Postautor: Majeczka » 2007-12-27, 14:10
Indywidualny program edukacyjny dla dziecka upośledzonego w stopniu umiarkowanym
Wrzesień i październik
Sfery rozwoju Cele edukacyjne Formy realizacji Oczekiwane efekty Uwagi
Samodzielność,
Zaradność,
Samoobsługa
Słowne i bezsłowne porozumiewanie się
Sprawność manualna
Orientacja przestrzenna i
pojęcia matematyczne
Uspołecznienie Ubieranie:
- doskonalenie umiejętności rozbierania i ubierania
- kształtowanie umiejętności sznurowania i ubierania butów
Jedzenie:
- dbanie o estetykę podczas jedzenia
Czynności higieniczne:
- zachowanie czystości w miejscu pracy, dbałość o zabawki i pomoce edukacyjne
- wyrabianie nawyku mycia rąk przed posiłkami i po korzystaniu z toalety
- rozwijanie percepcji słuchowej
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- rozwijanie sprawności manualnej
- utrwalanie schematu swojego ciała i osoby drugiej, strona lewa i prawa
- utrwalanie stosunków przestrzennych
- kształtowanie pojęcia liczby w różnych aspektach w zakresie 5
- pogłębianie rozumienia pojęć: równo, tyle samo, mniej więcej
- doskonalenie znajomości adresu, imion rodzeństwa itp.
- Przestrzeganie norm współuczestnictwa i współzawodnictwa w grupie
- uwrażliwianie na potrzeby innych osób, udzielanie im pomocy - współdecydowanie o doborze garderoby
- ćwiczenia w praktycznym ubieraniu i rozbieraniu, dobieraniu ubioru adekwatnie do pory roku, pogody, sytuacji
- dobieranie ubrań na ilustracjach do pory roku itp.
- odnoszenie po sobie naczyń
- udział w przygotowaniu posiłków
- robienie kanapek, nalewanie picia
- pełnienie dyżurów
- przestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy
- ćwiczenia prawidłowego odbioru dźwięku
- różnicowanie sygnałów dźwiękowych
- różnicowanie, słuchanie, pamięć dźwięków
- odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych
- dzielenie zdania na wyrazy
- dzielenie wyrazów na sylaby
- wysłuchiwanie głosek w nagłosie i wygłosie
- różnicowanie głosek podobnych fonematycznie
- syntezy sylab podobnych ze słuchu
- syntezy głosek podobnych ze słuchu
- kalkowanie, lepienie, wycinanie, obwodzenie konturów
- ćwiczenia wg. metody Frostig
- pisanie na zasadzie odwzorowywania
- samodzielne podpisywanie się imieniem i nazwiskiem
- zastosowanie loteryjek, łamigłówek, zagadek matematycznych
- ćwiczenia praktyczne
- ćwiczenia praktyczne
- udział w zabawach i grach zespołowych – współpraca dla osiągnięci wspólnego celu, przestrzeganie kolejności udziału w zabawie
- znajomość i stosowanie form grzecznościowych
- gromadzenie doświadczeń przebywania w miejscach publicznych
- Udział w zajęciach plastycznych i muzycznych
- Pomoc kolegom z klasy Potrafi ubrać się , dobrać garderobę do stanu pogody
Potrafi przygotować prosty posiłek
Pełni samodzielnie dyżury
Przestrzega higienicznej i bezpiecznej pracy
Prawidłowo rozpoznaje i różnicuje dźwięki
Powtarza rytm na podstawie struktur przestrzennych
Dzieli zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby
Słyszy głoski w nagłosie i wygłosie
Sprawniej odwzorowuje
Samodzielnie podpisuje się
Potrafi określić stronę prawą i lewą
Zna schemat swojego ciała
Zna wybrane stosunki przestrzenne
Ma wytworzone pojęcie liczby
Rozumie pojęcia: równo, mniej, więcej, tyle samo
Współpracuje w zabawach i grach z kolegami
Przestrzega reguł gier i zabaw
Stosuje formy grzecznościowe
Miesiąc: listopad, grudzień
Sfery rozwoju Cele edukacyjne Formy realizacji Oczekiwane efekty Uwagi
Samodzielność, zaradność, samoobsługa
Słowne i bezsłowne porozumiewanie się z otoczeniem
Sprawność manualna i grafomotoryczna
Ucznienie Ubieranie:
- kształtowanie umiejętności sznurowania i wiązania butów
- doskonalenie umiejętności doboru odzieży do pogody, sytuacji
Jedzenie:
- dbanie o estetykę podczas jedzenia
Czynności higieniczne:
- zachowanie czystości na stołówce, miejscu pracy
- wyrabianie nawyku mycia rąk przed jedzeniem i po wyjściu z toalety
- przestrzeganie zasady nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do osób trzecich
- rozwijanie umiejętności nadawania informacji
- rozwijanie umiejętności mówienia
- doskonalenie umiejętności odbioru informacji
- rozwijanie percepcji słuchowej
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- zapoznawanie z umownymi symbolami graficznymi
- utrwalanie schematu własnego ciała i osoby drugiej
- utrwalanie stosunków przestrzennych
- tworzenie pojęcia zbioru i porównywanie liczebności zbioru
- kształtowanie pojęcia liczby w różnych aspektach w zakresie 5
- przestrzeganie norm współuczestnictwa i współzawodnictwa w grupie
- przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych - ćwiczenia wiązania i sznurowania butów na płytkach manipulacyjnych i w praktyce
- dobieranie ubrań do pory roku, pogody, sytuacji na ilustracjach i w sytuacjach rzeczywistych
- odnoszenie po sobie naczyń na stołówce
- przygotowywanie posiłków (kanapek) sobie i kolegom
- pełnienie dyżurów na stołówce
- wdrażanie do przestrzegania zasady nie korzystania z ręcznika, mydła kolegów , wieszanie na swoim miejscu , znajomość znaczka
- przypominanie o myciu rąk w określonych sytuacjach
- przekazywanie informacji o stanach emocjonalnych poprzez mimikę, gest, słowa – w zabawie np. „ Lubię cię, bo...”,”Jest mi źle, bo...”. „Teatr pacynek”, „Rodzinka” itp.
- nazywanie rzeczy i czynności
- nazywanie desygnatów rzeczy na obrazie
- określanie cech przedmiotów
- omawianie treści obrazka
- opowiadanie treści krótkich historyjek obrazkowych
- słuchanie krótkich wierszy i opowiadań nadawanych przez nauczyciela
- słuchanie i wykonywanie poleceń
- rozpoznawanie, różnicowanie i lokalizacja dźwięków z otoczenia lub instrumentów muzycznych
- odtwarzanie struktur rytmicznych
- podział zdań na wyrazy
- podział wyrazów na sylaby – wyklaskiwanie
- podawanie wyrazów rozpoczynających się od określonej sylaby
- utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy tzw. ciągów słownych; nauka wierszy, rymowanek, nazw dni tygodnia
- umowne oznaczenie pogody za pomocą symboli, obrazków
- rysowanie wzorów graficznych do piosenek i rymowanek – Metoda Dobrego Startu
- wskazywanie i nazywanie strony prawej i lewej, prawych i lewych kończyn
- ćwiczenia w określaniu wzajemnego położenia obiektów
- ćwiczenia w określaniu położenia przedmiotów w stosunku do dziecka
- schemat liczenia – przyporządkowanie przedmiotom gestu wskazania i liczebnika
- ćwiczenia w wyodrębnianiu i tworzeniu zbiorów
- monograficzne opracowanie liczb w zakresie 5
- porównywanie liczebności zbiorów przez łączenie w pary
- udział w różnych formach pracy np.: gry, zabawy
- wytwarzanie konkretnych sytuacji w celu stosowania form grzecznościowych, systematyczne przypominanie
Tematyka zajęć:
- Święto Zmarłych: znicz
- Jesień w otoczeniu: jesień za oknem, jesień na drodze do szkoły
- Jesień w lesie i w parku: jesienne liście, kasztany, żołędzie, jarzębina
- Zimowa odzież: obuwie, palto, buty, czapka, szalik, rękawiczki
- Odzież dziecka: spodnie, spódniczka, sukienka, sweter, skarpety
Sznuruje i wiąże buty
Samodzielnie dobiera ubrania do pogody i sytuacji
Dba o porządek na stołówce
Samodzielnie przygotowuje kanapki
Poprawnie pełni dyżury na stołówce
Zna zasady higieny osobistej
Potrafi mówić o swoich uczuciach
Nazywa rzeczy i czynności
Próbuje określać cechy przedmiotów
Sprawnie opowiada obrazki i historyjki obrazkowe
Potrafi słuchać i rozumie
Rozpoznaje i odtwarza dźwięki z otoczenia
Dzieli zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby
Zna kilka piosenek i wierszyków, rymowanek
Zna umowne symbole pogody i potrafi je odczytać
Kojarzy wzory graficzne z odpowiednia piosenką
Wskazuje stronę prawą i lewą kończyny prawe i lewe
Zna poznane stosunki przestrzenne
Odlicza z równoczesnym gestem wskazania
Zna liczby w zakresie 5
Tworzy zbiory i porównuje ich liczebność
Zna i przestrzega normy współzawodnictwa i współuczestnictwa
Stosuje formy grzecznościowe
Zna i stosuje słownictwo związane z tematyką zajęć
Chętnie uczestniczy w zajęciach
Włącza się samodzielnie w czasie zajęć
Miesiąc : styczeń, luty, marzec
Sfery rozwoju Cele edukacyjne Formy realizacji Oczekiwane efekty Uwagi
Samodzielność, zaradność, samoobsługa
Słowne i bezsłowne porozumiewanie się z otoczeniem
Orientacja przestrzenna i pojęcia matematyczne
Sprawność manualna i grafomotoryczna
Uspołecznienie Ubieranie :
- kształtowanie umiejętności doboru odzieży do pogody, sytuacji
- kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych
- Jedzenie :
- dbanie o estetykę podczas jedzenia
Czynności higieniczne:
- zachowanie czystości na stołówce, miejscu pracy
- wyrabianie nawyku mycia rąk przed i po jedzeniu oraz po wyjściu z toalety
- przestrzeganie zasady nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do osób drugich
- rozwijanie umiejętności nadawania informacji
- uczenie porozumiewania się oraz rozwiązywania problemów
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
- rozwijanie umiejętności mówienia
- rozwijanie percepcji słuchowej
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- zapoznanie z umownymi symbolami graficznymi
- utrwalanie schematu własnego ciała i osoby drugiej
- utrwalanie pojęć stosunków przestrzennych
- tworzenie pojęcia zbioru i porównywanie liczebności zbioru
- kształtowanie pojęcia liczby w zakresie 8
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotoryki
- rozwijanie psychomotoryki
- przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych - ćwiczenia w dobieraniu odzieży do pogody i sytuacji na ilustracjach i w sytuacjach rzeczywistych
- zachęcanie do pomocy innym dzieciom w ubieraniu
- odnoszenie po sobie naczyń na stołówce
- samodzielne pełnienie dyżurów na stołówce
- przypominanie o myciu rąk w określonych sytuacjach
- ćwiczenia w rozpoznawaniu własnych i cudzych uczuć
- ćwiczenia w dostrzeganiu swoich mocnych stron
- ćwiczenia w widzeniu różnic i podobieństw między ludźmi
W/w ćwiczenia realizowane będą w ramach programu edukacyjnego dla kl. I – III A. Kołodziejczyka
- przekazywanie informacji o stanach emocjonalnych poprzez mimikę, gest, słowa
- nazywanie rzeczy i czynności , określanie cech przedmiotów
- opowiadanie treści obrazka i historyjek obrazkowych
Odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych:
- odtwarzanie rytmu ilustrowanego układem przestrzennym
- rozpoznawanie układu przestrzennego odpowiadającego wystukanemu rytmowi
- rozpoznawanie rytmu zgodnego z układem przestrzennym
- słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtworzenie przez: wyklaskiwanie, wystukiwanie ołówkiem, pałeczką na bębenku, na dzwonkach
- różnicowanie dźwięków oparte na muzyce i rytmice
- porównywanie melodii pod względem tempa, wysokości głosu
- różnicowanie tonów wysokich i niskich oraz tempa szybkiego i powolnego
- analiza i synteza wyrazowa zdań
- dzielenie zdań na wyrazy
- układanie zdań do obrazków
- analiza i synteza sylabowa wyrazów
- dzielenie wyrazów na sylaby, synteza tych sylab, pojecie sylaby , liczenie sylab
- tworzenie wyrazów z sylab
- podawanie wyrazów rozpoczynających się od danej sylaby
- utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy tzw. ciągów słownych
- rysowanie wzorów graficznych do piosenek i rymowanek – Metoda Dobrego Startu
- ćwiczenia całego tułowia w dużej przestrzeni
- ćwiczenia w wytwarzaniu kontrolowanych ruchów w stosunku do przedmiotów w otoczeniu
- ćwiczenia kształtujące rozumienie określeń słownych oznaczających kierunek, położenie, wzajemny układ stosunków przestrzennych
- ćwiczenia kontroli wzrokowej
- schemat liczenia
- ćwiczenia w wyodrębnianiu i tworzeniu zbiorów
- monograficzne opracowanie liczb w zakresie 8
- porównywanie liczebności zbioru przez łączenie w pary
- układanie z koralików, klocków, z patyczków płotków, drabinek itp. ,
- układanki rozsypanki
- układanki oparte na zasadzie tożsamości i oparte na zasadzie przynależności
- zabawy konstrukcyjne
- lepienie – ugniatanie plasteliny i wypełnianie nią powierzchni, wałkowanie cienkich wałków, toczenie kulek itp.
- wycinanie – typu płaskiego- po linii prostej, bez narysowanej linii, po linii falującej, wycinanie małych i dużych kół, wycinanie postaci ludzkich itp.
- malowanie – jednocześnie dwoma rękoma, malowanie palcem wacikiem, pędzlem, malowanie różnych linii
- rysowanie
- wydzieranie
- stemplowanie
- wyszywanie
- ćwiczenia graficzne
Tematyka zajęć:
- ZABAWKI DZIECI: lalka, miś, wieża z klocków, auta
- ZABAWY ZIMOWE: sanki, śnieżki, bałwan, ślizgawka – łyżwy, zima
- PTAKI W ZIMIE: wrony, wróble, gołębie, sikorki, karmimy ptaki
- ZWIERZĘTA DOMOWE W ZIMIE: pies, kot, krowa, koń, kura
- NASZ DOM: dom, w którym mieszkam, moje mieszkanie, kuchnia – wyposażenie i funkcja, pokój – wyposażenie i funkcja, pokój – wyposażenie i funkcja, przedpokój – wyposażenie i funkcja, łazienka – wyposażenie i funkcja
- PRACA KOBIET: praca mojej mamy, praca nauczycielki, praca woźnej i szatniarki, praca kucharki, święto kobiet
- NASZE POŻYWIENIE:: sklep spożywczy, pieczywo, mleko, śmietana, masło,
- NASZE POŻYWIENIE: jajka, sery, wędlina, mięso, drób
- NASZE POŻYWIENIE: mąka, kasza, makaron, ziemniaki (powtórzenie i utrwalenie), warzywa z piwnicy
Samodzielnie dobiera odzież do pogody i sytuacji
Chętnie pomaga innym
Dba o porządek na stołówce i w miejscu pracy
Poprawnie pełni dyżur na stołówce
Przestrzega zasad higieny osobistej
Potrafi wyrazić swoje uczucia
Potrafi dostrzegać różnice i podobieństwa między ludźmi
Zna swoje mocne strony
Nazywa rzeczy i czynności , określa cechy przedmiotów
Poprawnie opowiada obrazki i historyjki obrazkowe
Odtwarza struktury dźwiękowe na podstawie układów przestrzennych
Różnicuje melodie pod względem tempa i wysokości głosu Różnicuje tony wysoki i niskie
Dzieli wyrazy na sylaby, zdania na wyrazy
Zna kilka piosenek i rymowanek
Kojarzy wzór graficzny z odpowiednią piosenką
Zna stosunki przestrzenne i nazywa je
Odlicza z równoczesnym gestem wskazania
Zna liczby w zakresie 8
Samodzielnie tworzy zbiory i porównuje ich liczebność
Wskazuje kierunki
Jest sprawniejszy manualnie i psychomotoryczne
Zna słownictwo i pojęcia związane z tematyka zajęć
Chętnie uczestniczy w zajęciach
Miesiąc: kwiecień, maj, czerwiec
Sfery rozwoju Cele edukacyjne Formy realizacji Oczekiwane efekty Uwagi
Samodzielność, zaradność, samoobsługa
Słowne i bezsłowne porozumiewanie się z otoczeniem
Orientacja przestrzenna i pojęcia matematyczne
Sprawność manualna i grafomotoryczna
Uspołecznienie
Ubieranie:
- kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych
Jedzenie:
- dbanie o estetykę jedzenia
Czynności higieniczne:
- dalsze wyrabianie nawyku mycia rąk w określonych sytuacjach
- rozwijanie umiejętności nadawania informacji
- uczenie porozumiewania się i rozwiązywania problemów, konfliktów
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
- rozwijanie umiejętności mówienia
- rozwijanie percepcji słuchowej
- kształtowanie schematu własnego ciała
- utrwalanie pojęć czasowych, wielkościowych, przestrzennych, ilościowych
- porównywanie liczebności zbioru
- kształtownie pojęcia liczby w zakresie 10
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej i manualnej
- rozwijanie psychomotoryki
- przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych
- zachęcanie do pomocy innym dzieciom w ubieraniu, zakładaniu obuwia i wiązania ich
- ćwiczenia w estetycznym przygotowaniu posiłków
- odnoszenie naczyń po sobie na stołówce
- utrzymanie czystości wokół siebie podczas przygotowywania posiłków i podczas spożywania ich
- przypominanie o myciu rąk
- omawianie obrazków dotyczących higieny osobistej i higienicznego planu dnia codziennego
- realizacja programu edukacyjnego A. Kołodziejczyka dla kl I- III
- gry interakcyjne w których dzieci mogą wyrazić swoją agresję i przyjazne uczucia wcielając się wcielając się w sytuacje osoby uciekającej i broniącej się jak i atakujacej np. Wilk i owca, wykorzystanie zabaw według K.W.Vogel
- udzielanie prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania
- formułowanie pytań
- wypowiadanie na podstawie konkretnej sytuacji, obrazka i historyjki obrazkowej
- analiza i synteza wyrazów
- słuchanie krótkich bajek i opowiadań
- wygłaszanie wierszyków i rymowanek
- rytmiczne marsze z wyklaskiwaniem
- słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtwarzanie poprzez wyklaskiwanie, wystukiwanie itp.
- Rysowanie wzorów graficznych do piosenek i rymowanek wg metody Dobrego Startu
- wykonywanie prostych operacji matematycznych
- klasyfikowanie wg cech jakościowych i ilościowych
- rozumienie pojęć czasu: teraz – potem, dzisiaj, wczoraj, jutro, dni tygodnia
- rozumienie pojęć wielkościowych’ duży- mały, długi-krótki, gruby-cienki
- rozumienie pojęć przestrzennych: nad-pod, wysoko-nisko, daleko-blisko, przed sobą- za sobą, prawo-lewo
- rozumienie pojęć ilościowych” mało-dużo, mniej- więcej, tyle samo
- łączenie przedmiotów w pary
- zliczanie do 10
- ćwiczenia całego tułowia w dużej przestrzeni
- wykorzystanie programu M. Frostig
- posługiwanie się przyborami plastycznymi – pędzel, pastele, kredki, ołówek
- zamalowywanie dużych przestrzeni
- wypełnianie płaszczyzn okonturowanych
- swobodne rysowanie
- modelowanie prostych elementów z mas plastycznych
- wydzieranki, wycinanki
- wycinanie prostych elementów w papierze
- łączenie materiałów klejem
- Tematyka zajęć:
WIOSNA: zwiastuny wiosny, bazie, kwiaty wiosenne, tulipany lub inne kwiaty, pączki na drzewach
ŚWIĘTA WIELKANOCNE: przygotowanie do świąt, pisanki, zakupy świąteczne
RUCH ULICZNY: ulica, samochód, autobus, tramwaj, pojazdy, droga dziecka do szkoły, droga ze szkoły, wiosna w najbliższym otoczeniu szkoły, drzewa i krzewy wiosną, trawniki,
KSIĄŻKI: dni książki, kącik książki w klasie, moje książki w domu, moja książeczka
OGRÓD WIOSNĄ: nasza grządka, wiosna w polu, wiosna w parku i lesie
DZIEŃ MATKI: moja mama, upominek dla mamy, laurka dla mamy, kwiaty dla mamy, poczęstunek dla mamy
LETNIE ZABAWY: dzień dziecka, zabawy lalkami, piłkami, samochodami i innymi pojazdami, zabawy w piaskownicy
WIOSENNE WARZYWA: warzywa na straganie lub w sklepie, rzodkiewka, szczypiorek, nasza grządka
WCZESNA OWOCE: truskawki, czereśnie, porzeczki, jagody
PRZYGOTOWANIE DO WAKACJI: wakacje na wsi, wakacje na koloni, nad wodą, bezpieczeństwo podczas wakacji, podróż na wakacje
Chętnie pomaga innym
Dba o porządek na stołówce
Estetycznie przygotowuje i spożywa posiłek
Przestrzega zasad higieny osobistej
Potrafi wyrazić swoje uczucia
Zna swoje mocne i słabe strony
Chętnie uczestniczy w grach i zabawach
Prawidłowo formułuje pytania i odpowiedzi
Potrafi wypowiadać się na podstawie obrazka, historyjki obrazkowej
Odtwarza struktury dźwiękowe na podstawie struktur przestrzennych
Zna kilka rymowanek i wierszyków
Kojarzy wzór graficzny z odpowiednią piosenką
Rozumie pojęcia czasu, wielkościowe, przestrzenne, ilościowe
Odlicza z jednoczesnym gestem wskazania
Zna liczby w zakresie 10
Porównuje liczebność zbiorów
Jest sprawniejszy manualnie i psychomotorycznie
Zna słownictwo związane z tematyką zajęć
Chętnie uczestniczy w zajęciach
Koncentruje się na wykonywanym zadaniem
Pracuje zgodnie ze wskazówkami nauczyciela
Opracowała: p. Mariola Krupa
[ Dodano: 27 Grudzień 2007, 13:11 ]
ja mam to w kształcie tabeli ale tu nie moge wstawic podaj adres emalia to przesle załącznikiem
Majeczko, pozwoliłam sobie trochę to zmniejszyć likwidując ta puste obszary.
Ostatnio zmieniony 2007-12-27, 17:54 przez
Majeczka, łącznie zmieniany 1 raz.