście (nazwy, po co są, dokarmianie)

WEEKEND

O wróbelku Elemelku – poznajemy E, e.
DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ
Domowi przyjaciele (zwierzęta hodowane w domu – chomik, kanarek/papuga, pies, świnka morska, królik, kot, utrwalenie E, e)
W krainie kotów (wprowadzenie K, k, wygląd i zwyczaje kotów)
Dzikie koty (wprowadzenie litery Y, y, przegląd dzikich kotów, różnice między nimi, gdzie żyją)


ABY BYĆ ZDROWYM
Ruch to zdrowie (wprowadzenie liczby 5, dlaczego ruch jest ważny, czasownik)
Wiem, co jem (wprowadzenie litery J, j, piramida żywieniowa
Z wizytą u lekarza (utrwalenie J, j, różni lekarze + zawody medyczne)
Ile ważę, ile mierzę? (porównywanie i ważenie)

DACH NAD GŁOWĄ
W domu smoka (wprowadzenie litery S, s)

WEEKEND

Gdzie żyją zwierzęta? (domy zwierząt)
Dom, chatka czy jurta? (wprowadzenie litery D, d)
Kto tworzy domy? (zawody budowlane, opis budynku)
Bajka o trzech świnkach


WODA SKARBEM ZIEMII

Gdzie raki zimują? (wprowadzenie litery R, r, woda – pojęcia rzeka, morze, staw, jezioro, ocean)

WEEKEND

Wodne doświadczenia (doświadczenia z wykorzystaniem wody, stany skupienia, utrwalenie R, r)
Woda to życie (wprowadzenie litery W, w, znaczenie wody dla życia)
Wędrówki kropli wody (utrwalenie W, w, obieg wody w przyrodzie)
Kropla do kropli (zabawy matematyczne)

ULA MIESZKA NA WSI
Ula i ule (wprowadzenie U, u, życie i zwyczaje pszczół)

WEEKEND (i tu przed i po 11 listopada zostawiłam wolne dni, bo nie wiem, jak będziemy szli do szkoły i kiedy zrealizować coś tematycznego, jakieś symbole narodowe czy coś)


Dzień Niepodległości

Pracowity jak pszczółka (utrwalenie U, u, obowiązki domowe i szkolne)
Wiejskie podwórko (wprowadzenie Ó, ó, zwierzęta na wsi)

WEEKEND
Co na wsi, a co w mieście? (utrwalenie Ó, ó, porównanie miasta i wsi)
Matematyka w wiejskiej zagrodzie (zabawy matematyczne)


ZIMNO< CORAZ ZIMNIEJ
Ptaki przylatują, ptaki odlatują (wprowadzenie litery P, p, wędrówki ptaków)
Obserwujemy pogodę (kalendarz pogody, prognoza pogody)
Jak nie dać się chorobie?

WEEKEND

Moda na chłodne dni
Doświadczenia z ciepłem i zimnem
Kwadrat ma cztery rogi

ŚWIAT WKOŁO NAS
Nos u weterynarza (wprowadzenie N, n, zawód weterynarz)
Nos wącha czy widzi? (zmysły)

WEEKEND (i tu zaczyna się grudzień, ale ośrodek tematyczny ten sam jeszcze)

Temat lekcji GRUDZIEŃ

Zmysły na 5 (wprowadzenie liczby 5)
C jak cytryna (wprowadzenie C, c, smaki)
Kiedy zmysły zawodzą (język migowy, Braille)

----------------------------------------------------------
Jak widzisz, są dni kiedy skaczę po książce - np. wprowadzenie w 1 części podręcznika liczb jest tylko do 4 i to później, niż zaczęłam, ale... stwierdziłam, że to liczenie w zakresie 5 - co i tak dzieci robią w przedszkolu, ( moja córa teraz w 3latkach do 10 liczyła normalnie na zajęciach - przeliczała) to nie jest filozofia wielka, a przynajmniej dzieciaki będą nabierać biegłości w myśleniu matematycznym.

No i po każdej nowo poznanej literze robię dzień z jej utrwaleniem.

I pamiętaj, że to, co podane jako temat w książce wcale nie musi być twoim tematem ani też nie musi być realizowane jednego dnia :D

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: dushka » 2014-07-28, 20:30

Jeszcze jedno - nieprzemyślany jest układ treści w książce, teraz robię właśnie sobie poprawki do tematów i P jest w listopadzie, jest temat o ptakach, o odlotach - tyle, że tak naprawdę w listopadzie to 99% ptaków odleciało! i zdecydowanie bardziej temat o odlotach ptaków pasuje w okolicach lekcji o jesieni, czyli pod koniec września.

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: iluka » 2014-07-28, 20:55

dushka pisze:Iluka, różnica taka, że wówczas nie było takiej papierologii
To na pewno. oprócz tego, że przez trzy lata musiało się pisać /podkreślam - pisać wymyślone przez siebie - bo przepisać nie było za bardzo skąd/ konspekty. Dzień w dzień. Na każdą lekcję. Raz w tygodniu w formie elaboratów... z przykładami przewidywanych odpowiedzi uczniów. Codziennie rano być przynajmniej pół godziny wcześniej w szkole i zanieść do dyrekcji do kontroli/wglądu.
Ech, łza się w oku kręci :roll:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: dushka » 2014-07-28, 21:05

Iluka, no to mieliście nadgorliwą dyrekcję :D

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: iluka » 2014-07-28, 22:16

dushka pisze:Iluka, no to mieliście nadgorliwą dyrekcję :D
Nie. Wszyscy tak mieli. No, może poza tymi elaboratami. Taki kaprys lokalny.
Konspekty na każdą lekcję się pisało do egzaminu na mianowanego.
Aha, i jeszcze jedno. Żadnego opiekuna stażu. Żadnej pomocy. Żadnej gotowizny. A wszyscy Cię obserwują... Jak tez sobie poradzi? Nada się czy odpadnie? Swoista selekcja naturalna. Ale kto ją przeszedł, może się śmiać ze zmian programowych, podręcznikowych - poradzi sobie na pewno :lol:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: dushka » 2014-07-28, 22:25

No to kaprys lokalny, ale nie wszędzie tak było - jestem z nauczycielskiej rodziny ;) no i od dziewczyn w pracy wiem - owszem, dzień w dzień konspekty w trakcie trwania stażu na kontraktowego. Potem nie. A wcześniej to też różnie, tzn. przed wprowadzeniem egz. stażowych.

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: iluka » 2014-07-28, 22:36

dushka pisze:przed wprowadzeniem egz. stażowych.
Właśnie o tych zamierzchłych czasach piszę :D W trzecim roku pracy zdawało się egzamin na mianowanego. i do tego momentu obowiązywały wszystkich konspekty. Przeprowadzało się 2 lekcje przed komisją: dyrektor, wizytator-metodyk z wojewódzkiego ośrodka, przedstawiciel organu prowadzącego /wtedy inspektor oświaty/ i przewodniczący ogniska ZNP. Oprócz tego przegląd całej dokumentacji od pierwszego dnia pracy i kuratoryjne badanie wyników nauczania w dwóch losowo wybranych klasach.

Piszę to "ku pokrzepieniu serc" wszystkich zdających na nowych zasadach ze stopniami awansu.
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: dushka » 2014-07-28, 22:38

A widzisz, moja mama jeszcze starsze pokolenie ;) gdzie mianowanie dostawało się z urzędu, bez takich akcji.

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 402
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: ms.elephant » 2014-07-28, 23:26

dushka pisze:gdzie mianowanie dostawało się z urzędu,


Dopytaj mamy, co oznacza dla niej słowo "z urzędu". Z tego co wiem, to właśnie tak się mówiło, mianowanie jest z urzędu. Nie było egzaminów w dzisiejszym stylu, ale tak jak pisze iluka prowadziło się lekcję pokazową, na której byli przedstawiciele "organów wyższych" ;) I jak najbardziej konspekty obowiązkowo pisało się do czasu mianowania. W naszym województwie także ;)


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”