dobry podręcznik

tu możesz porozmawiać z kolegami, zadać pytanie nauczycielom

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

bolian
Posty: 3
Rejestracja: 2013-04-10, 16:51
Lokalizacja: lubelskie

dobry podręcznik

Postautor: bolian » 2013-04-10, 17:00

Witam,
jestem rodzicem szesnastolatka, który obecnie jest w I klasie liceum ogólnokształcącym. Syn bardzo skarży się na podręcznik z języka niemieckiego - 'Infos' wydawnictwa Pearson. Syn wraz z klasą podjął inicjatywę, prosząc nauczyciela niemieckiego o zmianę podręcznika w II klasie. Podręczniki są bardzo drogie - na rok wychodzi ok. 80 złotych, poza tym są to podręczniki 'ciężkie' czyli trudne dla uczniów. Przeglądałem część stron i muszę zgodzić się z opinią dziecka. Nie ma objaśnień, zadania są nieciekawe. Nauczyciel nie zgodził się na zmianę podręczników, twierdząc, że zostały one zaakceptowane na ciąg kształcenia tj 3 lata. Byłem u pani wicedyrektor i potwierdziła to zdanie.

Dziwi mnie w tym wszystkim to, że przecież podręczniki powinny być dla dzieci, nie dla rodziców, ani nauczycieli. Nauczyciel z kolei twierdzi, że 'dla nas [nauczycieli] podręczniki wydają się być ok' - fajnie, ale skoro takie rewelacje są zglaszane od wszystkich klas danego rocznika, powinno to dać coś do myślenia. Nauczyciel, zdenerwowany pytaniami o zmianę podręcznika, sprawdził zadanie domowe i wystawił same niedostateczne, prócz dwóch osób, które zrobiły te zadania. Dzieci mówiły, że w podręczniku nie jest nic dopowiedziane, jak to zrobić, a niemiecki dla nich - czyli na poziomie podstawowym, zaczęli dopiero w gimnazjum - jest trudny.Nie chodzi mi już o te jedynki, bo wiadomo, dzieci mogą coś czasem zakłamywać. Mam jednak do Was, nauczycieli, pytanie: czy można zmienić podręcznik w trakcie toku kształcenia (czyli w tym wypadku od przyszłego roku), czy nie? Bardzo zależy na tym, i rodzicom uczniów, i uczniom, którzy chcą zdawać mature z tego przedmiotu. Proszę o odpowiedzi.

Pozdrawiam i dziękuję za wysłuchanie.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: dobry podręcznik

Postautor: linczerka » 2013-04-10, 17:55

bolian pisze:czy można zmienić podręcznik w trakcie toku kształcenia

Z tym jest trudno. U nas nie wolno.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

bolian
Posty: 3
Rejestracja: 2013-04-10, 16:51
Lokalizacja: lubelskie

Re: dobry podręcznik

Postautor: bolian » 2013-04-10, 18:21

Dzięki wielkie za odpowiedź.
Rozmawiałem z vice-dyrektor no i też powiedziała, że nie wolno.
Zastanawia mnie tylko, dlaczego. Czyżby tajne umowy z wydawnictwami, o których ostatnio tak głośno? Kiedy dziecko zapytało się o to nauczyciela, wybuchnął i wpisał naganę za naganne zachowanie na lekcji, więc nie wiem, jak to w końcu z tym jest. A uczniowie nie chcą na tych książkach pracować.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: dobry podręcznik

Postautor: linczerka » 2013-04-10, 19:34

bolian pisze:Czyżby tajne umowy z wydawnictwami, o których ostatnio tak głośno?

Zarejestrowałeś się jako nauczyciel, a tego nie wiesz?
Za zmianą podręcznika idzie zmiana programu nauczania. Zmieńcie podręcznik, zmieńcie program i nanieście aktualizacje do nowego programu, przy czym uzasadnijcie do kuratorium modyfikację nowego programu nauczania. Podajcie na tacy nauczycielowi, to może się zdecyduje o to powalczyć.
Najprościej tłumacząc: w podstawie programowej np. po trzeciej klasie podstawówki (jest po pierwszej i po trzeciej, po drugiej nie ma) uczeń ma coś tam umieć. W niektórych programach to coś robione jest w klasie II, w niektórych w klasie III. I tak to jest ułożone w podręcznikach. Zmieniając jeden na drugi trzeba to wszystko przekopać i zrobić to, co napisałam powyżej.
Bardziej ogólnie i prościej nie potrafię wytłumaczyć.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

bolian
Posty: 3
Rejestracja: 2013-04-10, 16:51
Lokalizacja: lubelskie

Re: dobry podręcznik

Postautor: bolian » 2013-04-10, 19:43

Serio zarejestrowałem się jako nauczyciel? Nie miałem zielonego pojęcia!

Rozumiem wyjaśnienie, wiem, o co chodzi, spróbuję coś z dzieckiem wykombinować, ale czy wyjdzie - nie wiem. Dzięki raz jeszcze.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: dobry podręcznik

Postautor: vuem » 2013-04-10, 20:02

bolian pisze:Rozmawiałem z vice-dyrektor no i też powiedziała, że nie wolno.


Nie rozumiem dlaczego.

Skoro nie wolno zmienić, to też nie wolno uczyć z dwóch albo materiałów "niepodręcznikowych"?
Czy można jeden podręcznik skończyć w środku roku i zacząć następny?

Jak się ma do tego możliwość zatwierdzenia własnego planu, skoro istniejące na rynku podręczniki przecież nie muszą go realizować.

W praktyce, nie widzę problemu z taka zmianą, nie musi mieć wpływu - negatywnego - na realizację ani programu nauczania ani podstawy programowej.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: dobry podręcznik

Postautor: haLayla » 2013-04-10, 20:30

bolian pisze:niemiecki dla nich - czyli na poziomie podstawowym, zaczęli dopiero w gimnazjum - jest trudny


Abstrahując od wątku głównego. Zauważyliście, że język niemiecki nigdy nie cieszył się szczególną popularnością w szkole? Zawsze się go gdzieś tam nauczało, ale tak trochę po macoszemu i rezultaty nauki były dużo gorsze niż przy angielskim. Z czego to wynika? Z tego, że o wiele łatwiej o kontakt z kulturą anglosaską, bo i filmy i muzyka i cała ta oprawa kulturowa jest głównie anglosaska? Czy może z jakiejś po prostu niechęci do niemieckiego?
<3

Nel
Posty: 3
Rejestracja: 2013-04-14, 15:21
Kto: student
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: dobry podręcznik

Postautor: Nel » 2013-04-14, 15:27

Wydaje mi się, że powszechna niechęć do niemieckiego wynika z 2 rzeczy: 1) mniejszego kontaktu na codzień (ile osób nauczyło się angielskiego z gier, a ile w ten sposób niemieckiego? :wink: ) 2) co za tym idzie, nauka jezyka wymaga większego wysiłku. Ta sama sytuacja bardzo czesto dotyczy drugiego języka, jakim by on nie był - francuski, hiszpański, włoski, niemiecki - mówię na podstawie obserwacji własnych. Ponadto kiedyś drugi język nie liczył się do średniej, co tym bardziej zniechęcało do podjęcia próby nauczenia się języka. Ja tam niemiecki uwielbiam, ale zaczęłam się go uczyć w 2kl sp, co zmienia perspektywę w stosunku do osób, które przewaznie zacyznają w 1 gimnazjum.


Wróć do „Kącik uczniowski”