Czy takie dziecko może i powinno się uczyć w szkole specjalnej?

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Tytthy
Posty: 8
Rejestracja: 2020-04-21, 20:18
Kto: rodzic
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: podkarpackie

Czy takie dziecko może i powinno się uczyć w szkole specjalnej?

Postautor: Tytthy » 2023-09-12, 16:53

Moja córka ma duże trudności w nauce. IQ na poziomie 75 z czego jej zdolności umysłowe rozwijają się w różnym tempie. Jednak ogólny wynik wychodzi na poziomie 75 . Sporo zaniżają jej deficyty które wskazują na lekkie upośledzenie. A inne zdolności są na przykład na dolnym progu przedziału wyników przeciętnych. Dla mojej córki w 4 klasie szkoła to męczarnia jej główne trudności to
1. Z matematyki nie umie podstaw z klas młodszych bo nie zdołała się nauczyć
2. Czyta w sposób płynny ale robi to w wolnym tempie
3 . Ma duże trudności z zapamiętaniem materiału a nawet jak cokolwiek zapamięta to zaraz zapomina
4 . Umie pisać ale robi przy tym dużo błędów
5. W 4 klasie podstawówki dostaje oceny dopuszczające nawet jeśli się uczy . Z matematyki ma jedynki.
6 . Język obcy to już inny wymiar.

Poradnia nie da jej orzeczenia bo po za niskim IQ i trudnościami w nauce nie ma innych problemów. Chociaż wydaje mi się że ostatnio rówieśnicy jej dokuczają i robi się coraz bardziej zamknięta w sobie. Prawdopodobnie teraz robicie ze mnie matkę potwora która dziecko chce umieścić w szkole dla znacznie ograniczonych ale w sumie to nawet nie wiem jak wygląda szkoła specjalna i czy w 4 klasie podstawówki można tam dziecko przenieść. Dodatkowo widzę jak się męczy i płacze nad zadaniami. Dobrnęła to 4 klasy tylko dlatego że pani ją przepychała i mówiła że jeszcze dogoni rówieśników ale do tej pory tak się nie stało.

Maugo
Posty: 6
Rejestracja: 2024-02-29, 10:15
Kto: rodzic
Lokalizacja: łódzkie

Re: Czy takie dziecko może i powinno się uczyć w szkole specjalnej?

Postautor: Maugo » 2024-02-29, 13:02

Szkoła specjalna przyjmie dzieci (za stroną prawo):
- niesłyszących i słabosłyszących;
- niewidomych i słabowidzących;
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją (choć ja usłyszałam, a mam dziecko z afazją rozwojową motoryczną, że bez niepełnosprawności sprzężonej lub bez orzeczenia o niepełnosprawności intelektualnej przynajmniej na poziomie lekkim)
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym.

Więc, jeśli dziecko nie ma orzeczonego nic z tych rzeczy, to i tak może się do szkoły specjalnej nie dostać Ja też miałam problem. Córka ma afazję rozwojową motoryczną - chodzi już do 5. klasy, ale ma od kilku lat odpowiednie opinie z PPP, od 2 lat orzeczenie o niepełnosprawności, a końcem 2023 przeszła dodatkowe badania i orzeczono o lekkim stopniu niepełnosprawności intelektualnej jako wtórnej wobec afazji (na skutek problemów z komunikacją werbalną i nauką nawet tych podstawowych rzeczy). Niestety, jesteśmy już na tym etapie, że wiemy, że brnięcie dalej w edukację, gdzie po prostu leci się z materiałem, czy ktoś nadąża, czy nie, po prostu nie zawsze ma sens. Gdybyśmy nie trafiali ciągle na mur w diagnozowaniu, moglibyśmy podjąć decyzję o szkole specjalnej już przed 4. klasą albo i po 1.

Czy oprócz badań w Poradni robiła Pani jeszcze dziecku inne badania? Rozumiem, że lekarz widywał dziecko choćby przy okazji szczepień i bilansów - mówił coś, gdy zgłaszała Pani swoje wątpliwości? Czy dziecko ma też problemy z mową? Jąkanie, niewyraźna mowa...?

Myślę, że trzeba by się wystarać o jakąś diagnozę. W szkole co roku jest jednak ciężej: materiał jest trudniejszy. Potem dochodzą nowe przedmioty - biologia, geografia, w kolejnych klasach chemia i fizyka, o drugim języku obcym nie wspominając.
Proszę spróbować porozmawiać w szkole z wychowawcą, psychologiem i pedagogiem, pokazać to, co Pani dostała z Poradni (pismo, opinię po badaniach), może podpowiedzą, co robić.

Maugo
Posty: 6
Rejestracja: 2024-02-29, 10:15
Kto: rodzic
Lokalizacja: łódzkie

Re: Czy takie dziecko może i powinno się uczyć w szkole specjalnej?

Postautor: Maugo » 2024-02-29, 13:07

Maugo pisze:Szkoła specjalna przyjmie dzieci (za stroną prawo):
- niesłyszących i słabosłyszących;
- niewidomych i słabowidzących;
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją (choć ja usłyszałam, a mam dziecko z afazją rozwojową motoryczną, że bez niepełnosprawności sprzężonej lub bez orzeczenia o niepełnosprawności intelektualnej przynajmniej na poziomie lekkim nie przyjęliby mi dziecka do szkoły specjalnej)
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym.

Więc, jeśli dziecko nie ma orzeczonego nic z tych rzeczy, to i tak może się do szkoły specjalnej nie dostać Ja też miałam problem. Córka ma afazję rozwojową motoryczną - chodzi już do 5. klasy, ale ma od kilku lat odpowiednie opinie z PPP, od 2 lat orzeczenie o niepełnosprawności, a końcem 2023 przeszła dodatkowe badania i orzeczono o lekkim stopniu niepełnosprawności intelektualnej jako wtórnej wobec afazji (na skutek problemów z komunikacją werbalną i nauką nawet tych podstawowych rzeczy). Niestety, jesteśmy już na tym etapie, że wiemy, że brnięcie dalej w edukację, gdzie po prostu leci się z materiałem, czy ktoś nadąża, czy nie, po prostu nie zawsze ma sens. Gdybyśmy nie trafiali ciągle na mur w diagnozowaniu, moglibyśmy podjąć decyzję o szkole specjalnej już przed 4. klasą albo i po 1.

Czy oprócz badań w Poradni robiła Pani jeszcze dziecku inne badania? Rozumiem, że lekarz widywał dziecko choćby przy okazji szczepień i bilansów - mówił coś, gdy zgłaszała Pani swoje wątpliwości? Czy dziecko ma też problemy z mową? Jąkanie, niewyraźna mowa...?

Myślę, że trzeba by się wystarać o jakąś diagnozę. W szkole co roku jest jednak ciężej: materiał jest trudniejszy. Potem dochodzą nowe przedmioty - biologia, geografia, w kolejnych klasach chemia i fizyka, o drugim języku obcym nie wspominając.
Proszę spróbować porozmawiać w szkole z wychowawcą, psychologiem i pedagogiem, pokazać to, co Pani dostała z Poradni (pismo, opinię po badaniach), może podpowiedzą, co robić.

Maugo
Posty: 6
Rejestracja: 2024-02-29, 10:15
Kto: rodzic
Lokalizacja: łódzkie

Re: Czy takie dziecko może i powinno się uczyć w szkole specjalnej?

Postautor: Maugo » 2024-02-29, 13:08

Maugo pisze:
Maugo pisze:Szkoła specjalna przyjmie dzieci (za stroną prawo):
- niesłyszących i słabosłyszących;
- niewidomych i słabowidzących;
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją (choć ja usłyszałam, a mam dziecko z afazją rozwojową motoryczną, że bez niepełnosprawności sprzężonej lub bez orzeczenia o niepełnosprawności intelektualnej przynajmniej na poziomie lekkim nie przyjęliby mi dziecka do szkoły specjalnej)
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym.

Więc, jeśli dziecko nie ma orzeczonego nic z tych rzeczy, to i tak może się do szkoły specjalnej nie dostać Ja też miałam problem. Córka ma afazję rozwojową motoryczną - chodzi już do 5. klasy zwykłej masówki, ale ma od kilku lat odpowiednie opinie z PPP, od 2 lat orzeczenie o niepełnosprawności, a końcem 2023 przeszła dodatkowe badania i orzeczono o lekkim stopniu niepełnosprawności intelektualnej jako wtórnej wobec afazji (na skutek problemów z komunikacją werbalną i nauką nawet tych podstawowych rzeczy). Niestety, jesteśmy już na tym etapie, że wiemy, że brnięcie dalej w edukację, gdzie po prostu leci się z materiałem, czy ktoś nadąża, czy nie, po prostu nie zawsze ma sens. Gdybyśmy nie trafiali ciągle na mur w diagnozowaniu, moglibyśmy podjąć decyzję o szkole specjalnej już przed 4. klasą albo i po 1.

Czy oprócz badań w Poradni robiła Pani jeszcze dziecku inne badania? Rozumiem, że lekarz widywał dziecko choćby przy okazji szczepień i bilansów - mówił coś, gdy zgłaszała Pani swoje wątpliwości? Czy dziecko ma też problemy z mową? Jąkanie, niewyraźna mowa...?

Myślę, że trzeba by się wystarać o jakąś diagnozę. W szkole co roku jest jednak ciężej: materiał jest trudniejszy. Potem dochodzą nowe przedmioty - biologia, geografia, w kolejnych klasach chemia i fizyka, o drugim języku obcym nie wspominając.
Proszę spróbować porozmawiać w szkole z wychowawcą, psychologiem i pedagogiem, pokazać to, co Pani dostała z Poradni (pismo, opinię po badaniach), może podpowiedzą, co robić.


Wróć do „Kształcenie specjalne i klasy integracyjne”