Chodzi o dziecko z trudnościami w nauce które ma 11 lat. Wygląda to tak. Z opinii dostarczonej ze szkoły wynika że uczennica wywiązuje się ze swoich obowiązków. Osiąga niskie wyniki w nauce. Wykazuje trudności w komunikowaniu się z otoczeniem. W wyniku przeprowadzonego badania psychologicznego stwierdza się rozwój umysłowy w granicach inteligencji niższej niż przeciętna (dolny próg przedziału) rozwój nieharmonijny przewaga myślenia słwono - logicznego nad myśleniem praktycznym. Deficyty występują w analizie i syntezie materiału wzrowkoego wyobraźni i wizualizacji przestrzennej myśleniu przyczynowo - skutkowym w oparciu o materiał graficzny oraz umiejętności organizowania materiału wzrowkoego w większe całości. Nieco lepiej rozwinięte są spostrzegawczość, wiadomości, rozumienie norm i zasd społecznych, rozumowanie arytmetyczne, zdolności językowe oraz trwałość pamięci werbalnej. Jedynie zdolności do abstrahowania oraz tempo uczenia się wzrokow - ruchowego przyjmują wynik przeciętny. W porównaniu z wcześniejszym badaniem uczennica lepiej funkcjonuje emocjonalnie. Chętnie opowiada o sobie swoich odczuciach i potrzebach. W dalszym ciągu ma trudności z odniesieniem się w grupie rówieśniczej. Potem żeby się nie rozpisywać to napisze tak na badaniu pedagogicznym stwierdzono dobre tempo szybkiego nazywnia brak deficytu fonologicznego czytanie w przeciętnym tempie poziom graficzny pisma bez zastrzeżeń trudności z zapamiętaniem i rozumieniem czytanego tekstu dużą ilość błędów wypracowania na temat, formułując wypowiedzi pisemne posługuje się potocznym stylem, braki z matematyki sięgają klas niższych. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do inwidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ze względu na obniżony rozwój umysłowy, obniżony rozwój wielu funkcji poznawczych oraz liczne braki programowe.
1. Obniżyć wymagania do minimum
2. Pozostawić więcej czasu na opanowanie materiału
3. Włączyć do zajęć wyrównawczych
4. Doceniać wysiłek wkładany w nauke a nie tylko efekty
5. Skupić się na mocnych stronach i rozwijać zainteresowania dziecka
6. Przy odpowiedzi naprowadzić na właściwy tok myślenia
7. Zadawać pytania w prostrzej formie i unikać trudnych pojęć 8. Włączyć do grupy rówieśniczej po przez np. projekty w małej grupie
Zalecenia dla rodziców
1. Zachęcać do częstego czytania
2. Sprawdzać poziom opanowania materiału
3. Pomagać w nauce i odrabianiu prac domowych
4. Stworzyć warunki do rozwoju zainteresowań dziecka
5. Zaleca się aby dziecko miało kontakt z rówieśnikami poza szkołą
Stosowanie się do zaleceń nic nie pomaga. Dziecko ma takie trudności jakie miało.