Uprawnienia do nauczania przedmiotów przyrodniczych

tu dyskutują nauczyciele geografii, przyrody, biologii, fizyki i chemii

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Olek2017
Posty: 1
Rejestracja: 2017-12-03, 18:44
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka, Chemia, ...
Lokalizacja: mazowieckie

Uprawnienia do nauczania przedmiotów przyrodniczych

Postautor: Olek2017 » 2019-04-05, 17:57

Skończyłem biologię z tytułem magistra, podyplomowe przygotowanie pedagogiczne, studiuję obecnie geografię (1 rok II stopnia) i mam zamiar podyplomowo skończyć chemię. Czy po skończeniu wymienionych studiów zdobędę uprawnienia do nauczania biologii, geografii, chemii w liceum?

Awatar użytkownika
Multifachlehrer
Posty: 50
Rejestracja: 2018-07-30, 02:41
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język niemiecki, Łacina, ...
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Uprawnienia do nauczania przedmiotów przyrodniczych

Postautor: Multifachlehrer » 2019-05-11, 02:41

Olek2017 pisze:Skończyłem biologię z tytułem magistra, podyplomowe przygotowanie pedagogiczne, studiuję obecnie geografię (1 rok II stopnia) i mam zamiar podyplomowo skończyć chemię. Czy po skończeniu wymienionych studiów zdobędę uprawnienia do nauczania biologii, geografii, chemii w liceum?



Szanowny Panie,
aby móc uczyć w liceum ogólnokształcącym, należy ukończyć studia magisterskie (jednolite / II stopnia) na danym kierunku (tu: Biologia) i posiadać przygotowanie pedagogiczne (realizowane w ramach specjalizacji nauczycielskiej na danym kierunku lub ukończyć studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego). Potem uprawnienia do nauczania inny przedmiotów można uzyskiwać poprzez studia tradycyjne (I i/lub II stopnia / jednolite magisterskie) lub podyplomowe.

Uczelnie wyższe mają prawo do tworzenia własnych kierunków, w oparciu o standardy kształcenia nauczycieli wydane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW). W 2012 r. wprowadzono nowe standardy kształcenia nauczycieli - także w zakresie kształcenia na studiach podyplomowych.
Obowiązują następujące zasady:
- absolwent studiów licencjackich lub inżynieryjnych (I stopnia) z przygotowaniem pedagogicznym po ukończeniu studiów podyplomowych uzyskuje uprawnienia do nauczania w szkole podstawowej (w wypadku niektórych kierunków także w przedszkolu);

- absolwent studiów magisterskich (II stopnia / jednolitych) z przygotowaniem pedagogicznym po ukończeniu studiów podyplomowych uzyskuje uprawnienia do nauczania we wszystkich typach szkół.

Jednak uczulam na to, aby zwrócić uwagę na nazwę i program danego kierunku studiów podyplomowych, czy przygotowują one do nauczania na:
a) wszystkich etapach edukacyjnych (np.: „Chemia”, „Chemia w szkole”, „Nauczanie chemii w szkole”, „Nauczyciel chemii w szkole” - specjalnie używa się określenie „w szkole”);
b) konkretnym etapie edu. lub w określonym typie szkoły (np. „Chemia w szkole podstawowej”, „Nauczyciel chemii ”„Nauczanie chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej”, czy też sama „Chemia”.

Ale nie można się skupiać wyłącznie na samej nazwie studiów podyplomowych. Trzeba też przeanalizować program studiów / wykaz przedmiotów, jaki będzie na odwrocie świadectwa (obowiązkowo przed podjęciem studiów, aby nie było rozczarować i problemów). Może się na przykład okazać, że z wykazu ewidentnie wynika, że to kierunek „nastawiony” na uczenie w szkole podstawowej. Wtedy wspomniane wcześniej zasady będą mieć wątpliwe zastosowanie, ponieważ zabraknie modułu dydaktyki chemii w LO i poszerzonych treści przedmiotowych, które są w LO (a niekoniecznie muszą być w SP, dlatego uczelnia nie ujęła takich treści na podyplomówce).

Wracając do zadanego przez Pana pytania - tak, po ukończeniu wymienionych kierunków będzie Pan posiadał pełne uprawnienia do nauczania Biologii, Geografii oraz Chemii w liceum ogólnokształcącym.

Dodam także, że jeszcze przez następne trzy lata (do końca funkcjonowania 3-letniego LO i 4-letniego T) z Pana kwalifikacjami będzie można również uczyć przedmiotu uzupełniającego Przyroda w kl. II i III. W 4-letnim LO i 5-letnim T nie ma już bowiem w ramówkach przedmiotu Przyroda.
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii, etyki, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, HiT-u, WOS-u, techniki

Oligofrenopedagog, Terapeuta autyzmu

Arteterapeuta, Muzykoterapeuta

Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli określanych przez MNiSW oraz w kwalifikacjach wymaganych przez MEN


Wróć do „Przedmioty przyrodnicze”