Naprawmy edukację

tu rozmawiamy o wszystkim czasami poważnie, czasami z przymrużeniem oka

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: vuem » 2015-07-03, 18:10

Łosoś pisze:e, co ja się skarżę...i tak będzie tak samo, nie mam na to wpływu. I nikt nie pomoże, każdy ma to gdzieś, od MEN po ..każdego.


No nie każdy ... poza Tobą w tej szkole nikt inny nie wyraża dezaprobaty niepotrzebną biurokracją?

Łosoś
Posty: 613
Rejestracja: 2013-10-05, 10:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: łódzkie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: Łosoś » 2015-07-03, 18:28

Wszyscy. Ale każdy się boi. Nigdzie nie ma pracy, więc każdy siedzi cicho i tylko ludzie między sobą gadają. Bywali odważniejsi, którzy zgłaszali wnioski- o kant stołu. Ochrzany tylko -za przeproszeniem- dostawali i dalej było, jak jest. Wyżej nikt nie poskarży, bo to oznacza koniec kariery w tym grajdołku.

Ja tylko chciałam się dowiedzieć, czy ta ilość papierologii jest normalna i czy tak jest też w innych szkołach...

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: vuem » 2015-07-03, 18:33

Łosoś pisze:Wszyscy. Ale każdy się boi. Nigdzie nie ma pracy, więc każdy siedzi cicho i tylko ludzie między sobą gadają. Bywali odważniejsi, którzy zgłaszali wnioski- o kant stołu. Ochrzany tylko -za przeproszeniem- dostawali i dalej było, jak jest. Wyżej nikt nie poskarży, bo to oznacza koniec kariery w tym grajdołku.

Ja tylko chciałam się dowiedzieć, czy ta ilość papierologii jest normalna i czy tak jest też w innych szkołach...


Rozumiem, kiedyś miałem z czymś podobnym do czynienia.
Z doświadczenia mogę jedynie doradzić maksymalizację zużycia klawiszy ctrl-C oraz ctrl-V. Da się... ;)

Taka nadgorliwość biurokratyczna była dość powszechna w okresie reformy nr ileś-tam, gdy powstawały gimnazja, potem bywały fale mody na ewaluacje, takie, czy śmakie raportowanie dokonań.
Wydaje mi się, że ta moda zanika... bądź dobrej myśli ;) kadencja dyrekcji nie trwa wiecznie.

Burakowa
Posty: 180
Rejestracja: 2015-03-20, 07:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: Burakowa » 2015-07-03, 18:37

Dzięki...u nas moda nie zanika...papierów coraz więcej i 8-godzinne rady pedagogiczne (! czy to NORMALNE????), taka narada już po 3 godzinach zwala z nóg i powoduje ogólną nienawiść do szkoły...

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: vuem » 2015-07-04, 08:16

Burakowa pisze:Dzięki...u nas moda nie zanika...papierów coraz więcej i 8-godzinne rady pedagogiczne (! czy to NORMALNE????), taka narada już po 3 godzinach zwala z nóg i powoduje ogólną nienawiść do szkoły...


Ile macie klas?

Łosoś
Posty: 613
Rejestracja: 2013-10-05, 10:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: łódzkie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: Łosoś » 2015-07-04, 14:40

Szkoła mała, raptem po jednym oddziale od pierwszej klasy do III gimnazjum licząc.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: vuem » 2015-07-04, 15:15

I rada trwa 8 godzin? O czym tak namiętnie dyskutujecie? ;)

Łosoś
Posty: 613
Rejestracja: 2013-10-05, 10:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: łódzkie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: Łosoś » 2015-07-04, 16:29

Ekhm....tajemnica rady. Ogólnie mogę powiedzieć- nic na tyle ważnego, żeby to musiało tyle trwać! Na moje oko można by takie coś skrócić do dwóch godzin maks.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-07-08, 20:57

SZKOŁY SPECJALNE TO HAŃBA Naprawmy edukację

W szkole powinno powinno być godne miejsce dla każdego.
Z Deklaracji Madryckiej:
BRAK DYSKRYMINACJI PLUS DZIAŁANIA POZYTYWNE DAJĄ W EFEKCIE SPOŁECZNE WŁĄCZENIE
OD niepotrzebnej segregacji w edukacji, zatrudnieniu i innych sferach życia – DO integrowania osób niepełnosprawnych w normalny nurt życia;
Szkoły powinny odgrywać wiodącą rolę w upowszechnianiu przekazu zrozumienia i akceptacji dla praw osób niepełnosprawnych, w rozwiewaniu lęków, mitów i nieporozumień oraz wspieraniu pozytywnych działań całego społeczeństwa. Powinno się rozwijać i szeroko propagować środki i metody edukacyjne, których celem jest pomaganie uczniom w ukształtowaniu poczucia indywidualności w związku z niepełnosprawnością własną i innych ludzi oraz umiejętności spojrzenia na odmienność w sposób pozytywny. Konieczne jest zapewnienie edukacji dla wszystkich, opartej na zasadzie pełnego uczestnictwa i równości. Edukacja odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości każdego człowieka, postrzeganej zarówno z osobistego, społecznego i zawodowego punktu widzenia. System edukacji musi być więc głównym miejscem zapewniającym osobowy rozwój i społeczne włączenie, miejscem w którym niepełnosprawne dzieci i młodzież będą mogły być maksymalnie niezależne. System edukacyjny jest pierwszym krokiem w kierunku włączającego społeczeństwa.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-07-16, 00:44

Pan Profesor Bogusław Śliwerski był łaskaw przywołać słowa Stanisława Ossowskiego „Pracownik naukowy to taki człowiek, do którego zawodowych obowiązków należy brak posłuszeństwa w myśleniu. Na tym polega jego służba społeczna, aby pełniąc swe zawodowe czynności nie był w myśleniu posłuszny”.

Ja pozwolę sobie dodać ” Uczeń to taki człowiek, do którego obowiązków należy brak posłuszeństwa w myśleniu. Człowiek rodzi się w buncie i jeśli dana osoba nie będzie się buntować, nie urodzi się z niej człowiek.”

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-07-19, 15:53

Szkoła jest wspólnym dobrem uczniów i ich rodziców. Powinna być przez nich współzarządzana i kontrolowana za pomocą strony internetowej szkoły. Uczniowie i ich rodzice powinni uzyskać kod dostępu do strony szkoły, umożliwiający im anonimowe zalogowanie się i wypowiadanie pod obranym Nickiem. Osoby te powinny mieć prawo wypowiadania się w każdej sprawie szkoły, w tym prawo do krytyki. Niedopuszczalne powinno być podawanie informacji nieprawdziwych oraz zamieszczanie komentarzy naruszających godność innej osoby. Niedopuszczalne powinno być szerzenie idei sprzecznych z zasadą tolerancji i poszanowania poglądów, zachowań i cech innych ludzi, a także ich samych Prawo powinno przewidywać, że w takich przypadkach uczeń może być przeniesiony do innej szkoły, z zawieszaniem prawa do współzarządzania szkołą obejmującym także jego rodziców. W głosowaniach każdemu uczniowi służy jeden głos, natomiast rodzice mają jeden głos przypadający na każde dziecko będące uczniem w danej szkole. Dla uczniów i ich rodziców w szkole najważniejszy jest nauczyciel. Powinien osobą publiczną prowadzącą nauczanie samodzielnie. Powinien pełnić rolą Mistrza i doradcy ucznia oraz jego rodziców. Powinien być autorytetem i wzorem do naśladowania. Jest związany obowiązkiem prowadzenia nauki zgodnie z obowiązującymi standardami celów nauczania i wymagań edukacyjnych. Powinien posiadać prawo samodzielnego wyboru programu nauczania, metod nauczania i pomocy dydaktycznych, w tym lektur, które uzna za obowiązkowe. Nauczyciel powinien być zobowiązany do prowadzenia strony internetowej, na której przedstawia swój wizerunek w tym swoje credo zawodowe, osiągnięcia zawodowe, a także skrótowo programy nauczania oraz stosowane metody. Strona internetowa nauczyciela powinna być m.in. podpinana do strony szkoły, w której uczy lub zamierza uczyć. Powinna podlegać komentarzom. Nauczycieli uczących w danej klasie powinien wybierać ogół uczniów danej klasy i ich rodziców. Wybór powinien być dokonywany spośród kandydatów przedstawionych przez dyrektora szkoły. Uczniowie danej klasy oraz ich rodzice powinni mieć także prawo przeprowadzenia głosowania w sprawie zmiany osoby nauczyciele uczącego w tej klasie. Dyrektora szkoły, spośród kandydatów, którzy zgłosili zamiar objęcia tego stanowiska, powinien wybierać w głosowaniu na stronie szkoły ogół rodziców i uczniów. W podobnym trybie powinno być obsadzane stanowisko pedagoga szkolnego i psychologa szkolnego.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-07-21, 01:14

Zapraszam do wspólnego tworzenia obywatelskiego projektu systemu oświaty. Oświata jest dobrem społecznym o znaczeniu szczególnym. Od jej jakości oświaty zależy rozwój i wychowanie naszych dzieci i wnuków. Od jej jakości oświaty zależy, w jakim społeczeństwie żyjemy czyli z jak ukształtowanymi osobami stykamy się na codzień, w pracy, tramwaju czy na imprezie sportowej. Od jej jakości zależy poziom naszego życia, a nawet zależą nasze emerytury. Od jej jakości zależy, czy potrafimy zapewnić godne życie osobom niepełnosprawnym i tym, które odrzucone przez obecną oświatę nie mogą być odpowiednio zaradni. Zapraszam wszystkich zainteresowanych. Zapraszam osoby, które nie są związane z oświatą. Zapraszam uczniów i ich rodziców. Zapraszam ludzi nauki i nauczycieli. Zapraszam osoby z dużym autorytetem moralnym, dziennikarzy i przedstawicieli ruchów politycznych. Dotychczasowy system oświaty pochodzi z państwa totalitarnego. Wtedy chodziło o kształtowanie ludzi uległych, posłusznych władzy i pozbawionych przedsiębiorczości. Przez cały okres istnienia III RP nie pojawiła się skuteczna inicjatywa dostosowania oświaty do aktualnych potrzeb i oczekiwań. Jako obywatele żyjący w państwie demokratycznym mamy prawo żądania, żeby oświata funkcjonowała prawidłowo. Tylko, jak na razie, nie bardzo wiemy, czego konkretnie żądać. Nigdy nie został opracowany i opisany prawidłowo funkcjonujący system oświaty. Zróbmy to zatem wspólnie. Oświata to sprawa nas wszystkich, więc każdy z nas, ma w tej sprawie coś do powiedzenia. Szkic projektu ogólnych zasad funkcjonowania oświaty został podany w postach umieszczonych zakładce "Naprawmy edukację" (http://naprawmy-edukacje.pl/naprawmy-edukacje/ ) . Zapraszam do ustosunkowania się do każdego postu oraz polemiki z komentarzami. W dyskusji wyłoni się zespół redakcyjny, który przedłoży pod dyskusję projekt rozwiązań szczegółowych. Jak dopracujemy obywatelski projekt systemu oświaty, będziemy wiedzieli czego żądać od sił politycznych.

Z poważaniem Zbigniew Młynarski

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-07-21, 15:35

Celem edukacji szkolnej jest zapewnienie każdemu uczniowi możliwie najpełniejszego rozwoju, umożliwiającego znalezienie odpowiedniej roli w życiu społecznym, zawodowym i rodzinnym. Uczeń powinien kończyć szkołę pełen pewności siebie i wiary w swoje umiejętności. Szkoła ma obowiązek kształtowania osobowości uczniów jako osób przedsiębiorczych, posiadających umiejętność wykorzystywania szans, sytuacji i wydarzeń, które mogą prowadzić do osiągnięcia sukcesu, pracowitych, kreatywnych, pełnych inwencji i odwagi w podejmowaniu wyzwań i zdeterminowanych w dążeniu d obranego celu. Uczyć samodzielności w rozwiązywaniu problemów i radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Uczyć umiejętności życia społecznego i pracy zespołowej, zdolności mówienia i słuchania oraz przyjmowanie postaw asertywnych. Kształtować u uczniów postawy krytyczne, innowacyjne i twórcze. Kreować postawy patriotyczne i dumę z bycia Polakiem. Kształtować osobowości tolerancyjne z poszanowaniem poglądów, zachowań i cech innych ludzi, a także ich samych. Obowiązkiem szkoły jest zapienienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności umożliwiających kontynuację nauki na studiach wyższych zarówno w Polsce, jak i za granicą. Szkoła to miejsce, w którym każdy młody człowiek, także dotknięty określonymi dysfunkcjami, powinien otrzymać szansę możliwie najlepszego rozwoju. W którym uczniowie powinni wspólnie mężnieć w grupie rówieśniczej i wspólnie nabywać umiejętności radzenia sobie w życiu. Wspólne dorastanie uczniów bez dysfunkcji z osobami, którym jest trudniej, powinno prowadzić do lepszego rozumienia siebie i innych, a przez to do wzbogacenia swojej osobowości i pełniejszego rozwoju. Uczniowie z dysfunkcjami powinni znajdować z szkole przyjaciół na całe życie, którzy zawsze pomogą im znaleźć godne miejsce w społeczeństwie i będą udzielali im wsparcia. Uczniowie z dysfunkcjami powinni chodzić do szkół powszechnych, chyba że specjaliści orzekną, iż w danym przypadku jest to niemożliwe. Trzeba jednak uwzględniać, że osobie, która nie doświadczy za młodu życia w społeczności, będzie w przyszłości trudniej znaleźć sobie w niej miejsce, nawet jeśli w szkole specjalnej nauczy się więcej. Państwo powinno zapewniać rozpoznanie dysfunkcji danego młodego człowieka, a specjaliści powinni określać optymalną drogę jego rozwoju. Powinni określać program rozwoju danego ucznia z dostosowaniem programów nauczania i wymagań edukacyjnych do jego potrzeb rozwojowych. Powinien o zapewniać rozwój jego specyficznych zdolności i umiejętności potrzebnych dla nabycia zdolności samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie, odrębny od wymagań stawianych przez podstawy programowe innym uczniom. Rzeczą Państwa jest zapewnienie środków finansowych koniecznych dla właściwego rozwoju młodego człowieka z dysfunkcjami, które powinny być do niego przywiązane i wykorzystywane przez szkołę oraz jego rodziców. W szczególności niektórym uczniom z dysfunkcjami w tym osobom z nasiloną dysleksją trzeba zapewnić asystenta ucznia, bez którego nie jest możliwe funkcjonowanie w klasie. Rzeczą Państwa jest też zapewnienie wsparcia rodzicom w pokonywaniu trudności w zapewnieniu dziecku z dysfunkcjami właściwego rozwoju. Szkoła jest wspólnym dobrem uczniów i ich rodziców. Jest przez nich współzarządzana i kontrolowana zwłaszcza za pomocą strony internetowej szkoły. Uczniowie i ich rodzice uzyskują kod dostępu do strony szkoły, umożliwiający im anonimowe zalogowanie się i wypowiadanie pod obranym Nickiem. Mają prawo wypowiadania się w każdej sprawie szkoły, w tym prawo do krytyki. Niedopuszczalne jest jednak podawanie informacji nieprawdziwych oraz zamieszczanie komentarzy naruszających godność innej osoby. Niedopuszczalne jest, zarówno na stronie internetowej, jak i w szkole szerzenie idei sprzecznych z zasadą tolerancji i poszanowania poglądów, zachowań i cech innych ludzi, a także ich samych. Mobbing jest zjawiskiem szkodliwym. Przeciwdziałanie mu i zwalczanie go jest podstawowym obowiązkiem nauczyciela i dyrektora szkoły. Prawo powinno przewidywać, że w uczeń stosujący mobbing lub w inny sposób naruszający prawo, może być przeniesiony do innej szkoły, z zawieszaniem prawa do współzarządzania szkołą obejmującym także jego rodziców. W głosowaniach każdemu uczniowi służy jeden głos, natomiast rodzice mają jeden głos przypadający na każde dziecko będące uczniem w danej szkole. Dla uczniów i ich rodziców w szkole najważniejszy jest nauczyciel. Powinien osobą publiczną prowadzącą nauczanie samodzielnie. Powinien pełnić rolą Mistrza i doradcy ucznia oraz jego rodziców. Powinien być autorytetem i wzorem do naśladowania. Jest związany obowiązkiem prowadzenia nauki zgodnie z obowiązującymi standardami celów nauczania i wymagań edukacyjnych. Powinien posiadać prawo samodzielnego wyboru programu nauczania, metod nauczania i pomocy dydaktycznych, w tym lektur, które uzna za obowiązkowe. Nauczyciel powinien być zobowiązany do prowadzenia strony internetowej, na której przedstawia swój wizerunek w tym swoje credo zawodowe, osiągnięcia zawodowe, a także skrótowo programy nauczania oraz stosowane metody. Strona internetowa nauczyciela powinna być m.in. podpinana do strony szkoły, w której uczy lub zamierza uczyć. Powinna podlegać komentarzom. Nauczycieli uczących w danej klasie powinien wybierać ogół uczniów danej klasy i ich rodziców. Wybór powinien być dokonywany spośród kandydatów przedstawionych przez dyrektora szkoły. Uczniowie danej klasy oraz ich rodzice powinni mieć także prawo przeprowadzenia głosowania w sprawie zmiany osoby nauczyciele uczącego w tej klasie. Dyrektora szkoły, spośród kandydatów, którzy zgłosili zamiar objęcia tego stanowiska, powinien wybierać w głosowaniu na stronie szkoły ogół rodziców i uczniów. W podobnym trybie powinno być obsadzane stanowisko pedagoga szkolnego i psychologa szkolnego.

W ramach systemu oświaty funkcjonują : Przedszkola, Ośmioklasowa Szkoła Powszechna. Czteroletnie liceum ogólnokształcące. Umożliwiającą przygotowanie do studiów wyższych, w tym uzyskanie matury dającej prawo studiowania oraz matury międzynarodowej dającej prawo studiowania za granicą. Pięcioletnie technikum zawodowe. Umożliwia przygotowanie do studiów wyższych, w tym uzyskanie matury dającej prawo studiowania oraz matury międzynarodowej dającej prawo studiowania za granicą. Zapewnia zdobycie zawodu i doświadczenia zawodowego. Uczniowie klasy III – V połowę czasu pracują ( pół etatu ), a drugą połowę uczą się. Trzyletnia szkoła zawodowa. Umożliwia zdobycie zawodu i praktyki zawodowej. Uczniowie klasy II – III połowę czasu pracują ( pół etatu ), a drugą połowę uczą się. Funkcjonuje także z formule szkoły wieczorowej dającej możliwość zatrudnienia pełnoetatowego. Trzyletnie technikum uzupełniające dla absolwentów szkół zawodowych. Umożliwia uzyskanie matury dającej prawo studiowania oraz matury międzynarodowej dającej prawo studiowania za granicą. Uczniowie połowę czasu pracują ( pół etatu ), a drugą połowę uczą się. Funkcjonuje także z formule szkoły wieczorowej dającej możliwość zatrudnienia pełnoetatowego. Dwuletnia zawodowa szkoła policealna.

Szkolnictwo zawodowe jest prowadzone przez Rejonowe Zespoły Szkół Zawodowych. Zapewniają one możliwość kontynuowania nauki wszystkim zainteresowanym mieszkańcom danego rejonu. Zapewnia możliwość uzyskania zatrudnienia każdemu uczniowi Przy szkole powinna funkcjonować ekspozytura Rejonowego Urzędu Pracy oraz Konwent Przedsiębiorców. W szkole powinien znajdować się tzw. inkubator przedsiębiorczości, umożliwiający grupom uczniowskim zakładanie małych przedsiębiorstw jeszcze w trakcie nauki.

Edukację prowadzą nauczyciele. Państwo określa ustawą jedynie ogólne ramy jej prowadzenia. Kontrolę jakości nauczania zapewniają rodzice i uczniowie, bo oni, a nie urzędnicy najlepiej wiedzą, jaki jest przebieg lekcji. Obowiązkiem Państwa jest zapewnienie każdemu młodemu Polakowi możliwości pobierania nauki. W tym celu Państwo ustala ustawowe zasady funkcjonowania systemu szkół w Polsce, standardy celów i wymagań edukacyjnych, zapewnia finansowanie szkół oraz prowadzi system egzaminów umożliwiających certyfikowanie umiejętności szkolnych. Państwo ustala też ustawowe standardy jakie muszą spełniać budynki szkolne i ich wyposażenie w związku z koniecznością zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego nauczania. Szkoły dzielą się na rejonowe i międzyrejonowe. Nauka w szkole rejonowej jest bezpłatna. Szkoły międzyrejonowe mogą pobierać czesne. Szkoły mogą być publiczne i niepubliczne. Szkoła niepubliczna może być szkołą rejonową. Państwo jest zobowiązane zapewnić każdemu uczniowi miejsce w rejonowej szkole powszechnej, oraz według jego swobodnego wyboru w rejonowym liceum ogólnokształcącym, rejonowym technikum zawodowym, rejonowej szkole zawodowej, rejonowym technikum uzupełniającym oraz rejonowych szkołach artystycznych. Szkoły międzyrejonowe mogą wymagać od kandydatów na uczniów zdania egzaminów wstępnych. Szkoły są tworzone i znoszone przez samorządy lokalne, według zasad ustalonych ustawą. Samorządy mogą tworzyć wspólne szkoły rejonowe oraz zawierać umowy nadające szkole niepublicznej charakter szkoły rejonowej. Obowiązek zapewnienia przestrzegania prawa w danej szkole ciąży na Prezydencie miasta, burmistrzu lub wójcie. Może on być przeniesiony na pełnomocnika, dyrektora wydziału oświaty. Osoba odpowiedzialna za przestrzeganie prawa w szkołach może wydawać decyzje administracyjne zobowiązujące dyrektora szkoły do określonego zachowania. Dyrektor szkoły kieruje samodzielnie jej działalnością i na nim ciąży zapewnienia przestrzegania prawa w szkole spoczywa. W szkołach nie funkcjonują rady pedagogiczne oraz rady rodziców. Dyrektor szkoły może wydać decyzję administracyjną zobowiązująca nauczyciela do określonego zachowania. Osoby odpowiedzialne z zapewnienie przestrzegania prawa w szkołach odpowiadają karnie z ewentualne naruszenia prawa zaniechanie na zasadach dotyczących funkcjonariuszy publicznych. Zaniechanie wykonania prawomocnych decyzji jest karalne. Ocenianie uczniów ma na celu motywowanie ich do odpowiednich postępów w nauce i zachowaniu oraz powinno prowadzić do możliwie najpełniejszego rozwoju intelektualnego, kulturowego i społecznego każdego z nich, z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i predyspozycji.

Nauczyciel wystawia oceny poprzez rozpoznawanie osiągnięć ucznia w stosunku do ustalonych dla niego wymagań edukacyjnych. Niedopuszczalne jest wystawianie ocen z uwzględnieniem porównania osiągnięć danego ucznia z osiągnięciami innych uczniów.

Nauczyciel ustala odrębnie dla każdego ucznia stawiane mu wymagania edukacyjne, odpowiednio dostosowane do jego potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych. Indywidualne wymagania dla każdego ucznia należy ustalić na takim poziomie, żeby uczeń potrafił im sprostać i żeby skłaniały go do maksymalnego wysiłku, umożliwiając każdemu uczniowi otrzymywanie ocen według pełnej skali.

Wymagania edukacyjne powinny zapewnić realizację celów wskazanych w podstawie programowej, przy czym obowiązek ten nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością, z niedostosowaniem społecznym, zagrożonym niedostosowaniem społecznym, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi, dotkniętych z sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi, z niepowodzeniami edukacyjnymi, dotkniętych zaniedbaniami środowiskowymi związanymi z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi oraz z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, o ile konieczność pominięcia części celów podstawy programowej lub niektórych przedmiotów zostanie potwierdzona przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną lub Pedagoga szkolnego.

Zakres pominięcia niektórych celów standardów ogólnych ustala nauczyciel na podstawie wskazań Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Pedagoga szkolnego oraz samodzielnie rozpoznanych trudności ucznia w spełnieniu wymagań podstawy programowej.

Wymagania edukacyjne obowiązujące w określonym semestrze wskazują treści i ogólne cele kształcenia przewidziane na dany semestr. Cztery razy w semestrze nauczyciel dodatkowo formułuje wymagania w postaci operacyjnych celów kształcenia, w których określa szczegółowo, co uczeń powinien umieć, z uwzględnieniem zasad taksonomii celów edukacyjnych i podaje liczbę punktów sumujących się do stu, możliwych do uzyskania w związku z zademonstrowaniem przez ucznia poszczególnych elementów wiedzy i umiejętności składających się na stan pełnego spełnienia wymagań dotyczących danego zagadnienia.

Nauczyciel każdorazowo informuje ucznia i jego rodziców o ustalonych wymaganiach edukacyjnych. Za poinformowanie o ustalonych wymaganiach uważa się także opublikowanie wymagań na stronie internetowej dostępnej dla ucznia i jego rodziców albo przesłanie ich pocztą elektroniczną.

Uczeń przechodzi do następnej klasy, o ile uczęszczał do danej klasy, a brak obecności na lekcjach z każdego przedmiotu nie przekraczał 30% godzin przewidzianych planem lekcji chyba, że nauczyciel wystawi mu z danego przedmiotu ocenę pozytywną.

Ocena szkolna nie może wywoływać skutków prawnych.

Każdy absolwent szkoły powszechnej ma prawo przystępowania do egzaminów państwowych w celu uzyskania certyfikatu potwierdzającego posiadanie umiejętności szkolnych niezbędnych do podjęcia studiów wyższych. Ma także prawo do przystąpienia do egzaminów potwierdzających zdobycie matury międzynarodowej. Egzaminy są prowadzone z przedmiotów ustalonych ustawą. Egzamin z danego przedmiotu jest zdawany w czterech turach, z których każda obejmuje określoną cześć materiału. Części te są tak dobierane, żeby uczeń liceum ogólnokształcącego mógł co roku zdawać egzamin, obejmujący materiał przerabiany w danym roku. Nie wprowadza się żadnych ograniczeń dotyczących prawa przystępowania do egzaminu i ilości przystąpień poprawkowych, w tym zwłaszcza ograniczeń wiekowych. O przyjęciu na dany kierunek studiów decyduje suma punktów uzyskanych z przedmiotów, z których certyfikaty są wymagane przez daną uczelnię. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, potwierdzonymi orzeczeniem Poradni Pedagogioczno-Psychologicznej zdaje egzaminy na zasadach ustalanych dla niego indywidualnie przez zespół specjalistów zajmujących się w szkole jego rozwojem. Osoby te mogą zdawać egzaminy uzupełniające obejmujące tylko tą część materiału, z którego dotychczas uzyskały wynik negatywny Uczelnie wyższe są zobowiązane do oferowania 20 % miejsc na studiach osobom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. ( patrz:http://naprawmy-edukacje.pl/2015/06/09/dyslektyk-w-cambridge/orazhttp://naprawmy-edukacje.pl/2015/06/09/dyslektyk-na-harvardzie/) . Egzaminów zawodowych nie prowadzi się, pozostawiając pracodawcy weryfikację przydatności danej osoby do wykonywana określonej pracy. Uprawnienia wymagane do wykonywania niektórych zawodów, na przykład zawodu kierowcy, są uzyskiwane poza systemem edukacji.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-07-23, 13:37

Warunkiem prawidłowego nauczania jest dostosowanie wymagań stawianych danemu uczniowi do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych. Jeśli są zbyt niskie, uczeń zauważa, że nie musi wkładać zbytniego wysiłku w odniesienie sukcesu. Jeśli są zbyt wysokie, uczeń widzieć, że odniesienie sukcesu jest niemożliwe, co go skutecznie zniechęca do pracy i negatywnie nastawia do szkoły i nauki w ogóle. Nauczyciel może bardzo łatwo ustalać indywidualne wymagania dla poszczególnych uczniów, jeśli jego praca będzie wspomagana odpowiednim systemem komputerowym, noszącym cechy odpowiednio rozwiniętego dziennika elektronicznego Najpierw do systemu należy wprowadzić program nauczania. Powinien on zawierać wymagania obligatoryjne, obowiązujące wszystkich uczniów, z wyjątkiem osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych, oraz wymagania dodatkowe ustalane dla uczniów przez nauczyciela. System sam wygeneruje podstronę każdego ucznia, na której będą widoczne wymagania obligatoryjne. Wymagania dodatkowe odmienne dla każdego ucznia wprowadza na bieżąco i koryguje nauczyciel. Lekcje będą mogły być dla wszystkich uczniów takie same, jednak każdy z nich będzie mógł zobaczyć w systemie, na czym należy się skupić przygotowując do sprawdzianów i odpowiedzi. Programy mające dostęp do danych zawartych w opisywanym systemie komputerowym, umożliwią pełną kontrolę realizacji programów szkolnych

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-07-29, 13:03

W roku szkolnym 2013/2014 w polskich szkołach było 71 484 wypadków. W 136 przypadkach, skutkiem wypadku było ciężkie uszkodzeniem ciała. 44 wypadki były śmiertelne. W roku 2014, 599 młodych ludzi popełniło lub usiłowało popełnić samobójstwo. W 41 przypadkach głównym powodem targnięcia się na życie były trudności szkolne. Uznaje się, że tylko 10% prób samobójczych jest ujawniane. O ilu zatem nie wiemy? Można się obawiać, że w roku 2014 około 6 000 młodych ludzi usiłowało targnąć się na życie. Nie ma wiarygodnych badań, u jakiej liczby uczniów szkoły spowodowały nieodwracalne niekorzystne zmiany w psychice oraz doprowadziły do wykluczania społecznego. Obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa w szkole ciąży na Państwie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zleciła dokonanie przeglądu kilkudziesięciu znaczących badań nad czynnikami ryzyka i chroniącymi przed problemowymi zachowaniami i zaburzeniami w obszarze zdrowia psychicznego u dzieci. Pozwoliło to na wybranie tych czynników, które nazwano głównymi. Zaliczono do nich przemoc rówieśniczą, odrzucenie przez rówieśników, słabą więź ze szkołą, niedostateczne kierowanie własnym zachowaniem, destrukcyjna grupę rówieśniczą oraz niepowodzenia szkolne. Szkoła w państwie totalitarnym z założenia stymuluje zjawiska sprzyjające problemowym zachowaniom oraz doprowadzaniu do zaburzeń w obszarze zdrowia psychicznego. Świadomie realizowanym celem takiego postępowania jest wytwarzanie świadomości, że społeczność jest niebezpieczna i tylko władza, której obywatele muszą być bezwzględnie posłuszni, może chronić daną osobę przed innymi. Polska oświata tkwiąca korzeniami w PRL – u, przyjęła jako zasadę kreowanie zachowań sprzyjających powstawaniu niebezpieczeństwa dla zdrowia psychicznego części uczniów oraz wykluczaniu społecznemu osób niepożądanych przez władzę. Stałym szykanowaniem postawiono objąć uczniów mniej zdolnych, dyslektyków, osoby niepełnosprawne oraz przejawiające nietypowe zachowania. Według relacji medialnych 14 letni Dominik Szymański z Bieżunia został w szkole zaszczuty na śmierć przy milczącej zgodzie nauczycieli. Uczniowie o zdolnościach przeciętnych lub ponadprzeciętnych są w szkołach w miarę bezpieczni. Jednak sprawa Weroniki Rychwalskiej z Popielaw okazuje, że nawet dobry uczeń, jeśli sprzeciwi się władzy szkolnej, może być zaszczuty i prawdopodobnie doprowadzony do samobójstwa. Bywa, że uczniowie zdolni są jednak wciągani w szykanowanie innych. Zostawia to ślad na ich psychice. Narzędziem szykanowania uczniów jest zasada stawiania wszystkim takich samych wymagań edukacyjnych. Siłą rzeczy muszą być one dostosowane do poziomu ucznia o średnich zdolnościach. Dla uczniów mniej zdolnych, oraz dla dyslektyków i niektórych osób niepełnosprawnych wymagania te są nie do udźwignięcia. Słabe wyniki uzyskane przez nich na egzaminach zewnętrznych mogą skutkować negatywną oceną uczących ich nauczycieli. Nauczyciel chcąc uniknąć przykrości stara się przymusić ucznia do zwiększonego wysiłku. Jednak w przypadku, gdy spełnienie przez ucznia oczekiwań nauczyciela przerasta jego możliwości, przymuszanie go do dalszego wysiłku zaczyna nosić cechy terroru psychicznego. Fatalną w skutkach była decyzja o wprowadzeniu egzaminów zewnętrznych i zachowaniu sumacyjnego charkteru oceny szkolnej. W Anglii, gdzie system ten powstał uczniowie otrzytmują automatycznie promnocję do następnej klasy, więc nauczyciele nie mają instrumantu do terroryzowania uczniów. Media podały, że nauczycielka doprowadziła 19 letniego Pawła Romańczyka do targnięcia się na życie. Brak jej ukarania może wskazywać, że takie postępowanie nauczycielki mieści się w polityce MEN. Można obronić tezę, że obecnie jest w Polsce prowadzona polityka eksterminacji części uczniów. Terror psychiczny to jedna z najbardziej zdradliwych form maltretowania. Pozostawia trwałe ślady w psychice ucznia. Często uczeń i osoby, będące świadkami terroryzowania nie zdają sobie z tego sprawy. Wydaje się im, że tak być powinno, bo jest to zgodne z naturalnym porządkiem rzeczy. Terroryzowany uczeń bywa czasem odrzucany przez grupę rówieśniczą, która staje się dla niego środowiskiem destrukcyjnym. Bywa, że utrzymywanie z nim kontaktów jest przez nauczycieli bardzo źle widziane. U opisywanego ucznia ginie więź ze szkołą, która staje się dla niego miejscem okrutnym. Młodzi ludzie, nie mają jeszcze odpowiednio wykształconej odporności psychicznej, więc w opisywanej sytuacji nie potrafią odpowiednio kierować swoim postępowaniem. Ostatnio MEN podjął próbę nasilenia terroru wobec niepożądanych uczniów. W tym celu próbował usunąć przepis o obowiązku dostosowania wymagań. Musiałem skontrować te działania. Senat i Sejm stanęły po mojej stronie. Jednak MEN nie odpuszcza. Zajmuje stanowisko, z którego wynika, że ten niechciany przepis ustawy nie powinien być przestrzegany. Bywa, że nauczyciel poświęca określonego ucznia, żeby na jego przykładzie pokazać innym uczniom swoją władzę ocen.
Sposobem na zaradzenie tej niedopuszczalnej w Państwie Prawa sytuacji jest ograniczenie podstawy programowej, wprowadzenie zasady stawiania uczniom wymagań odpowiednich do ich możliwości oraz przyjęcie wspierającego oceniania uczniów. Egzaminy zewnętrzne powinny być prowadzone wyłącznie dla uczniów, którzy wybrali drogę przygotowywania się do studiów wyższych. Uregulowaniu ustawowemu muszą podlegać prawa i obowiązki ucznia. Konieczne jest dokładne określenie zachowań niedopuszczalnych oraz wprowadzenie skutecznego systemu zapewnienia przestrzegania prawa. Opracowując szczegółowe przepisy należy położyć duży nacisk na przeciwdziałanie zachowaniom o charakterze mobbingu. Godność ucznia nie może być naruszana przez nikogo. Ewentualne zaniechanie nauczyciela w tym względzie, powinno być bezwarunkowo penalizowane i skutkować dożywotnim zakazem wykonywania zawodu. Obecnie główną przyczyną uczniowskich zachowań mobbingowych jest chęć naśladowania nauczycieli gnębiących uczniów. Należy odejść od polityki oświatowej opartej na zasadzie szykanowania słabszych. Skuteczną ochronie prawnej należy też objąć godność nauczyciela. Zazwyczaj nauczycielowi wystarczy do jej obrony autorytet oraz przewaga jaką posiada nad uczniami. Są jednak przypadki, w których nawet najsprawniejszy nauczyciel nie da rady. Wtedy powinno wkraczać prawo. Rzeczą Państwa jest też wprowadzenie zasady, że każda szkoła jest corocznie poddawana badaniu dotyczącemu stanu bezpieczeństwa budynków i wyposażenia szklonego, wykonywanemu przez uprawnionego rzeczoznawcę. Wielu czytelników może uważać, że mało prawdopodobne, iż MEN świadomie politykę terroryzowania i wykluczania społecznego części uczniów. Wszak do kierowania Ministerstwem Edukacji Narodowej wyznacza się osoby prawe, które trzymają się zasad etyki. Informacje, które można poznać po odwiedzeniu strony http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/search?q=augustyn nasuwają w tym względzie spore wątpliwości.


Wróć do „Pogaduszki”