Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Podkreśl czasowniki nieprzechodnie:
myśleć, przeliczyć, zrozumieć, czekać, fotografować, patrzeć, oglądać, iść, przenieść
1. Przekształć zdania, zmieniając ich konstrukcję z czynnej na bierną.
a) Tata zwinął dywan zaraz po wytrzepaniu.
…………………………………………………………………………
b) Policjant uważnie przegląda dokumenty.
…………………………………………………………………………
c) Wszyscy rzetelnie odrobimy zadanie domowe z matematyki.
…………………………………………………………………………
2. Przekształć zdania, zmieniając ich konstrukcję z biernej na czynną.
a) Klasówka jest przez nas pisana po raz drugi.
…………………………………………………………………………
b) Wojtek został upomniany przez nauczyciela.
………………………………………………………………………..
c) Rodzice zostaną przez nas powiadomieni o terminie wywiadówki.
……………………………………………………………………….
3. Pokreśl orzeczenia imienne:
Jestem uczniem szóstej klasy.
Mój brat został sławnym aktorem.
Mama była wczoraj na zakupach.
4. Z podanych związków ułóż zdanie, podkreśl jedna linią podmiot, a podwójną orzeczenie. Pionową linią oddziel grupę podmiotu od grupy orzeczenia.
książka zainteresowała, książka na temat, zainteresowała mnie, na temat przygód, przygód morskich, zainteresowała bardzo
…………………………………………………………………………………………….
5. Uzupełnij zdania i nazwij części zdania, które dopisałeś.
a) Śpieszą się ………………-
b) Widziałam ciekawy………………-
c) Poszliśmy …………………….-
6. Nazwij podmioty w zdaniach:
a) Dziewczynki i chłopcy grają w piłkę………………………….
b) Nie było dziś trzech uczniów. ……………………..
c) Spotkałem dawnego znajomego. ……………………..
7. Wykonaj wykresy zdań, nazwij części zdania.
a) Stary, rozłożysty dąb rósł od dawna w pałacowym parku.
b) Mała dziewczynka z zadartym noskiem zwinnie przeskakiwała przez największe kałuże.